KAPITALIZMUS RULEZ

HTML

KAPITALIZMUS RULEZ

automatice

Földünknek istenei vének/ Hangodon szól a mindenség siráma/ S hármasával újfajta lények/ Jönnek világra

Friss topikok

  • Cseroki: Már azt hittem, sosem olvasok tőled. Ha ott jártál - s hogy ott voltál-e, nem tudom - akár összefu... (2015.09.03. 17:42) 2 etűd
  • Cseroki: @corpusz hiszti: Csaknem végtelen mesét... Belekezdtem a Trónok Harcába (George R.R. Martin), sze... (2014.01.26. 13:30) Otromba fickók IV.
  • ipartelep: @corpusz hiszti: Szerintem a "különböző szövegekhez való hozzáállás kérdése" nem csak "ízlés és ha... (2013.10.01. 11:37) majom-mellhártya
  • ipartelep: @Pimander: Én is végigolvastam az összeset. Miért? Nem mazochizmusból, hanem éppen ellenkezőleg: É... (2013.09.18. 10:58) az IQ trónfosztása
  • deletedblog: "alattomos örvény. Azt a nézetkülönbséget" ebben a szövegrészben pedig, barátom, a pontban(.), mi... (2013.05.29. 16:51) testvérek

Linkblog

hideg humanizmus

2008.11.26. 23:16 corpusz hiszti

Az első dolog az ellen- és megvetés kinyílvánítása kell legyen minden kollektivizmus, panteizmus és holista maszlag iránt, amely az egyes individuumot - az ő saját, különálló egyediségét lerombolva - egy rajta túlmutató egész részévé kívánja tenni. Egy egész részévé válni annyit tesz, hogy az értelem, a cél és a cselekvések, döntések oka az egyénen kívülre kerülnek. Elvetendő, hogy ilyen értelemben bárki is egy faj, osztály, ideológia, vallás, metafizika vagy bármiféle akár időben, akár térben felállított - mégoly természetesnek tűnő - konstrukció része legyen. Az érdekes ezen konstrukciókban az, hogy habár egytől-egyig emberi alkotások, mégis éppen az őket életre hívó alkotóerőt hivatottak gyöngíteni, de nem egy nagyobb hatalom túlerejével, hanem az elbizonytalanító gyávaság és rosszhiszeműség aknamunkája segítségével.

Az alkotóerőnek, az invenciónak és az önmagában biztos emberi akaratnak az egyéni felelősség teremti meg és fogja biztosítani túlhatalmi karakterisztikumát az őt körülvevő gyönge vagy ostoba vagy vak környezeti tényezőkkel szemben. Ez a felelősség, mint a tulajdonképpeni egoizmus feltétele és lényegi mozzanata, legtávolabb pozícionálva a karma, az eredendő bűn és bármiféle közös felelősségnek csúfolt nonszensz gyávaság érthetetlen őrületétől, nos ez a felelősség az önmagára büszke individuum győzedelmes, eredendő ön(elő)állítása. Ami mindig és kivétel nélkül felülmúlás. Ez természetesen nem szintugrást, vagy valamiféle felsőbbrendűséget jelent(az eddigiek fényében ez értelmezhetetlen is), éppen hogy az eredetileg adódó betagozódásból, elrendeződésből, a triviális környezeti determinációkból kilépő, a rendszerből kilépő aktus maga ez a felülmúlás. Az előrejelezhetetlen, a nem várt, a felháborító, a blaszfémikus. A felülmúlás önnön lényegénél fogva hierarchia-ellenes és szubverzív. Felülmúlás lehet egy technikai újítás, egy modernebb atomreaktor, egy új matematikai tétel, egy megrendítő műalkotás, egy város, az emberi alkotás és erőfeszítés megismételhetetlen csodája.

Individuum, felelősség, felülmúlás. A szilánkokra hasított kozmosz emberi háromsága ez. Ezen hasítás, úgyis mint az ősrobbanás vulgármaterialista képének pszichofizikai megfelelője, vagy mint leválás erről a poszreligiózus 'nagy egész', 'nagy egység' megnyugtatóan infantilis metafizikai berendezkedésébe vetett hit-világ-képéről, két fázisban történik.

Az első elhatárolás egy tágabb horizonton halad, fantázianeve: 'vádirat a zöld gondolat ellen'. Nem elég azt mondani, hogy az emberi egyén nem része a természetnek, azt is észre kell venni, hogy maga a természet egy emberi konstrukció. A természet önmagában, ember nélkül, nem létezik. Összehajigált atomjaiba az ember rak értelmet, lát szépséget. Minden olyan érv, amely elborult mély-ökológiai elméletekkel, az állatok jogaival vagy egyéb eszement 'zöld' szempontokkal operál, alapjaiban elhibázott. Ugyanis minden, amiről és ami mellett értelmesen beszélni lehet, az elválaszthatatlan tőlünk. Tehát például a Föld környezeti egyensúlyának és szépségének a megőrzése nem valami magasztos cél érdekében történik, hanem a lehető legönzőbb emberi okok követelik meg. Nincs nem emberi érdek. Egy esőerdőnek akkor és csak akkor lesz értelme vagy szépsége, ha keresztülverekedjük magunkat rajta vagy fölötte repülve gyönyörködünk benne vagy ha eltüzeljük a fáit, stb. Az amúgy sem egyszerű, álszent hipokrízisnél súlyosabb okra vezetném vissza viszont ezt az, emberi létet, nála átfogóbb, rajta túlmutató történetben elhelyező hozzáállást. És ez a félelem. Rettegés attól, hogy esetleg, talán, mégiscsak egyedül vagyunk. Hogy dugába dől a földön-kívüli értelmes lényeket keresők és várók, az ufó-hívők tükör előtti, kamaszos, önkielégítési akciója, amivel szeretnék benépesíteni a szekularizált - Pascal óta kimondottan rettegett - űrt, a(z emberek számára?) nagy büdös semmit. (Azért a sci-fi filozófiájának és pszichológiájának mélyről jövő, és igen szomorú, vágyai, az 'idegenek', kényszeres, értelemmel, sőt kommunikációs képességekkel való felruházása megérne egy antropológiai misét.) Hogy, felnőtt módjára, kénytelenek lennén(e)k elviselni ezt a teleológiai és eszkatológiai nihilt, ezt a metafizikai horrort, a létünk semmibe tartottságának - valóban szédítő - kontingenciáját. És nem mellesleg, hogy ennek a nyálas giccsben túráztatott, Földre-szabott változata(a reinkarnáció blődségével kontaminált "basszunk az állatokkal" greenpeace-es faszsága) nélkül azoknak a zöld-messiás, hippi köcsögöknek nem igazán maradna érvük ostobácska antikapitalizmusuk racionális(sic!) védelmére.

A második elhatárolást az úgynevezett 'emberiség' címkére vonatkozóan kell megtenni, fantázianeve: 'vádirat az altruizmus ellen'. Ez az elhatárolás az előző pontnál - bizonyos értelemben - szűkebb területen mozog. Az első, triviális, nekifutás ez: nincs emberiség. Abból az objektív realista tényből, hogy egyes emberi individuumok léteznek(ebben a meghatározásban minden szó és a többesszám is lényegi és fontos) az a - kultúrantropológia számára releváns - tény következik, hogy kulturális tömbök léteznek. Ezek a tömbök - lehántva róluk a széplelkeknek való egzotikus díszítéseket és nüansznyi különbségeket - önmagukban, az axióma- és előítéletrendszerüket tekintve inkommenzurábilisek. Összemérhetetlenek, egymásra visszavezethetetlenek, radikálisan és halálosan eltérőek. Tehát, azt kimondani, hogy ilyen, egymás felé zárt, ablaktalan szemantikai monádok között nincs és nem is lehet pardon, az nem bátorság és nem kegyetlenség, hanem egy tiszta realista ítélet. Amiből az én, hideg humanista, ítéletem is szükségszerűen következik: az a jelenség, ami ebben az axiomatikus vázra redukált kultúra-halmazban nem fér össze a mi, zsidó-keresztény hagyományt hordozó (cipelő?) euro-atlanti civilizációs, tömbünkkel, az elpusztítandó. A 'szeressük egymást gyerekek' keleti-vallás-undormánnyal vegyített kripto-keresztény maximája ostoba és embertelen. Ennek a második elhatárolásnak a másik aspektusa időbeli. Tagadom az időben konstans felelősség jogosságát, a hagyományért, a már meghaltakért és a majd, nagysokára megszületőkért való felelősség jogosságát. Nincs egy minden-időkön átívelő egység, egy történelmen felülemelkedő, isteni instancia, amely megítélhetné az adott pillanatbeli döntés minőségét, ezáltal korlátozva az egyéni szabadság autonómiáját, kiszárítva a "szabadság nehéz mámorát". Abban a tanatológiai kérdésben pedig, hogy a már elhunytnak az élők tudnak-e valami értelmet adni, az általam ismert, legszélsőségesebben antimessianisztikus attitűddel rendelkező hideg humanizmus álláspontja szigorú: nem. Ahogy nincs a jövendőre lekötött értelem-biankó, úgy nem létezik utólagos értelemadás sem. Az emberi értelem jelenre szabott, esetleges és reménytelen.

Mindenki ismeri azokat az elképesztően bornírt kérdéseket, történeteket, amelyek az 'utolsó emberre' vonatkoznak. A sci-fi legalja. Én most mégis válaszolok arra, hogy mivel fogja tölteni ez az ember az idejét. Ülni fog a Sunset Boulevard-on a földön, nézi a még működő neonfényeket, kezében sör vagy cigaretta, mellette valami ponyva, kinyitva, és mosolyog, de minden jelentés nélkül, ez nem slusszpoén, nem a múlton mosolyog, már leszarja, hogy rajta kívül nem talál senkit(éveket kutatott mások után kínban vágyakozva), de nem is a jövőn, az most számára talán a leglényegtelenebb, szóval jelentés nélkül és harag nélkül és keserűség nélkül, nem győztesen és nem behódolóan, csak mosolyog...

 

 

/köszönet fruschkának az inspiráló beszélgetésért/

13 komment

Címkék: humanizmus gépszíj

KAPITALIZMUS RULEZ

A bejegyzés trackback címe:

https://automatice.blog.hu/api/trackback/id/tr33790557

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fruschka · http://kaleid.blog.hu/ 2008.12.03. 13:25:06

nos akkor összefoglalnám a gondolataimat :)...

tehát:

először is nem teljesen értem, hogy a holista gondolkodás miért rombolja le az ént, az egyediséget? Például ha megnézel egy narancsot, annak ellenére, hogy az egész - a narancs - részei a gerezdek, mégis önmagukban is értelmezhetők, sőt, az egyes gerezdek tartalmazzák a magokat, melyekből ismét csak egy egész lesz, majd a gerezdekben lévő mag újra kikel, és megint a narancs, vagyis az egész lesz a végeredmény :)... ez a ciklikusság és egymásba-folyás is mutathatja a részek és az egész közötti kapcsolatot, átmenetet, összefüggést és elválaszthatatlanságot...

én el tudok képzelni olyan egészet - sőt, világképem szerint én is benne élek :) -, melynek "rész"-ként teljes jogú tagja lehetek, és megmondom őszintén, még soha nem éreztem, hogy ez kárt tett volna önállóságomban, vagy az egyénbe vetett hitemben. Nem is értem, miért kéne a világot "részekre" és "egészekre"/:)/ szabdalni, és felcímkézni; ez az egész, ez a rész, én nem vagyok az egész része, én önálló egész vagyok, stb :)...

"Egy egész részévé válni annyit tesz, hogy az értelem, a cél és a cselekvések, döntések oka az egyénen kívülre kerülnek." -- na, hát én kicsit mindig úgy éreztem, hogy valamilyen egész, pl az univerzum, pl az emberi társadalom, pl a Föld stb. része vagyok, azonban akik ismernek, megmondhatják, hogy egész életemben, kiskoromtól fogva aktívan a saját kezemben volt az életem irányítása, és ezt a felelősséget mindig is felvállaltam (sőt, büszke is vagyok rá) - már azokon a korlátokon belül persze, amikre én magam hatással lehetek. Nem is értem, hogy merülhet fel az, hogy pusztán attól, mert egy egész része vagyok, az akaratom kevesebb súllyal esne latba. És mivel tényleg nem értem, hogy hol itt az összefüggés, nehéz is reagálni rá. Amúgy szerintem mindez pusztán fantázia kérdése :)...

szóval ha van kedved, ezt kifejthetnéd bővebben, mert nem értem hol itt a reláció :)...

egyébként, mi van akkor, ha minden holizmus-ellenesség mögött félelem bújik meg; saját énünk, egyediségünk - szerintem alaptalan - féltése??? És félelem attól, hogy van valami, ami nálunk ezerszer, de ezerszer erősebb, és a mi akaratunk csak csöppnyi porszem hozzá képest? És félelem az ismeretlen világ megannyi fenyegetésétől, melyre így reagálva inkább homokba dugjuk a fejünket, semhogy felismerve az esetleges erőfölényt, megpróbáljunk valamilyen módon együttélni vele, vagy ha kell, legyőzni - de utóbbi csakis akkor lehetséges, ha tisztán látunk, és nem úszunk az emberség végtelen nagyságába vetett hitének fényárjában, mely megvakít, és minden kapcsolatot elvág a külvilágtól...

szerintem a holizmusból fakadó gyávaság ott kezdődik, amikor az ember saját felelősségét egy istenre, ideológiára, egy nagy egészre, stb hárítja, döntéseit nem meri önállóan meghozni, folyamatosan támaszkodnia kell valakire/valamire. Ez lehet gyávaság; de ez az egyes ember hozzáállását minősíti, nem pedig magát a holizmust. Az istentelen, és semmiben nem hívő ember is lehet gyáva, gyenge és önállótlan. Sőt, szerintem valahol egy bizonyos "nagyság" és méltóság is kell ahhoz, hogy észrevegyük a helyünket a világban - és ne gondoljuk nagyképűen azt, hogy az egész világ, az univerzum, a növények és az állatok mind azért vannak, hogy a mi seggünk megfelelően ki legyen nyalva.

Továbbra sem értem, hogy pl egy műalkotás, egy új tudományos felfedezés miért felülmúlás? Azt mondod, nem feltételez hierarchiát - de hát miért nem? Hisz magában a szóban benne van: "felül"-múlás - tehát a fogalom maga relatív, valamit felülmúlsz, valamihez képest feljebb vagy - de kérdem: MIHEZ képest? MIT múlunk felül egy katedrális megépítésével, vagy egy gyönyörű szobor megalkotásával? Bár nem mondanám magam igazi művésznek, mégis mi sem áll távolabb tőlem annál, minthogy bármit is felülmúlni szándékozzak írás vagy pl festés közben... és biztos vagyok benne, hogy ezzel nem vagyok egyedül. És még csak elképzelni sem tudom, mit akarhatunk ilyenkor felülmúlni, ha csak nem a másik embert - ugyanis felülmúlni csak akkor tudsz valamit/valakit, ha a tevékenységetek összehasonlítható. Az almát sem lehet összemérni egy dobókockával, hogy melyik a jobb - mindegyik másra való. Szóval ezt itt megintcsak nem értem :)...

a természet, mint emberi konstrukció - jujj :)!... azért megnézném, mihez kezdene az emberiség egy kozmikus katasztrófa esetén, vagy pl egy nálunk jóval fejlettebb civilizáció támadásakor. Az emberek maguk alá szarnának, összepisilnék a gatyájukat, és reszketve, szánalmasan könyörögnének röpke kis életükért... egyébként annyiban tényleg látok különbséget a természet és az ember között, hogy a természetben legalább megvan az a hűvös, de legalább logika! és intelligencia, hogy nem tesz kárt önmagában, nem vágja saját maga alatt a fát... most komolyan, simán el tudom képzelni, hogy valamelyik hülye, korlátolt állam büszkeségtől dagadó keblekkel atomháborút robbant ki, amiben a háborút indító nagyokosok, és persze, mindenki más is megsemmisül. Talán a természet nem :)... a növények az ember nélkül is új erőre fognak kapni, talán még pár csótány is túléli az egészet, azt szépen megindul az élet virágzása, csak éppen immár az ember nélkül :)...

én mélységesen ellenzem a világ pusztán emberi szempontok miatti értékelését; igazából megint az a helyzet, hogy nagyon-nagyon nem értem, mi is lehet ennek az alapja :)... hogy egy virág csak ezért legyen szép, hogy NEKEM, mint EMBERNEK örömet okozzon? Hát az ilyen világ marha unalmas lenne, és mondjuk én nem is szeretnék egy ilyen kényelmes, önhitt pózban tetszelgő, vak és szűk látókörű faj tagja lenni - akkor engem inkább ne sorolj az emberek közé, mert így megundorodom a saját fajtámtól :)...

a természet szerintem gyönyörű, nagyszerű, és igen, erős! - egy-egy zivatar alatt mármár erotikus élményem van annak a hatalmas energiának a megnyilvánulásától, ami akár egyetlen kisebb kiterjedésű zivatarfelhőben is jelen van néhány órácska erejéig - és amellyel akármelyik nagyszerű fajtársunkat azonnal kivégezheti, kegyetlenül, könyörtelenül, hidegen és emberi mivoltára való tekintet nélkül.

a természet összehajigált atomjai... hát nem tudom, de én megdöbbentő, gyönyörű és emberi ésszel nehezen felfogható rendezettséget (!) látok egy kristályszerkezetben, egy molekulában, vagy akár egy madártoll felépítésében... hol itt az összehajigáltság :)? és főképp, hol itt az ember :)??? és mellesleg, hogyan jöhetett volna létre egyáltalán az ember maga, ha a megfelelő környezeti tényezők nem állnak rendelkezésre még akkor, amikor szánalmas kis sejthalmazként úszkált a világtengerben (mint leendő ember), és mégannyira se tudta volna megvédeni magát, mint ma :)??...

"Nincs egy minden-időkön átívelő egység" - hát, szerintem ez teljesen szubjektív; valaki számára nincs, valaki számára van :)...

"hogy a már elhunytnak az élők tudnak-e valami értelmet adni, az általam ismert, legszélsőségesebben antimessianisztikus attitűddel rendelkező hideg humanizmus álláspontja szigorú: nem." -- és mi a helyzet Weöres Sándorral ;)? én itt ellentmondást vélek felfedezni :))...

de végeredményben, az egész poszt témája alapjaiban nem tekinthető objektívnak, hiszek abban, hogy a világ általunk érzékelhető része épp olyan, amilyennek mi látjuk és érzékeljük - tehát elfogadom, hogy létezik egy ilyen világ, de mindemellett csodálkozva és értetlenül figyelem :)...

corpusz hiszti · automatice.blog.hu 2008.12.07. 22:53:38

kedves fruschka :) ,

egy narancsgerezd nem egy ember, míg egy gerezdnek csak úgy van értelme és csak azért élvezhető, mert az egy narancs része, azaz narancsból van, addig egy emberhez(most nem egy konkrétról beszélek) nem tudsz mondani olyan rendszert, ami neki értelmet adna
szerintem, ha őszintén megnézzük, akkor soha nem lehet senki teljes egészében egy rendszer része, oly módon, hogy az őt totálisan meghatározza, mint egy narancs a gerezdjét

én azt hiszem(!), hogy mindenkiben, minden egyes emberben, a legelvakultabb vallási/politikai fanatikustól a skatulyából kihúzott legprecízebb hivatalokig, mindenkiben van egy kis eltérés, egy gesztus vagy vágy vagy disszonancia az őt meghatározni kívánt rendszerrel szemben

szerintem a holizmus lényege maga az összehangolt működés, egy olyan konfiguráció amely differenciált elemeket igényel viszont egyéniségeket nem tűr meg, a különbség, hogy ennek az elemnek a jövője determinált, de legalábbis előrelátható, míg egy egyéniségé nem

a példáidat véve, nos, valaki mint(!) ember nem része az univerzumnak(fizikai valójában persze az, de még ebben se vagyok oly biztos) de az emberi viszonylataiban az őt körülvevő világnak, embereknek a saját beidegződéseinek, a fantáziájának és vágyainak stb... a része; ugyanígy nem része senki sem az emberiségnek, annál az sokszínűbb, gyönyörűbb és undorítóbb :P

nos, felülmúlás, itt most összekapcsolnák néhány dolgot: a felülmúlás nem relatív dolog, amikor ebben az értelemben, ahogy én írtam, felülmúlod a rendszert(és ezzel biztosítod, hogy nem vagy a része) az valami eredendően, és előrejelezhetetlenül új valaminek a létrehozását jelenti; szóval pl azzal ellentétben, hogy egy ragadozó elejti a zsákmányát azzal még mindketten benne maradnak az állati rendben, de egy vers megírása már felülmúlás a kilépés értelmében (belátom a szó félrevezető, de valahol tudat alatt :)) arra is célozni akartam, hogy ilyenkor az ember önmagában múlja fölül a saját, rendszerbe belesimuló, kényelmi szempontjait) szóval ilyen értelemben lesz összemérhető, azaz, hogy valami új, vagy pedig a rendszer rutinját követi
tehát felülmúlás-rendszerből való kilógás-embernek lenni, ezek szerintem egymástól elválaszthatatlanok

a reagálásom második része majd következik :)

fruschka · http://kaleid.blog.hu/ 2008.12.07. 23:02:01

hihi :)... már várom, és akkor aztán... ! :)

holizmus forever!
panteizmus forever!
neoklasszicizmus forever!
konfiguracionizmus forever!

ööö.... és még...izé...

karmakerék forever!

:)))

Zsolt 2008.12.08. 01:32:47

Csak egy rövid megjegyzés: szerintem nincs értelme semmilyen "felülmúlásról" beszélni a fent ily módon definiált "holizmus" kapcsán, hisz ez már önmagában is ellentmondás. Gondolj bele, hogy lehet-e "holista" / "mindent magába foglaló" rendszer az, aminek nem része ez a bizonyos "felülmúlás"? És ha a része, az vajon nem ellentmondás-e?

Ez a matematikában úgy ismert, mint a Russell-paradoxon. Nincs olyan halmaz, aminek minden halmaz eleme, tetszőleges tulajdonság alapján nem építhető halmaz.

fruschka · http://kaleid.blog.hu/ 2008.12.08. 09:27:46

óóó... Zsolt belecsapott a matematikába :)... mert ő még nem is sejti... :))

corpusz hiszti · automatice.blog.hu 2008.12.08. 16:39:38

holizmus: 1, 20.sz.-i filozófiai irányzat, amely szerint a világmindenség egymástól függetlenül létező és egymásra ható egyedekből épül fel, olyan egységes egész, amely ezeknek nem egyszerű összessége 2, a társadalmi jelenségeket mint az egész és a részei közötti kapcsolatokat ezek kölcsönös összefüggéseiben vizsgáló szociológiai elmélet

újra visszaolvasva a posztomat és a kommentemet, úgy gondolom, hogy én nem definiáltam (újra) a holizmust, hanem (valamennyire ragaszkodtam) az "eredeti" meghatározáshoz, a lényeg mindenesetre az, hogy szerintem sem a fönti, sem az általam értett holizmus-fogalom nem azt jelenti, hogy "mindent magába foglaló", azaz szerintem egy rendszer nem attól holista, hogy "mindent tartalmazna", hanem hogy az őt alkotó elemeknek az ő rendszer-léte biztosítja az értelmet, azaz ez a rendszer lét vagy jelleg több, mint az elemek összessége
(sőt, mellékesen, így egy holista rendszer elég messze van egy matematikai értelemben használt halmaztól)
tehát, szerintem, itt nincs ellentmondás, de, amúgy is emberi viszonyokon számon kérni az ellentmondásmentességet nem hiszem, hogy túlságosan célravezető lenne

üdv

pszichikai ozmózis · https://www.otpbank.hu 2008.12.08. 22:32:16

valami ropolyog a sorok között

fruschka · http://kaleid.blog.hu/ 2008.12.08. 22:44:55

"emberi viszonyokon számon kérni az ellentmondásmentességet nem hiszem, hogy túlságosan célravezető lenne" - hát ez nagyon tetszik, egyetértek :)...

ha a holizmus azt jelenti, hogy az egész "rendszer-léte" biztosít értelmet az elemeknek; nos akkor én nem hiszek benne :)... én egy olyan egészre gondoltam, amely egy az elemekkel, azok is vele, mégis mind az egész, mind az elemek objektíven, önállóan, egymástól függetlenül is tekinthetők...

Zsolt 2008.12.08. 22:48:16

Hát én úgy tudtam/tudom, hogy a holizmus egy rendszer funkcionális elemzésekor a rész és az egész viszonyának egy lehetséges módja, miszerint a rendszer egészének a működése nem vezethető vissza a részek működését leíró törvényekre (amit te is mondtál, hogy a rendszer nem egyenlő a részek összességével). Például egy embertömeg "működése" sem vezethető vissza az egyes egyének viselkedésére, erre szerintem jó példa lehet a tömegpszichológia; egy vállalat működése; vagy akár a neurális hálók működése.
Hozzáteszem, hogy az általad használt "értelmet ad" / "értelmet biztosít" szerintem csupán egy retorikai fogás: az értelmet mindig te adod, a megfigyelő. Egy ember életének nem a munkahelye, egy vállalat ad értelmet - és mint kívülálló csak azt mondhatom, hogy szerintem hülyeség is ezt így nézni; ellenben a vállalat szempontjából a fenti állítás mégis igaz lehet.

Tehát a holizmus szerintem egy egyszerű fogalom, amit rendszerek működésére használnak filozófiában, fizikában, pszichológiában stb., és ezt kritizálni szerintem kb. olyan, mintha mondjuk a determinizmust magát kritizálnám - Mégis, minek a determinizmusát?

De ha mondjuk egyfajta teológiába ágyazott holizmus-hitrendszert szeretnénk kritizálni, akkor szerintem a végén valami Hérakleitosz-szerű Logoszfogalomhoz, világelvhez jutunk el, úgymond: "minden eszerint a logosz szerint lesz". Namost ha ez a "világelv" mindent tartalmaz, akkor értelmetlen és ellentmondásos bármiféle felülmúlást keresni.

Mellesleg szerintem egy filozófiai rendszer esetében fontos, hogy ellentmondásmentes legyen, és bár annak ellenére, hogy "Gödel óta" ez jóformán lehetetlen, azért mégiscsak nagy hangsúlyt kellene fektetni arra, hogy az esetleg felmerülő ellentmondásokat hogyan tudjuk kezelni.

Üdv

fruschka · http://www.kaleid.blog.hu 2008.12.09. 09:26:53

"az értelmet mindig te adod, a megfigyelő" - Zsolt, ez nagyon tetszik, ez igaz! Viszont érdekes, mert épp corpusz hiszti elméletét támasztja alá, ami a múltkor szóba került :)... mondjuk én hiszek abban, hogy a dolgoknak lehet önálló, önmagukból kifolyólagos értelmük - vagyis nem pusztán azáltal lesznek olyanok, amilyenek, mert mi értelmet adunk nekik.

én imádom az ellentmondásokat - az élet ettől szép :)! /többek között :)/

corpusz hiszti · automatice.blog.hu 2008.12.10. 17:00:40

nem a holizmust magát mint fogalmat szerettem volna kritizálni, hanem azt, amikor egy ilyen jellegű rendszerbe próbálnak másokat/vagy akár magukat beleszuszakolni; csak arra próbáltam rávilágítani, hogy egyetlen rendszer sem lehet annyira sokoldalú, sokszínű és változatos, hogy maradéktalanul ki tudja elégíteni egy ember igényeit,
valami olyasmit akartam mondani, hogy rész és egész viszonyának holista jellegű módja emberi csoportokban nem merülhet föl és rettentő káros lenne az ilyet erőltetni

"az értelmet mindig te adod, a megfigyelő" ez egészen egyszerűen nem igaz; :)) illetve jobb ha úgy fogalmazok, hogy én ezzel mélységesen nem értek egyet, ugyanis ha ez igaz lenne akkor soha nem tudnék semmi újjal vagy idegennel megismerkedni, úgy ahogy ő van, sőt, mindenfajta változástól el lennék zárva; és ha fruschkának igaza lenne és ez valóban az én elméletemet támasztaná alá akkor inkább az "elméletemet" vetem el... :)

akkor megismétlem, a holista rendszernek nem szükségszerű velejárója, hogy mindent tartalmazzon, nem világelvről beszéltem csak az adott közeget felépítő elvről, tehát továbbra sem értem a felülmúlásra vonatkozó kritikádat :)

szerintem ne keverjük ide Gödelt, az ő tételei nem egészen erről szólnak


p. ozmózis: árnyékra vetődtél, az én fantáziám amúgy is nagyságrendekkel színesebb :)))

pszichikai ozmózis · https://www.otpbank.hu 2008.12.10. 20:53:53

hogy kinek milyen a fantáziája, az az álmaiban dől el

fruschka · http://kaleid.blog.hu/ 2008.12.10. 23:14:59

öööö...izé.... ezt én írtam, hogy az értelmet mindig a megfigyelő adja? mekkora baromság! :)

visszaszívva :))

most így egy fehércsokoládé-pástétom, egy créme bruillée és egy mézes-paradicsomos bárányborda után kicsit más színben látom a világot :D...

süti beállítások módosítása