KAPITALIZMUS RULEZ

HTML

automatice

Földünknek istenei vének/ Hangodon szól a mindenség siráma/ S hármasával újfajta lények/ Jönnek világra

Friss topikok

  • Cseroki: Már azt hittem, sosem olvasok tőled. Ha ott jártál - s hogy ott voltál-e, nem tudom - akár összefu... (2015.09.03. 17:42) 2 etűd
  • Cseroki: @corpusz hiszti: Csaknem végtelen mesét... Belekezdtem a Trónok Harcába (George R.R. Martin), sze... (2014.01.26. 13:30) Otromba fickók IV.
  • ipartelep: @corpusz hiszti: Szerintem a "különböző szövegekhez való hozzáállás kérdése" nem csak "ízlés és ha... (2013.10.01. 11:37) majom-mellhártya
  • ipartelep: @Pimander: Én is végigolvastam az összeset. Miért? Nem mazochizmusból, hanem éppen ellenkezőleg: É... (2013.09.18. 10:58) az IQ trónfosztása
  • deletedblog: "alattomos örvény. Azt a nézetkülönbséget" ebben a szövegrészben pedig, barátom, a pontban(.), mi... (2013.05.29. 16:51) testvérek

Linkblog

majom-mellhártya

2011.05.25. 17:20 corpusz hiszti

 „A legkülönbözőbb kísérleteket végeztem el. Az egyik korongra rámetszettem egy keresztet. Visszatettem a többi közé, ám egy-két átváltozás után már hiába kerestem, pedig a korongok száma mindig csak nőtt. Hasonló próbát tettem egy másik koronggal, amelyből lereszeltem egy körgyűrűt. Annak is nyoma veszett. Lyukasztóval átütöttem egy másik korong közepét, és megismételtem a kísérletet. Azt sem láttam többé. Egy nappal később egyszerre csak visszatért a semmi birodalmából a kereszttel jelölt korong. Vajon miféle titokzatos tér az, amely - kifürkészhetetlen törvényeknek vagy egy embertelen hatalomnak engedelmeskedve - csak úgy elnyelte a köveimet, és később vissza-visszaadta?”

(Borges: Kék tigrisek)
 
A hetedik tavaszom legsötétebb napján el kellett menni az állatkertbe. Lassan haladtunk át a bejárathoz vezető sétányon, óvatosan lépkedtem egyik macskakőről a másikra, mintha az általam érintetteken kívül a végtelen szakadék leselkedne az arra járókra. A Nap foltokban falta ezeket a köveket, éreztem a lábszáramban e zajtalan harc kétségbeesetten sugárzó hőjét. Szikrázó idő volt, egy hordónyi napsugár zúdult másodpercenként a nyakamba, imát mormoltam és fellegeket kívántam, de kis idő múlva kénytelen voltam áttenni a bábut a bal kezembe mert a jobb görcsölni kezdett. Két társamra néztem, az alkalomhoz illően öltöztek, zárt, magasított gallér, éjfekete öltöny illetve többrétegű, régimódi szoknya, diszkrét csipkézés, szűk férfi-zubbony. Sápadt, hosszúkás, verítékmentes arcuk elégedetlennek tűnt, de csak egymás között suttogtak, hozzám nem szóltak egy szót sem. Csak akkor rángattak meg időnként és kezdtek el nógatni, mikor inverz-Orpheuszként a vállam fölött vissza-visszapislogtam, reménykedve, vissza a civilizált világra. Odaértünk az óriási bronz-kapuhoz és én már hallani is véltem belülről tompa üvöltéseket, a tömeg moraját, egy rettenetes világ hangszivárgásait. Vagy csak képzeltem? A társaim semmi jelét nem adták, hogy bármi különöset is hallottak volna. A betegesen tiszta égbolt, mint egy harangtest nyomta az állatkert fölötti légtömeget. Rettegtem ettől a helytől. És rettegésem palástként borított be, elárasztotta azt az – egy későbbi, gondos elpusztításra félre-láncolt - speciális idegvégződés-gömböt, amit magamban – ritkán – a lelkemnek hívtam. Lopva a társaimra pillantottam, nem vettek-e észre valamit belső vívódásomból és igyekeztem a megszokott síkokba visszarendezni az arcomat. Ekkor egyikük, a férfi, bedörömbölt a kapun. A koppanásokat követő csönd úgy öntött el, mint egy fenékhullám, hogy amikor erejét vesztve visszavonult, engem is magával rántson. Az idő elszürkült, mi pedig egy kihalt térre érkeztünk, ahol hatalmas páfrányok, xintorl-növények és áloék takarták el a kíváncsi szemek elől a kert belsejét. Hogy egy kis nyugalmat találjak, felpillantottam a fák lombkoronáira, amiket foszlányokká tépdesett tömzsi ujjaival a szél. Ezen az átkozott helyen még a vihar karcsú kecsessége is, melyet kevesen látnak meg romboló áradatában, csúf, gnómszerű babrálássá mutálódott. A társaim kényelmesen beszélgetve indultak el egy gyanús ösvényen, kénytelen voltam követni őket. Senki mást nem láttam magunkon kívül, de tudtam, hogy ez valamiféle szelektív vakság lehet, valami öntudatlan óvó-mechanizmus, amivel nem is magamat, inkább mintha a többi embert próbálnám mágikus eszközökkel megvédeni az egyelőre láthatatlan és csak esetleg a saját pulzusunkkal összetéveszthetően kitapintható, tapasztalható veszélytől. Meg-megállva haladtunk az ösvényen, elidőzve az üres ketrecek és karámok előtt. Egyetlen állatot sem láttunk, a gépnek és élőlénynek is tartott, nem tisztázott státuszú bináris-baglyokon kívül, ám úgy tűnt ez a két társamat nem érdekli, továbbra is sétáltak, csevegtek és időnként rám szóltak, hogy ne maradjak le. Nem tehettem mást, és bár a veszélyérzet egyre jobban átitatott, elkezdtem figyelni a baglyokat. Egy digitális csapdába vetve vijjogtak némán, még mindig némán. Sokáig, sokan azt hitték, hogy csak a gyorsaságuk miatt nem láthatjuk a repülésük és mozgásuk ívét. Kísérletekkel sikerült valószínűsíteni – nem bizonyítani! -, hogy egy bináris bagoly nem létezik két állapot között. Legalábbis számunkra, külső szemlélők számára nem. Úgy mozogtak ezek a gép-állatok, mint ahogy pár évvel ezelőtt én elképzeltem a bolygómozgást is. Cikázó, követhetetlen kvantum-pályát leíró csillagrendszereket tudtam magam körül, míg a társaim fel nem világosítottak az igazságukról. Onnantól nem érdekelt a csillagászat. Ezek az - általunk csak életük jelentéktelen hányadában, egy-egy pillanatnyi állapotukban ismert - baglyok voltak a reményeim egy egyenes vonalú, domesztikált világ-modell ellen. Egyszer, pár hónappal ezelőtt szét akartam szerelni az egyiket, hogy megnézzem milyen csapágyakkal oldották meg a fej forgatását. De alighogy elkezdtem, rajtam ütöttek, kiabáltak, rángattak és eltorzult arccal a kezemre mutogattak, amire rászáradt a kifolyt hűtőfolyadék. Sajnos, azóta nem igazán tudom olyan szabadon, egyedül megvizsgálni a dolgokat magam körül, mint régen. Most is, ahogy az egyik társam meglátta, hogy a baglyokat figyelem, gyorsan odalépett és elkezdett húzni a kert belseje felé. És ekkor meghallottam valamit. Pontosabban, most ébredtem tudatára ennek a hangnak. Megfoghatatlan hang volt, számomra szó szerint. Ugyanis, amióta csak az eszemet tudom és az eszemmel birtokba tudom venni a környező világot, mindig is képes voltam egy hallott hangon, legyen az akár egy dallam, egy monoton ritmus, egy kutya ugatása vagy akár egy teljesen szétdiffundált zörej, visszajutni, mint egy sztrádán a hang forrásához. A most hallott hangnak képtelen voltam a lekövetésére. Olyan volt, mintha a bőrömet lenyúzták volna és egy deszkára felszögelve hosszú karmokkal kapirgáltak volna rajta. Zizegő, otromba, tolakodó. Ez idáig, rövid életem során csak olyan hangokkal találkoztam, melyek egyértelműen és jól hallhatóan rajtam kívülről érkeztek, amelyekről integritásom szabad és biztos tudatában dönthettem, hogy áthassanak, magukkal ragadjanak vagy pedig gyorsan legyilkoljam őket, érzékiségem védelmében. Most viszont, ahogy közeledtünk a kert és a kínzó hang fókuszpontja felé, egyre valósabbnak és élesebbnek éreztem a hangkarmok kaparó irtózatát, hogy a bőröm alsó rétegei, a kívülről nem látható szövetek megadják magukat ennek a pusztító, rothasztó közegnek, és bár külsőleg úgy tűnhetett, hogy – a szokásos sápadt, komor ábrázatomat leszámítva - teljesen rendben vagyok, én iszonyodva kezdtem tekinteni saját testemre. A tudatom mindezek ellenére hűvös maradt, s én felismertem, hogy gyorsvonati sebességgel pattan és válik el a testemtől, ettől az állat(kert)i kreatúrától, ettől a húsgólemtől a tudati mivoltom, a logikai, fogalomalkotói apparátusom, ám én még ennél is összehasonlíthatatlanul gyorsabban döntöttem az utóbbi, magam, mellett. Immár nyugodt és szomorú tűnődéssel figyeltem, ahogy a testem, mint egy tengerbe nyúló sziklatömb apránként beleporlad abba a hang és már vizuális áradatba, ami a kert közepén összegyűlt állatokból hömpölygött elő. Egyetlen villanásnyi ideig az összes dög engem figyelt, azzal a nem túl gyakori pillantással, amelynek iránya van, egy srégen, lefelé zuhanó suhintás, egy olyan, kardcsapásra emlékeztető szemmozgás, mellyel felméretünk, de az ítéletet már soha nem ismerhetjük meg. A következő pillanatban minden és mindenki kivilágosodott, nevetett és röpködött, boldog, testi meleg áradt szét, gyerekek, luftballonok és szülők vegyültek el az állatok között és én is felhőtlen örömmel követtem a szüleimet, kacagtam, simogattam, becéztem és etettem. Mélyen, álmosan beszívtam a testek kipárolgását és semmi, de semmi mást nem kellett tennem.

11 komment

Címkék: állat gép ember baglyok bináris

A bejegyzés trackback címe:

https://automatice.blog.hu/api/trackback/id/tr992931985

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

corpusz hiszti · automatice.blog.hu 2011.06.25. 18:01:37

Mint ahogy a könyvtárból véletlenszerűen kikölcsönözve két könyvet, idővel jön rá az ember, hogy több/mélyebb/sajátosabb kapcsolat van köztük az elvárhatónál(legtöbbször a semmilyennél), úgy szövegek között is lehet olykor valamiféle rejtett áram(lás), még ha egyirányú, még ha nem egyenrangú is, vagy igen.

Nem szerénytelenség, hanem a téma szeretete, tessék:
"A Spollenhauernek azonban nem volt füle az árnyalatokhoz. Neki mindenféle dobolás ellenszenves volt. Mint előzőleg, megint kimutatta tíz levágott körmét, tízszeresen el akarta ragadni a dobomat. De mielőtt még hozzáérhetett volna a bádoghoz, megeresztettem üvegpusztító sikolyomat, s ez eltávolította a tanterem három túlságosan is nagy ablakának felső tábláit. Második sikolyomnak a középső táblák estek áldozatul. Az enyhe tavaszi lég akadálytalanul áramlott be a tanterembe. Egy harmadik sikollyal az alsó ablaktáblákat is megsemmisítettem, bár ez tulajdonképpen fölösleges volt, tisztára csak pajkosság, mert a Spollenhauer már a felső és középső ablaktáblák megsemmisülésekor behúzta karmait. Ahelyett, hogy tiszta és művészi szempontból vitatható pajkosságból az utolsó táblákat megsemmisítette volna, Oskar bizisten okosabban teszi, ha a hátratántorgó Spollenhauert tartja szemmel. Ördög tudja, honnan varázsolhatta elő a nádpálcát. Mindenesetre egyszerre csak nála volt, a tanterem tavaszi légáramlatokkal keveredett levegőjében vibrálva. Megsuhogtatta ebben a légkeverékben, hogy hajlékony legyen, mohón, sóváran akarjon lecsapni a kipattanó bőrre, hogy zizegjen, mint megannyi függöny, amit egy nádpácával elő lehet varázsolni, mindkét fél megelégedésére. És lecsapott vele a padom tetejére, hogy a tintatartóból lila szökőkútként fröccsent ki a tinta. S mikor nem voltam hajlandó odatartani a kezem, hogy ráüssön, ráütött a dobomra. Ráütött a bádogdobomra. Ő, a Spollenhauer, ráütött az én bádogdobomra. Mi oka volt rá, hogy üssön? S ha már mindenáron ütni akart, miért éppen a dobomra ütött? Nem ült elég bugriskölyök mögöttem? Muszáj volt az én bádogdobomra ütnie? Muszáj volt neki, neki, akinek fogalma sem volt a dobolás művészetéről, éppen a dobomra emelnie kezet? Mi volt az a villanás a szemében? Miféle vadállat akart mindenáron lecsapni? Melyik állatkertből szökött meg, miféle táplálékot keresett, miféle préda után vetette magát? - Ugyanez a vadállat bújt Oskar bőrébe, keresztülhatolt - nem tudom, miféle mélységekből - a cipője talpán, Oskar talpán, egyre magasabbra és magasabbra, hatalmába kerítette a hangszálait, és arra késztette, hogy olyan ordítást hallasson, amely ahhoz is elég lett volna, hogy egy egész pompás, hatalmas, gyönyörű ablakos, fényt elnyelő, fényt megtörő gótikus katedrálist megfosszon valamennyi üvegétől."
(Günter Grass: A bádogdob)

shadowplay 2012.09.25. 21:16:12

Hűűű....
Nem cifrázom, jól írsz. Remekül.

shadowplay 2012.11.14. 21:37:13

Mindkettő. :-)
De ez a komment hisztinek szólt!

Cherokee · http://eletutjaink.blog.hu/ 2012.11.14. 21:45:48

@shadowplay: csak kérdeztem... mert az írás Günteré...

shadowplay 2012.11.14. 21:48:55

Akkor kevertem azzal, amit előzőleg olvastam.

Cherokee · http://eletutjaink.blog.hu/ 2012.11.14. 21:55:40

@Cherokee: mármint az ő kommentjének a szövege. Én csak kötözködtem, a Majom mellhártyának, vagy a bádogdobnak szól a dicséret... azér' ne hari...

ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2013.09.18. 19:54:10

Én úgy vagyok ezzel az "irodalommal" - és ez talán érdekes lehet, egy nagyon más világból (más, mint az itteni hozzászólók többsége) jövőtől -, hogy:
1. Ha meglátok egy egy-két képernyőoldalnyi szöveget nem tagolva, hanem egy darab bekezdésben összezsúfolva, akkor azt képtelen vagyok elolvasni.
2. Ha meglátom, hogy valaki, mintegy mottóként olyan szöveget ír ki, hogy "kapitalizmus rulez", akkor azt hülyének nézem (igen), és már nem leszek kíváncsi az irományaira.
3. Ha azt tapasztalom, hogy ugyan a blog fejléce politikát, és filozófiát is ígér (mind a kettő felettébb érdekel engem), de a blogposztokban nyomát sem látom egyiknek sem, akkor azt gondolom a poszterről, hogy komolytalan versenyző.

Remélhetőleg nem voltam sértő ebben a kritikámban.

corpusz hiszti · automatice.blog.hu 2013.09.24. 21:36:23

@ipartelep: Valóban érdekes az, amit a szöveg tagolásáról írsz. Persze a különböző szövegekhez való hozzáállás kérdése ízlés és hangulat kérdése, de ha szoktál, akár "idézőjelek nélküli", irodalmat olvasni, akkor nem ritkán, ott is találkozhatsz több oldalon átnyúló bekezdésekkel. Véleményem szerint egy szöveg értékét vagy élvezhetőségét csupán a formája, tagolása nem határozza meg. Saját(os) ritmusa, fejlődése, életre kelése kikényszeríthet olyan formákat is, melyeket első pillantásra kényelmetlennek ítélhetünk. Lehet, hogy a mondanivaló egyszerűen és gyémántszerűen ellenáll annak, hogy bárhol is belevágjunk, részekre bontsuk, emészthetőbbé tegyük. Olvastad már bennszülött asszonyok, tűz körüli, kakofón csacsogását; egy automatizált gyártósor gépi kódjának leglíraibb részletét; becstelen emberek hullámszerűen ritmikus és gyalázatos életének precíz, ám összezsúfoltnak ható leírását, pár száz évvel ezelőttről? Szövegek gazdagsága minduntalan felülmúlja nemcsak formai, de tartalmi elvárásainkat is, kialakítva egy olyan nézőpontot vagy világot, ahonnan akár tanulni is tudunk.

ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2013.10.01. 11:37:35

@corpusz hiszti: Szerintem a "különböző szövegekhez való hozzáállás kérdése" nem csak "ízlés és hangulat kérdése". Mert ha úgy lenne, akkor egy árva mukkot sem szóltam volna itt.
Hanem: A szöveg elsősorban egy "tartalomközvetítő" eszköz. Vagyis a szövegeknek, de különösen a politikát, filozófiát, közéletet, stb. ígérő szövegeknek ez a fontosabb funkciója. Tehát az, hogy valamiféle mondanivalója legyen. No most, ahhoz, hogy az a mondanivaló érthető legyen, kell egy megfelelő forma is. Itt jön a tagoltság kérdése. Mint tudjuk, egyes helyeken ez ügyben annyira szigorúak, hogy minuciózus, és már már értelmetlennek tűnő, aprólékos követelményeket támasztanak (pl. egy korrekt tanulmány esetében). Én messze nem vagyok ennyire szigorú, én szerény módon csak azt vetettem fel, hogy egy hosszú szöveget teljesen tagolás nélkül írni, az barbárság.

Persze más kérdés, ha az ígéretnek nem megfelelően, a szöveg nem is közéleti- filozófiai, stb. hanem művészi, szépirodalmi. Akkor ott lehet kísérletezni bármivel, és a művész teljesen szuterén dolga, hogy az olvasóit miféle bűvészkedéssel akarja elkábítani. Mindazonáltal -jegyzem meg jóindulatúan - egy tagolatlan, hosszú szöveg még szépirodalmi kísérletezésként is fárasztó, és végső soron értelmetlen. Egyszer- kétszer, szódával elmegy, de rendszert csinálni belőle, no az művészileg is kontraproduktív.
süti beállítások módosítása