HTML

automatice

Földünknek istenei vének/ Hangodon szól a mindenség siráma/ S hármasával újfajta lények/ Jönnek világra

Friss topikok

  • Cseroki: Már azt hittem, sosem olvasok tőled. Ha ott jártál - s hogy ott voltál-e, nem tudom - akár összefu... (2015.09.03. 17:42) 2 etűd
  • Cseroki: @corpusz hiszti: Csaknem végtelen mesét... Belekezdtem a Trónok Harcába (George R.R. Martin), sze... (2014.01.26. 13:30) Otromba fickók IV.
  • ipartelep: @corpusz hiszti: Szerintem a "különböző szövegekhez való hozzáállás kérdése" nem csak "ízlés és ha... (2013.10.01. 11:37) majom-mellhártya
  • ipartelep: @Pimander: Én is végigolvastam az összeset. Miért? Nem mazochizmusból, hanem éppen ellenkezőleg: É... (2013.09.18. 10:58) az IQ trónfosztása
  • deletedblog: "alattomos örvény. Azt a nézetkülönbséget" ebben a szövegrészben pedig, barátom, a pontban(.), mi... (2013.05.29. 16:51) testvérek

Linkblog

az IQ trónfosztása

2008.01.27. 17:50 corpusz hiszti

Az élvezet lehet olyan nagy amit az okoz, hogy valaki az emberiség azon két százalékába tartozhat melyet - igaz burkoltan - de azért egy fontoskodó elit-tudat itat át? Mintha bármi jelentősége is lenne annak, hogy valaki 50, 100 vagy ötszáz kérdésre a kérdezőnek tetszőbb válaszokat ad és gyorsabban, mint sokan mások. Mintha minden kérdésre létezne egy helyes válasz, vagy akárcsak létezne helyes válasz. Mintha egy bizonyos logikai út, okfejtés adekvátabb lenne a többinél. Mintha egy kurva számsorozatot nem lehetne végtelen - vagy akár kontinuum - sok féleképpen folytatni. Persze ne legyünk álnaívak, ezt az egész IQ-őrületet lelkes, önmagukat oly szkeptikusnak és felvilágosodottnak hívők, triviális tudományos tényekre a serdületlenek ízléstelenségével magukat rávetők, a tudomány eredményeiben már-már vallásos buzgalommal hívők hozzák létre és cirkuláltatják bántóan belterjes világukban. Ez a mindenféle kvízek, tesztek, szakkörök illetve a Tudás Fája és a 3. évezred világa. És ebbe a világba természetesen nem férhet bele egy szürrealista festmény, a bretoni automatikus írás vagy akár az axiomatikus halmazelmélet egy-egy cifrább tétele sem.

"Az intelligenciát az emberiség javára kell felhasználni, ezért az MH nem támogat olyan célt, amely nem az emberiség javát szolgálja." Az emberiség java, hát ez kurvanagy! Azért valahol megvan a bája ennek az ostoba hübrisznek, hogy nem támogatnak ilyen-olyan célokat. Izé, Eco a Foucault-inga című kiváló regényében szellemesen klasszifikál négy attitűdöt, amit most nem rekapitulálnék. A buta, az ostoba, a gyengeelméjű és a hülye. A fenti idézetet olvasva komolyan gondolkodóba estem. (majd azt a kompromisszumos megoldást javasoltam magamnak, hogy az eco-i taxonómia talán nem partícionál)

Ja, amúgy tag az lehet "aki a Nemzetközi Mensa előírásainak megfelelően lebonyolított és ellenőrzött, a Nemzetközi Mensa felügyelő pszichológusa által jóváhagyott intelligenciateszten jobb eredményt ért el, mint amelyre a népesség 98%-a képes" Hát micsoda sunyi szervilizmus párosul itt a magas intelligenciával! És komolyan elégedettséget okoz nekik, ha holmi szedett-vedett pszicho-okos tesztjét nagy buzgalommal és még nagyobb sikerrel töltik ki? Nem tudom elhinni, hogy egy ilyen magas-intelligencia még soha nem reflektált önnönmaga keletkezési szabályaira, történetére.

" Mensa igyekszik tudatosítani és népszerűsíteni az intelligenciát mint értéket, hozzájárulni ahhoz, hogy az emberi intelligenciát az emberiség javára fordítsuk." Az intelligencia mint érték, he?!, mintha valami nagyszerűt is birtokolnánk a gyűlölködéseinken a vágyainkon a humorunkon túl/mellett/helyett(és valakik többet is). Amúgy ez a törekvés az intelligencia tudatosítására megérne egy dekonstrukciós misét. Számomra ez most csak az elfojtott előítéletek metaforájával kongruál, ami nem túl bíztató.

Véleményem szerint az intelligencia korántsem választható el egy ember habitusától - a vágyaitól a félelmeitől a pillanatnyi jókedvétől - sem attól a szituációtól melyben éppen tartózkodik, de azoknak az anyagoknak a hatásaitól sem, amiket megelőzőleg fogyasztott vagy éppen fogyaszt - a tudatmódosított intelligencia persze már önellentmondás, azaz blaszfémia. Nem vagyok meggyőződve az intelligencia konstans potenciáljáról, bármikori dzsoli-dzsókerként való bevethetőségéről sem, ennélfogva értelmetlennek tartok bármifajta ennek alapján történő mérceállítási próbálkozást. Az pedig, hogy ki hogyan képzeleg az őt körülvevő világról az egy dolog, viszont ha delirálási próbálkozásait valamilyen eszement szempont alapján még értékesnek is hiszi, az több mint nevetséges.

/az idézetek a Mensa HungarIQa honlapján megtalálhatóak/

155 komment

Címkék: hülyemagyar iq mensa faszság

A bejegyzés trackback címe:

https://automatice.blog.hu/api/trackback/id/tr55313747

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2008.01.27. 23:30:45

(még annyit, hogy az intelligencia kreativítás szerves része, de még mindig itt ülök a rohadt életbe, pedig már késő este van és még dolgom...)

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2008.01.27. 23:34:28

(ezért is nem fognak SOHA létrehozni MI-t, na menjek már)

tiktak 2008.01.27. 23:37:59

Sok kis fütyi összevissza beszél az intelligenciáról. muhaha

Joaquin 2008.01.27. 23:38:25

wmiki · enorszagom.buzz.hu/ 2008.01.27. 23:34:28
Miből gondolod, hogy a kreativitás nem másolható? A tudomány (evolúciós pszihológia) mai állása szerint az emberi agy számítógéphez NAGYON HASONLÓ módon működik, mondhatni egy gép, tehát szerintem csak idő kérdése, hogy ezt is lemásoljuk. Csak még senki nem árulta el miért is van szükségünk gondolkodó szgépekre amikor van itt nekünk vagy 6milliárd. Bocs az off-ért.

butatök 2008.01.27. 23:38:50

Több teszt kitöltése után sikerült eljutnom az áhított szntre: 86! Azóta büszkén vallom magamról ezt az értéket, és egyáltalán nem érzem ledegradálónak, hogy csak sokadik kísérletre, lelazított csuklóval, a feltett kérdést véletlenül sem elolvasva, random klikkeléssel értem el. Ez az én eredményem, büszke vagyok rá!

Magyar menzatag ismerősöm (hosszas gondolkodás után mindenre ad értelmezhetetlen választ), simán beballagott a lakásomba a hosszú előszoba végén elhelyezett bejárati ajtón keresztül. Csak a kilincset nem ismerte fel, mivel nem kilincsformájú, hanem kerek.
Távozáskor félúton simán jobbra fordult, beballagott a jól látható bejárati ajtóra egyáltalán nem hasonlító wc-be, megállapította, hogy ez most nem nyert, majd szellemi fennsőbbsége biztos tudatában, kissé pöffeszkedve távozott.

Emberünknek gondot okozott az ajtó... befele is, kifele is. Jámbor kézevő ismerősömnek (Új-Guinea északi, bozótos része), illetve középiskolát nem annyira elvégző cigány nebulómnak (Józsefváros ismertlen mélyésége) meg nem.

Egészen, és teljesen biztos, hogy a menzáé az egyetlen és elfogadható igazság? Vajon emlegetett emberkénk IQ-ja, a rafkós paraszté, netán a dzsungel mélyén lakó ungabungáé a magasabb? Persze mindnél a saját környezetére vonatkoztatva. Emberünknél a civilizáltnak nevezhető közeg speciel kiesett. Akkor ezt most hogyis?

lápi lidérc 2008.01.27. 23:41:29

2008.01.27. 17:50 corpusz hiszti

Tipikus hiszti attól, aki 102-nél magasabb eredményt még életében nem ért el IQ-teszten.
Viszont látom, előszeretettel használsz idegen szavakat. Igaz, némelyiket helytelenül, de hát Fülig Jimmynek is mindegy volt, hogy desztillátor vagy ventilátor.

Mondjuk az ő IQ-ja sem volt magasabb a tiédnél :-)

Meridian 2008.01.27. 23:45:49

A cikk írójának biztos fájt a hasa... :)

Röviden ajánlom neki megnézni az idiocracy című filmet... aztán nézze még meg az Apollo 13-at is, különös tekintettel arra a részre ahol a kis kupac mérnöknek beszórnak az asztalra egy halom szemetet, mondván csak ez van nektek, csináljatok belőle valami levegőszűrőt ha jól emlékszem.

Na, többet nem is vesztegetném az időmet :) nem az index lenne ha nem ilyen cikk íródott volna itt...

trillia 2008.01.27. 23:50:19

gondolom nem sikerult a teszt. nem csoda.

dude 2008.01.28. 00:03:40

ha onnan nézzük, hogy sikerült hiúsági kérdést csinálni az IQ eredményedből, akkor jogos a trónfosztás a címben.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2008.01.28. 00:16:13

A stilus olyan, amilyen. Special én 8 év akadémiai pályafutás után jobban szeretek egyszerűen fogalmazni és nem ennyire sallangosan, mint ahogy azt ebben a postban olvashatjuk, de ez mindenkinek szive joga, majd megunja a szerző is. Vagy nem. Azt viszont helyeslem, hogy a szerző megkérdőjelezi az 'établissement' intelligenciáról alkotott alkotott felfogását, normáit. Hiszem, hogy nem muszáj mindent csukott szemmel elfogadni, amit elénk tálalnak, még akkor sem, ha az történetesen egy évtizedes-évszázados, általánosan elfogadott valami.

Figyelemreméltó, hogy milyen sok Mensa-tag és 150+ IQ-val rendelkező egyén kommentelt néhány röpke óra alatt. Az is aranyos, hogy van, aki Mensa-tagos ismerősével kivánt ragyogni a dicsfényben. Hogy is irta Twain?

'Egy szegény kisfiú pedig, akinek már semmiféle szerep se jutott, az emlékezéstől meghatott hangon mondta:
- Engem meg egyszer megvert Tom Sawyer!'

atleta.hu · http://www.atleta.hu 2008.01.28. 00:55:28

> Véleményem szerint az intelligencia korántsem választható
> el egy ember habitusától

Kicsit szamit a velemenyed, de azert onmagaban nem hatarozza meg az intelligenciat. Az IQ-t ugyanis emlekeim szerint ugy hataroztak meg, hogy azokat az embereket merje intelligensnek, akiket a tobbi ember annak tart. Vagyis tudatlansag, illetve nagypofajusag azt mondani, hogy ugy baromsag az egesz, ahogy van, mert TE maskepp gondolod. Sokkal nagyobb arrogancia, mint amit te allitasz az IQ tesztrol (ettol meg a Mensa furcsa szerzetnek tunik).

IV. Tomendzser Kolompár the great 2008.01.28. 01:28:34

Komolyan ezt szeretem a legjobban, amikor egyfelől egyet kell hogy értsek, merthát valóban, ez a menszás dolog szánalaom a köbön, másfelől meg egyszerűen el kel küldjem az írót a kurva anyjába.

Mégis mi a telibeszart kisgatya ez a stílus?
Te így akarsz állást foglalni ilyen íkús témában, hogy közben a szöveg hemzseg a szemantikai hibáktól, a stílusod annyira friss, mint egy két hete partravetett delfintetem, vagyis összeségében műmájer félművelt könyvtárszakos bölcsész benyomását kelted magadról? Tök hiteltelen lesz ettől a mondóka:

Aszondja:
"Számomra ez most csak az elfojtott előítéletek metaforájával kongruál, ami nem túl bíztató."

meg pándigesztatív interludikulum, az anyádat azt.
interfrasztikusan...

Leon 2008.01.28. 02:39:24

A Mensát a részleges zártságából adódóan kívülállóként igen nehéz JÓL megítélni. Egy könyvről sem helyén való erős véleményt formálni ameddig csak a hátlapján az ismertetőjét néztük meg és nem olvastuk el.

Ja és akik azt gondolnák, hogy a Mensa valami IQ-fetisiszta, önelégült társaság, azoknak ajánlom figyelmébe az alábbi sorokat, az új tagoknak szóló ismertetőből:

"Nagyra becsüljük az intelligenciát, de éppen ezért érdemes elgondolkodnod azon, hogy hol a helye az értékrendedben. Nem abszolutizálod-e indokolatlanul? Gondolj csak bele: attól, hogy valaki intelligens, még nem bölcs, nem hasznos, nem humánus, nem kreatív, nem tisztességes, nem tehetséges, sőt még csak nem is feltétlenül vonzó. Az intelligencia csak lehetőség. Szép dolog, hogy valaki két méter magas, de attól még nem lesz elsőrangú kosárlabdázó."
-Balanyi Bibiána, a MH elnöke

hoppika 2008.01.28. 04:01:29

Poén:
- Miért nézel egy embert hülyének?
- Mert nem tudja azt, amit te is csak két napja tudsz.

Sztem a cikkíró barátunk valami elsős okostojás lehet valamilyen matematikai jellegű szakon, ahol hallotta, h pl. "kontinuum".

Amire a kis szösszenetében ki szeretne térni, az sztem az, hogy pl. egy számsornak (1,2,3,4,5) lehet több megoldása is. Ez így van, méghozzá azért, mert emlékeim szerint Kolmogorov kimutatta, hogy minden n, megadott ponton keresztül lehet egy folytonos, n-1 fokú görbét húzni. (Persze akkor lehet többet is, csak nem feltétlenül n-1 fokú). Képzeld cikkíró, ezt sztem a menzások is tudják. A kérdés az, hogy te MELYIKET választod ki a lehetőségek közül érted? Az életben is választhatsz a megmozdulásaid közül minden "infinitezimális" :D pillanatban, de Te, gyökér barátom azt választottad, hogy megírod ezt a szöveget. Na látod, ezért vagy gyökér, és ezért gondolom én is, hogy nem vettek fel a mensa-ba.

srác 2008.01.28. 04:47:20

Én egyszer kitöltöttem egy ilyen Mensa-tesztet, és elértem a felvételi pontszámot, de nem mozgatott meg a csatlakozás gondolata, puszta érdeklődésből töltöttem ki. viszont ekkora indulat láttán, amely a szerzőt elöntötte, gyanakszom rá, hogy neki nagyon gyenge eredményt hozhattak ki. Sznobériáról meg különösen vicces szinte kizárólag magyarított latin kifejezésekkel értekezni.

belax 2008.01.28. 06:54:10

Szeretnék a jelenlévők közül egy jogászt is megkérdezni a véleményéről inteligencia témában.

Before · http://azbeszt.blog.hu 2008.01.28. 07:03:34

Szerintem a szerző a következő kérdésre kívánt válaszolni: "neked, mint kívülállónak, mi a véleményed az intelligenciáról?"

vérmacska 2008.01.28. 07:14:19

" - Monumentális gondolataim manifesztációi, melyek mondatok formájában realizálódnak, limitált mentális képességeid számára nem mind akceptábilisak. Dialógusunk kontinuitása így megszakad. Nem jön létre az argumentumok szintézise.
- Mi van?"

Ez jutott eszembe. Vajon mé'?

vérmacska 2008.01.28. 07:24:00

"A logikai készséged nem fejleszthető, ez tudományos tény."
Ebben azért nem vagyok olyan biztos, bármennyire is "tudományos" és bármennyire is "tény".

Jut eszembe, a számsoros feladatokat azok, akik az átlagnál több matematikát tanultak, röhögve megoldják még akkor is, ha egyébként nincs kifejezetten "matematikusagyuk" (na jó, nem röhögve, de nagyobb eséllyel és gyorsabban).

155 2008.01.28. 08:09:17

Köszi hiszti!

Ez a kis szösszeneted (pontosabban a kommentárok, melyek nem jöhettek volna létre ha nem vagy te)egyértelműen jó volt bemutatni azt, hogy egy egyértelműen deviáns, provokatív célzatú megnyilvánulásra az érintett "IQ-társadalom" mily megértő, szinte "hülyegyereknekmagyarázom" stílusban képes lereagálni az őt ért támadást. Lehet, hogy az inteligencia üldözendő, de legalább a hülyék elfogadásának képességével ruházza fel az "önelégült elit"-et.(?)
Hidd el nekem, ezért is örülök, hogy megadatott nekem a képesség, mely alapján az 1%-ba tartozhatok.

tapir 2008.01.28. 08:20:48

Itt a lényeg, ni:
"A tesztírás díja 2500 Ft, a kedvezményes díj 24 év alatt, illetve 60 év felett 2000 Ft, amelyet a tesztírás előtt a helyszínen lehet befizetni."
(mensa.hu/cms/netalon.xml?data_id=6)
Ha népszerűsítjük az IQ-t, sokan fognak érdeklődni, tesztet írni. Sok tesztíró, magasabb bevétel.
Ha a Mensa CSAK civilizációs küöldetést teljesítene, akkor mire fel ez az egész pénzezés?...

golem 2008.01.28. 08:22:03

Jó reggelt Fikkentág!
Az IQ egy adottság. Az én álláspontom szerint kb. fele részben genetikai örökség, fele részben pedig az első pár év nevelői törődésének eredménye. Nekem maximum annyi közöm van hozzá mint a magasságomhoz. (Igyekeztem nem tenni ellene.) Arra pedig nem szoktam verni a mellem, hogy 182 cm vagyok. Nem az IQ-mra vagyok büszke, hanem amit -többek közt- annak segítségével elértem.
További "jó étvágyat"!

Kicsititán 2008.01.28. 08:50:42

Tapír, drága! A "pénzezés" azért van, mert valamiből fizetni kell a tesztíráshoz bérelt termet, a papírt, a ceruzát (megtarthatod), a hirdetést, stb. Állítólag a tesztbevételt csak és kizárólag tesztírások költségeire lehet fordítani. Arról már nem is beszélve, hogy tudtommal a Mensa egy egyesület és ezért non-profit (nem nyereségérdekelt) szervezet. Én már átolvasgattam a mensa.hu oldalt. És te? :o)

Legend · www.szulokepzes.hu 2008.01.28. 08:53:02

Így van. Hozzátenném, hogy a tesztírásokon segítő mensások ingyen segítenek.

aranyhaj.blogspot.com · http://aranyhaj.blogspot.com 2008.01.28. 09:04:41


Akárki akármit mond, az intelligenciahányados fontos (én mindig is fontosnak tartottam egy ember megítélésében az értelmi képességeit).

Idegen szavakat egyébként rendszerint azok használnak, akik vagy kimagaslóan értelmesek, vagy azok, akik annak szeretnének látszani.

tapir 2008.01.28. 09:04:42

Kicsititán:
én nyilván nem olvasgattam át a Mensa-oldalt, csak épp véletlenül tudtam, hogy ott van ez az idézet... van ilyen:)
Megejegyezném továbbá, hogy rengeteg olyan IQ-teszt van, amit nem a Mensa szervez. Ezeket akár el is lehetne fogadni, ha akkora áldozat egy tesztírás megszervezése...

Legend · www.szulokepzes.hu 2008.01.28. 09:17:17

Tapír:

Gondolom tudsz példát is mondani ezekre. Mondjuk legyen hiteles, nem begyakorolható, személyhez köthető teszt, mely kultúrafüggetlen, standardizált, valid, és az IQ g-faktorát méri jól.

insert_click · http://legjobbpalinka.hu 2008.01.28. 09:26:09

Rékuc: Szerintem aki példálózott mensa tag ismerőssel (pl én :) ) az azért tette, mert elég elfogultnak tartja a bejegyzést.
A többségnek, úgy vélem jellemzően a cikk tartalmának stílusával van baja, akár még egyet is lehet érteni azzal, hogy a sznobizmus hihetetlenül idegesítő, de ez iq-tól független. Az iq egy adottság/képesség(?) melyet valamely elfogadott módszerrel mérnek már elég rég óta. Akinek nem tetszik az ne menjen el rá. Én sem járok jégtáncra, mert nem köt le, ettől még el tudom fogadni, hogy van akinek tetszik, és van aki magas szinten műveli ezt. De ha belémköt és lenéz mert nem tudok korcsolyázni igenis sznobnak tartom és ha elég bunkón adja elő még szájon is vágom... :)

Kicsititán 2008.01.28. 09:30:49

Tudtommal valóban elfogad a Mensa máshol írt tesztet is, amennyiben megfelel néhány feltételnek (ellenőrzött, hiteles, stb.).
"Az MH tagságára az alkalmas, aki a Nemzetközi Mensa előírásainak megfelelően lebonyolított és ellenőrzött, a Nemzetközi Mensa felügyelő pszichológusa által jóváhagyott intelligenciateszten jobb eredményt ért el, mint amelyre a népesség 98%-a képes. A tagsági alkalmasságnak nincs egyéb kritériuma." (részlet az Alapszabályból)

Viszont ilyen tesztet INGYEN senkinél nem fogsz tudni megírni (ha nagyon nagy haver az a pszichológus, aki felveszi a tesztet, akkor talán, de nem ez az általános). A női magazinok "IQ" tesztjeit meg sajnos nem fogadják el.

csömények 2008.01.28. 10:11:11

Hááát, ezért is kár volt idejönni. Ha annyira nagyon meg akarok hallgatni egy kis rosszindulatú fikázást, akkor bekapcsolom a TV-t, vagy belenézek egy politikailag független Népszabiba vagy Nemzetbe.

Kicsit arra emlékeztet, amikor még boldogult gimnazista koromban az egyik tanárom mutánsnak hívott minden magasabb embert, és valami félresikerült, hókuszpókosan gonosz mosollyal méregette őket. Hát persze, hogy nem volt magasabb 160 centinél... Te is nyilván írtál egy tesztet Hiszti, oszt szar lett. Csak egy dolgot nem értek. Ha szarsz az egészre, meg a világra, magasról, meg mindenki fasz (vannak ilyen emberek, semmi bajom velük, míg nekik nincs bajuk velem), akkor minek töltöd a drága idődet ilyen hülye tesztekkel? És miért zavarnak? Jóapám tőlem is azt várta, hogy majd folytatom az mesterségét, el is tervezte az életemet vagy 40 évre előre. Nem jött be. Nem arra az egyetemre mentem, nem azt a mesterséget választottam, tök mással foglalkozom. Kicsit hiteltelen lennék, ha azóta is folyamatosan fikáznám apámat meg XY egyetemet, úgy, hogy soha nem tartoztam oda, nem is vettek föl, de igazából ők faszok, meg különben is húzzanak a francba. Ééérted? (Jó, nem érted, tudom, mert kicsi az intelligenciád.)

OK, hogy most ez menő, meg mindenki nyithat blogot, lehet naponta nyolcat is kommentelni, lehet hosszan fikázni mindent, meg az egész világ úgy szar, ahogy van, csak nem feltétlenül hiteles, és nem is szimpatikus. Hát még, ha valaki ráadásul ilyen átkozottul idióta nyelvezettel ír hülyeségeket, mint te. Tudom, gonosz vagyok, meg én is igazságtalan, de ha már vettem a fáradságot, hogy elolvassam ezt a szart, akkor ennyit megérdemlek, nem?

A Mensáról. Ha jól értem, akkor az egy nonprofit szervezet, egy egyesület. Olyan, mint a bélyeggyűjtőké, vagy az anonim alkoholistáké. Baromira nem értem, hogy miért baj az, ha egy pár ember, akiket valami összeköt, tök mindegy, hogy mi, közös szexuális érdeklődés, vagy hasonló mértékű intelligencia, miért kell, hogy zavarjon bárkit is. Ennyi erővel ki lehet menni az utcára is hőzöngeni, hogy a fasz ásványgyűjtők minek jönnek össze kéthetente a Ferencvárosi Művközpontban, hogy köveket cserélgessenek egymással. Kurvára nem értem, miért jó ebben a kurva országban (kopirájt báj Ferenc), hogy mindenkit a másik ember élete érdekel. Mintha nem lenne mindegy, buzi-e a szomszéd Pista, vagy miért vett már megint nagyobb kocsit a Laci. Jobb lesz ettől bárkinek az élete?

Ha lemérték a farkadat, és kiderült, hogy kicsi, akkor a colstokot szidod és a nagyfarkúak klubját? Hidd el, nem a méret a lényeg, kicsivel is lehet jól teljesíteni! Csak el kell fogadni, hogy ilyennek születtél. Egyszerűbb, mint olyat írni, aminek a felét te sem érted...

Rettento" Peppento" 2008.01.28. 10:28:07

Sziasztok
Intelligencia ide intelligencia oda...
ha valaki annyi időt áldoz a Mensa és az IQ fikázására hogy képes egy oldal írni róla kis idézetekkel akkor javaslom, egyrész hogy ne kerülje el a figyelmét az az icipici mondat, hogy a tesztírás előtt egy előadás is van,
másrészt azt, hogy menjen el erre az előadásra és hallgassa meg, tegye fel kérdéseit mert ott olyan ember tud rá válaszolni aki valóban foglalkozik az intelligenciával és nem csak hallott róla innen-onnan.
Ez azok számára is érdekes lehet, akik egyébként nem akarnának tesztet írni.

Rettento" Peppento" 2008.01.28. 22:12:52

Kedves Nő!

----...Nem tartom alkalmasnak egy ember képességeinek IQ teszt alapján történő megítélését.------

A Mensa teszt sem arra készült hogy az alapján ítéljék meg az embert
Csak mér valamit
nem a magasságát nem a súlyát
az IQ-ját (hadd ne részletezzem mi ez)
A többi teszt (SQ, EQ, akármi) is mér valamit de mindegyik csak egy RÉSZE az ember személyiségének
Sőt magát a személyiséget (kedves, édes, aranyos, bunkó stb) legkevésbé határozza meg az ember IQ-ja
A számokkal sem érdemes dobálózni hogy ki milyen eredményt ért el mert mindegyik tesztnek van ÁTLAGA és SZÓRÁSA ami viszont meghatározza azt hogy az adott pontértékhez a lakosság mely százaléka tartozik (tehát egy 130-as eredmény lehet jobb egy 148-asnál ha a fent említett paraméterek különböznek)

Furcsa számomra az, hogy azon senki nem háborodik fel hogy 160 cm-es magassággal nem veszik be se osztályon felüli kosárlabdacsapatba se a Liliputi színházba.


-----....Mensa tagok nehogy azt higgyék, hogy ők valami szuperül különlegesek. ... Ha stabil érzelmi hátterük lenne, akkor nem lenne szükségük arra, hogy ilyen társaságba lépjenek be...-----


Azt hogy ki miért lesz Mensa tag nem illik egy ilyen kissé pejoratív félmondattal elintézni.
Meg is lehet kérdezni őket ha az ember veszi a fáradságot arra, hogy kommunikáljon velük
És ha már lenézi őket akkor előtte illik szert tenni némi ismeretre felőlük

Szerintem a Mensa tagok pontosan azért nem érezhetik magukat különlegesnek mert a sok egoista, öntörvényű intro-és extrovertalt, omnipotens (kihanemén-szindroma)egyén között esélytelen ez a próbálkozás.

Rettento" Peppento" 2008.01.28. 22:42:28

--------Állítólag a tesztbevételt csak és kizárólag tesztírások költségeire lehet fordítani.-----

Nem állítólag, tényleg
Az Alapszabályban van rögzítve.

-----Hozzátenném, hogy a tesztírásokon segítő mensások ingyen segítenek. --------

Meg minden mást ingyen csinálnak
Honlap, rendezvényszervezés, stb

szabadakarat 2008.01.29. 08:24:37

Én szeretem ezt a blogot!

Persze az olimpiás és az IQ véleménnyel nem értek egyet. Milyen sokan írunk ide mégis!

ex Rezonőr

aranyhaj.blogspot.com · http://aranyhaj.blogspot.com 2008.01.29. 08:56:30

Soha senki nem fog meggyőzni arról, hogy az IQ nem lényeges.

Itt is van intelligencia-teszt:
alfa.webdesign.hu

clio 2008.01.29. 13:56:04

Csak annyit tennék hozzá, hogy az nem "Mensa teszt", hanem a Raven Advanced Matrices, tehát egy általánosan használt IQ teszt nehezített változata, amit kimondottan arra tervezett a létrehozója, hogy a magasabb IQ tartományban differenciáljon jól. Ráadásul Raven egyáltalán nem rajong azért, amilyen módszertannal néhol - a Mensában is - a tesztjét alkalmazzák. A teszt pillanatnyilag a leginkább kultúrfüggetlennek tekintett IQ teszt, ami nem mér műveltséget, sőt még analfabéták is kitölthetik. Egy 1%-os pszichológus, aki éppen nem Mensa tag, de volt. A Mensában sincs több rossz/jó, mint bármely más közös érdeklődés alapján összetartozó társaságban. Hülyék pedig mindenhol vannak ;)

Kicsititán 2008.01.29. 20:35:11

"Ráadásul Raven egyáltalán nem rajong azért amilyen módszertannal néhol - a Mensában is - a tesztjét alkalmazzák"

Már csak azért sem, mert 1970-ben meghalt.

Bibiana 2008.01.30. 19:17:16

Kedves Mindenki!
Hát én olyan boldog vagyok, hogy itt mennyire sokan siettek fölrohanni a vártákra a Mensa védelmében, hogy egyenesen könnyek szöknek a szemembe, ha csak rá gondolok! Igazán mondom, hogy szavamat szegte ez a fajta kedvesség. Külön hála az elnökasszony kedvező színben való megemlítéséért is.
Köszönet illeti az ismeretlen corpus hisztit, aki egy huszáros vágással elérte, hogy beszéljenek rólunk, ezért mérhetetlen hálával tartozom neki az egyesület nevében is. Tettével rámutatott, hogy az embereket igenis érdekli a téma, és az IQ meg az EQ sem pusztult még ki teljesen.
Ezúton üdvözlöm azokat, akik valamilyen módon kapcsolatba kerültek már a Mensával - várjuk (vissza) őket nagy szeretettel.
És üdvözlöm azon bátor lelkeket is, akik a Mensát közelebbről nem ismerik, de lángpallossal igyekeztek a védelmére kelni. Tengermély tiszteletem e csoporton belül azoknak, akik nem átallották meglátogatni a Mensa honlapját, hogy információkkal felvértezve nyilvánítsanak véleményt.
Utóbbiaknak szeretnék felajánlani ingyenes tesztírási lehetőséget. Az első öt jelentkezőnek egy erre feljogosító kis kártyát küldünk. Írjatok a mensa@mensa.hu címre.
Aki lemarad, az se csüggedjen, mert az idén 1500 forintért mérjük ezt a páratlan izgalmakat rejtegető tesztet, ugyanis nonprofit egyesületünk idén 15 éves.
Ha gyorsabban gondolkodsz, beszélsz, kapcsolsz, mint mások, ha nem bírod a sötétséget, ha érdekel a legszínesebb szürkeállomány, akkor gyere közénk! Ha nem, akkor meg csak szeress vagy viselj el bennünket.

Hálával és szeretettel
Balanyi Bibiána
www.mensa.hu

Typhoon..... 2008.01.30. 19:55:52

...figyel nagyon.

corpusz hiszti · automatice.blog.hu 2008.01.30. 20:38:13

Kedves Bibiána!
Köszönöm finom humorral átszőtt kommentjét. Habár az általános véleményem nem változott, belátom, hogy a "szemantikai hibáktól hemzsegő" stílus nem töltötte be maradéktalanul a feladatát(öngúny) és tompította magára a Mensára vonatkozó megjegyzéseket. Ezért, mint a társaság elnökétől, elnézést kérek. Az elnökasszony munkájához és a társaság működéséhez további sok sikert kívánok.
Üdvözlettel
ch

clio 2008.01.30. 23:02:34

Kicsititan: minden lehet, de ahhoz képest egész jól tartotta magát a tavalyi előadásán :), persze lehetett a fia is. Őszintén megmondom nem vagyok erős lexikai tudásban, de egy Raven, aki egészen úgy tűnt, mint a teszt alkotója, itt volt tavaly Magyarországon és tartott előadásokat. Az alapvető módszertani problémája az volt, hogy a teszt nem időkorlátos, és ehhez képest szinte mindenhol időkorláttal veszik fel. Bár azt is mondta, hogy nem igen változtat az eredményen, ha végtelen ideig gondolkodhat a kitöltő.

mudrica 2008.01.31. 07:32:29

Ami az időkorlátozotságot illeti, csak arról van szó, hogy bizonyos idő után nagyon csökken annak a lehetősége, hogy rájöjjél a feladat megoldására. Tudósok kimutatták, hogy egy ilyen tesztíráshoz untig elég a 40 perc. Ha pedig annyira a határon vagy, vagy 1 percel a teszt elvégezte utan jutna eszedbe három feladatnak az eredménye, akkor még mindig ott van a következő évi tesztírás. Saját tapasztalatom: Utolsó tíz percben két feladaton rágódtam. Még most sem tudom a megoldását. Igaz nem is jártam utána. Röviden, tömören, aki tud az tud. Várunk, hogy te is szinesíts a társaságunkat!

Butaszöszi-e 2008.01.31. 07:50:20

Sziasztok!

Az egészről az iskolai oktatás jut eszembe: A tanár magyaráz, a diák nem érti. A magyarázat végén a tanár megkérdezi, hogy kinek van kérdése. Erre a diák jelentkezik, hogy ő nem értette a magyarázatot. Erre a tanár megismétli hangról hangra ugyanazt a magyarázatot csak emelt hangerővel, s ismét visszakérdez a diáktól, hogy értette-e. Az ismét nem érti. A tanár ismétel jóval hangosabban, de ugyanazt. Az óra végére mind a ketten idegesek és rosszkedvűek, mert a másik hülye.
Pedig nem így van. Csak a tanár nem volt elég okos, hogy rájöjjön, a diák gondolkodása eltér az övétől, s más formában kellene előadni a mondandóját, hogy ne süket, hanem értő fülekre találjon. Továbbá a diák sem jött rá, hogy nem az a gond, hogy ő buta, meg neki érthetetlen a dolog, hanem csak más logika szerint kellene gondolkodnia neki vagy a tanárnak.

Ezért rossz annak, aki vele nem azonos értelmi színvonalon álló embereknek magyaráz: hiába mondja el, hogy miről van szó, mit kell tenni, ha a többiek nem értik.

Egy idős 80 év fölötti ismerősöm mondta, hogy nem hisz a személyiségtipológiákban. Több mint 6 milliárd ember él a Földön, és az egypetéjű ikrek sem teljesen egyformák, bár nagyon hasonlítanak egymásra.
Hogyan lehetne akkor bármilyen tulajdonságuk alaján lenézni a többieket? Mert valamiben hasonlítanak, és egy közös dolog összefűzi őket? Ha ezt a megkülönböztetést tovább fokozva bőrszín, nem, vallás vagy egyéb alapján teszi valaki, akkor azt az egyént nem sok választja el attól, hogy szélsőségessé váljon.

Gondolkodjon mindenki, mielőtt egy embercsoportról jót vagy rosszat mond. A pozitív megkülönböztetés is épp olyan megkülönböztetés, mint a negatív.

Bibiána 2008.01.31. 17:34:16

Kedves Corpus Hiszti!

Bocsánatkérését köszönettel elfogadom. Borítsunk fátylat a múltra :-)

Egyúttal engedje meg, hogy tiszteletemet fejezzem ki azért, mert határozott véleménye van és azt vállalja.

Amennyiben többet szeretne megtudni rólunk, szívesen állok rendelkezésre.

Közben pedig várom a jelentkezőket az ingyenes tesztjegyekért! Csak gyorsan-gyorsan! Veszteni valója senkinek sincs - fogjuk fel érdekes játékként!

Tengermély tisztelettel
Bibiána
mensa@mensa.hu

mudrica 2008.01.31. 22:05:08

Kedves Butaszöszi!

Tényleg egy kicsit butus vagy. Szó sincs arról, hogy bárkit is lenéznénk. Ha lenézésnek nézed az egészséges buszkeségünket, hát... , erről nem tehetünk. Nem, hogy nem nézük le a többi 98% emberiséget, de a mindennapjainkban próbálunk a saját tudásunkkal, így-vagy-úgy segíteni. Az nem azt jelenti, hogy össze dőlne a világ nélkülünk. Messze nem azt jelenti. Ahhoz, hogy a világ működjön, mindenkire szükség van!!! Jó, jó, vannak kivételek, de érted, nagyjából, hogy mire gondoltam.

Rezonőr 2008.02.01. 08:46:57

Személyiségtipológia:

Ha ránézek egy raklap (reklámérdekeltség nélkül mondom, hogy például) ITONG téglára, akkor nekem az a véleményem, hogy azok egyforma téglák. Még akkor is azt mondom, hogy ha tudom, hogy nincs a világon két teljesen egyforma tégla.

Személyiségtipológiával pedig szerintem Arisztotelész előtt is foglalkoztak már az emberek, azóta pedig folyamatosan. A pszichológia is erre épül, tehát igenis lehet ADOTT SZEMPONTOK alapján különbséget tenni az emberek között még akkor is, ha egy halmazban (ember-halmaz) vannak. És lehet tipizálni adott típusokon (europid, mongoloid, stb.) belül is, ha megadsz bizonyos szempontokat.

A MENSA is ad bizonyos szempontokat, ami alapján tipizál. Előnye az, hogy ez a szervezet sok országban van jelen, és népszerűsítve van.

Ha valaki esetleg nem kerül be a 2%-os rétegbe, és ezért a MENSA-t támadja, akkor nem csak a MENSA eredményeit támasztja alá, hanem ezzel elfogadja, hogy a MENSA mér valamit, amiben ő nem teljesített jól, és mivel nehezen viseli el az önértékelése, hogy ő nem éri el az ADOTT SZEMPONTOK szerint mért minimális bekerülési értéket, ezért a teszt alkalmazóját szídja. Ennél nagyobb igazolását a tesztek létjogosultságának el sem tudnék képzelni.

Ne töltsetek ki több keresztrejtvényt, ne játsz többé semmilyen játékot, ne vegyél részt a közlekedésben, és vonulj ki a társadalomból, ha nem tudod elviselni, hogy vannak dolgok, amik bizonyos szabályok szerint működnek. A MENSA mint egyesület is egy ilyen dolog.

Amúgy én a tesztet érdekesnek találtam, 2%-osra írtam (tehát nem az 1%-os IQkirályok táborába kerültem), egy évig voltam tag is, aztán kiléptem (nem fizettem tovább a tagdíjat). Az egyesület mint olyan ugyanúgy működik mint a Kenus egyesület (ők kenuzni szeretnek, mások meg mást).

Egy olyan államban, ahol egyesületet lehet bármire alapítani (pl. magyar gárda is, ami szerintem szintén szabályos még akkor is, ha sokak félnek tőle), ott meddő vita a létjogosultságáról vitatkozni egy olyan békés dolognak, mint az IQ-mérés...

Rezonőr

dividasero · http://dividasero.freeblog.hu 2008.02.01. 10:55:12

Amellett, hogy nem érdekel sem a saját IQ-m, sem a téma, őszintén kíváncsi vagyok, hogy kapott-e bármilyen tevékenység-adekvát felkérést a Mensa - akár a magyar, akár a nemzetközi - valamely fontos kérdésbeli állásfoglaláshoz, kutatáshoz, döntéshez, véleményezéshez, tehát olyasvalamihez, ami legitimálhatná létezésüket a jelenlegi csekély értékű és hasznú büszkeségérzésen kívül.

Nem akarnék hasonlattal élni a helyzet(ük) leírásához, mert akkor a kiegyensúlyozottság miatt meg kéne említenem az összes hasonló tömörülést, egyletet, non-profit szervezetet.

Fizikus 2008.02.05. 15:37:10

Kedves Corpus!

Kontinuum vagy nem: Nos, valoban kontinuum sok kulonbozo valos szam van, de a vicces az, hogy ezeket nem tudjuk megnevezni. Az irracionalis szamok affele "arctalan tomeget" alkotnak. Meg ha vegtelen sok idod van folytatni a szamsorozatot, akkor is csak megszamlalhatoan sokfelekeppen tudod ezt megtenni.

corpusz hiszti · automatice.blog.hu 2008.02.05. 19:52:07

Kedves Fizikus!
Nem igazán arctalan ez a tömeg, ugyanis minden irrac számhoz létezik racionálisokból álló Cauchy-sorozat - lévén ezek(a racok) sűrűek a valósak között - , ezek kényelmesen megkülönböztetik őket egymástól. Másodszor, én mindig a következő tagra vagyok kíváncsi (és nem a sorozat hátralévő részére együtt), amely bármely valós lehet.(mellesleg pontosan azzal, hogy megadom az n. tagot, adom meg a szabályt - pl. ez az első n tag ismétlődjön). Illetve, akkor legyen kontinuum sok időm hátra. :)

dividasero · http://dividasero.freeblog.hu 2008.02.06. 00:10:00

-szólott szájmon és szánakozva nézett végig - de valójában keresztül - a hallgatóságon mélyen ülő zöld szemeivel a dioptria-rengeteg mögül.

Fizikus 2008.02.06. 10:26:17

Kedves Corpus!

Nem mondtam, hogy minden irracionalis szam egyforma: az "arctalan tomeg" tagjai kulonboznek, csak eppen megnevezni oket nem all modunkban, pont azert, mert nincs erre "kontinuum sok idonk hatra". Bar tautologianak hathat, de csak olyan szamokat tudunk leirni, amiket meg tudunk nevezni, ezekbol meg nincs kontinuum sok.

andrás · http://www.klubd.hu 2008.08.12. 10:21:25

Én nemrég írtam tesztet, augusztus 2-án, szombaton. Eredmény még nincs, de szeretnék bekerülni. Az IQ problémamegoldó képességet jelent, ami a legtöbbször előny. Tagnak lenni azért lenne jó, mert vannak közös programok, és azokon részt venni bármilyen társasággal jó, attól függetlenül, hogy ki lehet tag és ki nem. Tagnévsort is kapunk adatokkal (név, cím, telefon, e-mail, foglalkozás, hobbi), hogy tudjunk kihez fordulni, ha baj van. Felesleges lenne egy ilyen szervezet? Én nem hiszem.

andrás · http://www.klubd.hu 2008.08.12. 10:29:36

Erre is válaszolnék:
"Lord_Valdez 2008.01.27. 21:45:58
Mensa csak egy klub, nem kell velük törödni. (bár Bibiána egész jó nő :)) Egyébként a diplomások klubja sokkal röhejesebb."
A Diplomások Klubja nem röhejes. 2007. március 10-én indult, már 23000 felett van a létszám. Én 2007. augusztus 10-étől 2008. augusztus 1-ig voltam klubtag. A szolgáltatások (társkeresés, álláskeresés, szakmai megkeresés) hasznosak, a rendezvények érdekesek, és ott is szereztem barátokat. (Nem csak virtuálisan barátkoztunk, hanem személyesen is megismertük egymást a rendezvényeken.) Más kérdés, hogy igazságtalanul kizártak néhány kérdés miatt (érdeklődőknek elüldöm e-mailben, hogy miért, ha írtok a wwwalaki@citromail.hu címre), de nem a KlubD-ben csalódtam, hanem a vezetőségben, név szerint Tomka Barnabásban, aki a KlubD vezetője (alapító, többségi tulajdonos, ügyvezető igazgató), és szívesen visszamennék, mert sok barátommal csak ott tudtam kapcsolatot tartani.

corpusz hiszti · automatice.blog.hu 2008.08.12. 19:09:55

Kedves András,
újraolvasva a posztomat fenntartom, hogy szó sincs arról, hogy a Mensa társasági, szerveződési tulajdonsága ellen szóltam volna. Épp ellenkezőleg. Ha végigfutsz a blogon, láthatod, hogy az emberi kapcsolatok jelentősége eléggé előtérben van.
A poszt ugyan magáért beszél, de ha már vetted a fáradtságot kommentelni, hát válaszolok.
Az IQ NEM problémamegoldó képesség. Annak az expliciten is kimondott tulajdonságnak a létét vitatom, hogy az IQ - megfelelő nagysága - képes lenne kezelni(!) az életben felmerülő problémák teljes, vagy közel teljes spektrumát. Nem is létezik ez a spektrum. A lényegéből adódóan nem tudhassuk fölmérni az problémákat. És nem következtethetünk egy "jól" megoldott tesztsorból arra, hogy másoknál "jobban" oldunk meg problémákat. Ezt a korlátolt gőgöt próbáltam meg kritizálni.
A diplomások klubja mint klub nem röhejes. Bár ha valaki iskolai képzettség alapján válogatja a barátait az meg is érdemli.
A "néhány kérdés"-re kíváncsi vagyok.

andrás · http://www.klubd.hu 2008.08.14. 11:16:01

Kedves corpus hiszti!
Tetszik a nicked. :-) Az IQ-ról úgysem tudunk megegyezni, így erről nem vitázom, de a feltételekhez kötött klubtagság szerintem nem baj, akár IQ a feltétel, akár végzettség, akár bármi más, mert így a hasonló emberek jobban megtalálják egymást. Erre a legjobb szöveget a Mensa honlapján találtam: "Elitista okostojások gyülekezete-e a Mensa?

Gyakori vád, hogy a Mensa valamiféle elitfészek, amelynek tagjai a végletekig beképzeltek valós vagy vélt értékeikre. Az intelligencia nagyrészt genetikailag kódolt tulajdonság, ezért senki sem tehet arról, hogy milyen IQ-val áldotta vagy verte meg a sors. Éppen ezért értelmetlen volna ferde szemmel nézni a Mensa tagjaira pusztán azért, mert egyik vonásukban mások, mint a többiek. Hasonlóan oktalan lenne például a 2 méternél magasabbra nőtt emberek klubjára haragudni. Az intelligencia adott. Vannak a Mensában olyanok, akik szerények, vannak, akik nem. A Mensa-szervezet nem törekszik valamiféle titkos, zárt elit kinevelésére, inkább minél szélesebb körben szeretné elfogadtatni az intelligenciát mint értéket."

A KlubD-ből azért zártak ki, mert változásokat jelentettek be, konkrétumok nélkül, és rákérdeztem, hogy mi lesz. Mivel nem válaszoltak, újra kérdeztem, és ez így ment hetekig. Én kérdeztem, ők nem válaszoltak, végül megunták és kizártak. Arra a pontra hivatkozva töröltek, hogy aki sérti a klub érdekeit, azt törlik.

De a KlubD érdekeit nem én sértettem meg, mert nem én tartottam bizonytalanságban hetekig több, mint 23000 klubtagot. A bizonytalanság senkinek sem érdeke, tehát a titkolózás, és a titkolózó Tomka Barnabás sértette a klubtagok, vagyis a KlubD érdekeit. Én ez ellen próbáltam tenni.

Abban van köztünk nézeteltérés, hogy mi a KlubD érdeke. A KlubD-t üzemeltető cég érdeke a titkolózás volt, és ez szemben állt a klubtagok érdekeivel, a nyilvánossággal, ami azért lett volna fontos, hogy időben megtudjunk mindent, fel tudjunk készülni a változásokra. Én a klubtagok érdekeit tekintem a KlubD érdekének, mert a klub lényege, hogy vannak tagjai, és a tagok többen vannak, mint az üzemeltető cég munkatársai, és azt nem én sértettem, hanem Tomka Barnabás. Ő a klubot fenntartó cég (KlubD Kft.) érdekeit tekinti a KlubD érdekének, és mivel a tagok érdekeit védtem, ezért szemben álltam a Kft. érdekeivel, ezért zárt ki.

További részletek a kizárásomról: mage.hu/2008/7/9/proof

andrás · http://www.klubd.hu 2008.08.14. 11:25:21

Az IQ definíciója a Wikipédia szerint:
hu.wikipedia.org/wiki/IQ

Intelligencia:
hu.wikipedia.org/wiki/Intelligencia

A Mensa nézetei IQ-ról, intellienciáról:

"Mire jó a magas intelligencia a mindennapi életben?

Az intelligencia jó problémamegoldó képességet is jelent, márpedig az egész életünk problémák sorozatának megoldása. Mindenkinek másra jó, hogy gyorsabban és hatékonyabban oldja meg a problémákat, hamarabb felismeri a helyzeteket. Így több ideje marad más hasznos dolgokra, eredményesebb lehet az életben stb. De hogy kinek mi a hasznosabb, ki mit tekint eredményességnek, ki milyen probléma megoldására fordítja az intelligenciáját, erre nincs általános válasz vagy recept, erre mindenkinek magának kell válaszolnia.


Intelligencia = műveltség?

E két fogalmat gyakran összekeverik, noha a kettő a legkevésbé sem azonos. Az intelligencia öröklött képesség - amelyet sokan sokféleképpen definiálnak -, a műveltség viszont tanulás útján szerzett tudás. A kettő között féloldalas korreláció van: aki művelt, az nem feltétlenül intelligens is, de aki intelligens, az nagy valószínűséggel nyitottabb, érdeklődőbb, kíváncsibb a világra, könnyebben megjegyzi az olvasottakat, hallottakat, így nagy műveltségre tehet szert. Ettől függetlenül nem ritkák az olyanok, akik intelligensek, de nem műveltek. "

dividasero · http://dividasero.freeblog.hu 2008.08.14. 15:23:40

köszönjük, de most már menjetek labdázni, gyerekek

corpusz hiszti · automatice.blog.hu 2008.08.15. 18:44:20

"márpedig az egész életünk problémák sorozatának megoldása" itt hangosan felröhögtem, de kár, hogy a poszt írásakor ez a mondat elkerülte a figyelmemet; amúgy séró előbbi hiperadekvát kommentje világít rá igen plasztikusan az infantilis tényezőjére a problémának :) , nevezetesen, hogy a vasárnapi ebéd elfogyasztása egy heti rendszerességgel visszatérő probléma lenne(Krúdy forog)

a d.klubhoz tartozni dicsőség, úgyhogy ne hagyd magad, emlékszem, tízévesen mi csak azokat vettük be a bandába, akik végig tudtak menni a bmx-pályán elengedett kézzel, ott nehezebb volt bennmaradni, havonta egyszer bizonyítani kellett...

andrás · http://www.klubd.hu 2008.08.26. 09:44:56

Itt is megírom a jó hírt: SIKERÜLT AZ IQ TESZTEM!!! Tegnap kaptam az értesítést és rögtön be is fizettem a tagdíjat. Ezzel Mensa-tag lettem.

fruschka · http://kaleid.blog.hu/ 2008.08.26. 11:36:06

Remélem nem baj, ha hozzászólok, de megihletett a téma, azon belül is ez a Diplomások klubja-dolog...

András ezt írja: "a feltételekhez kötött klubtagság szerintem nem baj, akár IQ a feltétel, akár végzettség, akár bármi más, mert így a hasonló emberek jobban megtalálják egymást."

Szóval ezen kezdtem el agyalni, hogy a Diplomások klubjában vajon a diplomán kívül - ami ugye csak egy papírdarab -, milyen egyéb hasonlóságok köthetik össze az embereket? Mondjuk ez személyfüggő, de valahogy én eddigi életem során SEMMILYEN kapcsolatot nem tudtam felfedezni a diploma és az érdeklődési kör, műveltség, kulturáltság, nyitottság és egyéb tulajdonságok között - ami a köztudatban a diplomával hozható összefüggésbe...

Mivel nekem is van diplomám, ebből az következik, hogy végigcsináltam egy egyetemet, és érdekes módon azt tapasztaltam, hogy évfolyamtársaim (vagyis a leendő diplomások :)) nagy többsége a magolásra helyezte a hangsúlyt ahelyett, hogy megpróbálták volna értelmezni a szöveget, elgondolkodni rajta, és nem pusztán a jegyek miatt átfolyatni magukon, mint egy pohár vizet... Persze jó jegyeik voltak, az tény, csak kérdés, hogy mit lehet kezdeni egy kitűnő diplomával, de önálló gondolatok nélkül a "Való Világban" :)...

Ezzel szemben valahogy értelmesebb, élelmesebb és önállóbb embereket ismertem meg a nem-diplomások között (sőt, néhányan közülük műveltségben és olvasottságban is messze túlszárnyalták diplomás embertársaikat). Persze ez is általánosítás, amit kerülni kell, de a lényeg az, hogy az emberi értékeknek szerintem a végzettséghez SEMMI köze nincs - mondjuk ezért is biztos, hogy én soha nem leszek tagja egy mesterségesen behatárolt társaságnak, ahonnan sokan már eleve ki vannak zárva (meg merem kockáztatni, hogy talán az érdekesebb emberek :)).

Emellett pedig szerintem fontos a diverzitás, az emberi kapcsolatokban és a társadalomban is, szóval én nagyon örülök, ha sokféle, különböző érdeklődési körű, élettapasztalatú ember vesz körül - akár eltérő végzettséggel is. Például érdekes lehet az is, hogy az egész napon át tartó fizikai munka milyen hatással van az emberre, és milyen önkifejezési lehetőségek rejlenek benne - mert szerintem ebben is rejlenek...

Szóval szerintem azzal, hogy "beállunk" bármilyen társaságba, melyben a klubtagság feltételekhez kötött - ezzel a lépéssel már el is zártuk magunkat lehetőségektől, kapcsolatoktól és valahol a gondolkodásunk is szűkebb, keskenyebb térben fog pásztázni - mint amikor mondjuk kikapcsolod a reflektort és visszaváltasz országúti fényszóróra :).

fruschka · http://kaleid.blog.hu/ 2008.08.26. 11:38:49

bocsi, tompított fényszóróra gondoltam...

András, neked amúgy gratula az eredményhez :).

Zsolt 2008.08.26. 17:05:46

"Nem szeretnék olyan klubhoz tartozni, amelyik engem elfogadna tagnak."

:)

corpusz hiszti · automatice.blog.hu 2008.08.26. 17:49:56

Nagyon egyetértek a kommenteddel kedves Fruschka. Csak egy megjegyzés. Aki naponta tíz(vagy több)órát kemény fizikai munkát végez, abban estére szerintem nem sok "önkifejezési lehetőség" marad. Az "értelmiségiek" ugyan papolhatnak kultúráról meg tartalmas kikapcsolódásról, de ebben az esetben - és el nem ítélhető módon - a lé(t) határozza meg a tudatot.


"Mensa-tag lettem" - hmm... csupa kétszázalékos ír ide, igazán megtisztelő

fruschka · http://www.kaleid.blog.hu 2008.08.27. 17:25:21

Én mondjuk olyasmikre gondoltam, mint pl az asztalos-vagy kovácsmunka (de még sorolhatnám), aminek komoly művészi értéke is lehet, tehát önkifejezés is egyben...

Amúgy meg feLugossy Lászlót idézve: "A művészet nem csak szórakozás, munka is!" - szóval minden relatív, és attól függ, honnan nézzük a dolgokat :)...

fruschka · http://www.kaleid.blog.hu 2008.08.27. 17:27:11

Ja igen, és én nem vagyok "kétszázalékos" :D... (bár elképzelhető, hogy sejtetted :))

corpusz hiszti · automatice.blog.hu 2008.08.27. 19:48:00

hogyne, van egy listám kik azok(havonta frissül)

fruschka · http://kaleid.blog.hu/ 2008.08.28. 00:00:56

és én rajta vagyok :)? mondjuk ha most nem is, talán majd a következő hónapban...
mert végül is még nem adtam fel a reményt, hogy valaha én is kétszázalékos legyek! dehát az embernek nem sikerülhet minden az életben...

Zsolt 2008.08.28. 01:47:13

Mindenki két százalékos, csak nem mindegy melyik kettő...:)

andrás 2008.08.29. 10:38:51

Ha már feLugossy Lászlót emlegettük, mit jelent a fe a név előtt, és hogyan került oda?

fruschka · http://kaleid.blog.hu/ 2008.08.29. 10:58:52

hát őszintén szólva nekem fogalmam sincs, annyira sajnos nem ismerem az élettörténetét... valamiért gondolom ő biggyeszette oda...

Zsolt 2008.08.29. 16:45:29

Gondolom azért, amiért Zámbó István ef Zámbó :)

andrás 2008.10.16. 19:42:46

El kellene jönnöd egy tesztírásra, ha sikerülne, másképp látnál minket. Ha nem sikerül, akkor is megismersz minket, hogy jobban átgondolhasd a véleményed, és kapsz egy jó radíros ceruzát. (Én már írtam egy tesztet és szerveztem egy másikat. Mindkettő jól sikerült.)

fruschka · http://kaleid.blog.hu/ 2008.10.16. 21:22:00

egész úton hazafelé
azon gondolkodám,
vajh' ha Mensa-tag lehetnék
mit szólna az anyám?

corpusz hiszti · automatice.blog.hu 2008.10.18. 11:32:04

már voltam tesztíráson, sajna csak 40(nem elírás) lett az eredmény (így még a radíros cerkát se tarthattam meg - az csak 70 fölött jár), mondták is, hogy határeset, de sajnos nem tudnak fölvenni, talán az OPNI-ba...

"ha sikerülne, másképp látnál minket" - ebben az implikációt nem értem, a "minket" szót pedig nem akarom érteni

Gratulálok a sikeres tesztíráshoz és szervezéshez!

nyuszisz · http://nyusszogo.blog.hu 2008.10.19. 21:39:22

Mi az a 40, meg 70?

corpusz hiszti · automatice.blog.hu 2008.10.20. 19:04:40

Kedves nyuszisz,
a 40 és a 70 két kevéssé megtisztelő pozíció egy olyan mesterséges skálán, melyet valaki azért alkotott mert nem bírta elviselni, hogy sokan mások teljesen más dimenzióban lévő logika szerint gondolkodnak, és így próbált kicsinyes bosszút állni az emberi gondolkodás és fantázia tesztsorba szuszakolhatatlan intuícióinak végtelen, gyönyörű, összemérhetetlen és kontrollálhatatlan tömkelege okozta önnön frusztrációján :))

nyuszisz · http://nyusszogo.blog.hu 2008.10.21. 18:06:37

Nahát, milyen szépen megfogalmaztad :)

andrás 2008.10.25. 20:48:44

Hivatalos IQ skála:

Átlag = 100.
Szórás = 15.

Kategóriák:

0-70: szellemi fogyatékos (legrosszabb 2%)
70-85: átlag alatti
85-115: átlagos (az emberiség kb. 68%-a)
115-130: átlag feletti
130- : MENSA (legjobb 2%)

fruschka · http://kaleid.blog.hu/ 2008.10.26. 19:31:07

fú, ez olyan izgi, most akkor te tényleg a felső 2%-ba tartozol? És milyen érzés :)?

andrás 2008.10.27. 15:20:03

Igen, fruschka, én tényleg oda tartozom. Jó érzés. De nem nézzük le az alsó 2%-ot sem. Csak próbáltunk hasonló embereket összeválogatni, egy közös tulajdonság alapján. A közös tulajdonság bármi lehet, mi az IQ-t választottuk. Jól érezzük magunkat egymással.

fruschka · http://kaleid.blog.hu/ 2008.10.27. 18:21:40

most eszembe jutott, milyen lenne, ha alapítanánk egy klubot az alsó 2%-nak, ott ez lenne a közös tulajdonság... és néha csinálnánk koedukált bulikat is a felső 2%-kal :)))... az lenne aztán a móka :))...

corpusz hiszti · automatice.blog.hu 2008.10.27. 19:12:12

:)))))) "koedukált" :))))), kiváló ötlet, kedves fruschka, de azt hiszem, ez nem menne olyan könnyen, szerintem az "alsó két százalékba" tartozók egy kicsit, hmm...individualistábbak a mensásoknál :))

kedves andrás, 40-nel nehezen tudom követni ezt a felosztást, szóval kérlek javíts ki ha tévedek, de amikor kategóriákat írsz, akkor abba, hogy férhet bele a MENSA, magyarán miért hiszed azt, hogy minden 130 fölötti ember mensa-tag, persze fontos a klubhűség, de lehetne mittudomén szerényebb szavakat is használni, pl: zseni, géniusz, stb... :)

ezt a sorodat pedig, hogy "0-70: szellemi fogyatékos (legrosszabb 2%)" inkább nem kommentálnám

fruschka · http://kaleid.blog.hu/ 2008.10.27. 20:39:30

"persze fontos a klubhűség, de lehetne mittudomén szerényebb szavakat is használni, pl: zseni, géniusz, stb... :"

hihi :))))))))))))

andrás 2008.10.27. 21:13:33

Kedves corpusz hiszti!

A 130-asra nincs hivatalos minősítés, de ez a Mensa tagság feltétele. Ezért írtam, hogy MENSA.

Nem minden 130-as IQ feletti ember Mensa-tag, mert sokan nem írnak tesztet, így nem derül ki, hogy mennyi az IQ-juk, mások meg vagy megírják a tesztet és nem lépnek be, vagy kilépnek egy idő után. Ezért nem tag mindenki.

A 0-70 közötti IQ a pszichológusok szerint szellemi fogyatékosnak minősül, és az is ugyanúgy 2%, mint a 130 feletti.

fruschka · http://kaleid.blog.hu/ 2008.10.27. 21:44:03

és mi van akkor, ha megírják a tesztet, de mégsem derül ki az IQ-juk :)? vagy ha nem írnak tesztet, de mégis kiderül az IQ-juk :)?

dividasero · http://dividasero.freeblog.hu 2008.10.28. 21:39:03

"dividasero · dividasero.freeblog.hu 2008.08.14. 15:23:40
köszönjük, de most már menjetek labdázni, gyerekek"

utálom, amikor ismételnem kell önmagam

andrás 2008.10.29. 15:21:29

"ha megírják a tesztet, de mégsem derül ki az IQ-juk :)? "

Ezt hogy érted?

andrás 2008.10.29. 15:44:22

Ha valakit érdekel, én nem hiszek a pszichológiában, de az IQ kutatása, tesztelése, mérése komoly tudomány. (Nem is értem egészen, hogy miért sorolják a pszichológiához.) Ezért hivatkoztam az IQ tesztelő pszichológusokra, amikor leírtam, hogy a 70 alattit minek nevezzük.

fruschka · http://www.kaleid.blog.hu 2008.10.29. 16:10:43

ó, András, ha én azt el tudnám magyarázni...:)! de nem tudom sajnos, mindenesetre ezt a lehetőséget sem lehet csak úgy sutba dobni :))...

corpusz hiszti · automatice.blog.hu 2008.10.29. 19:26:28

jaa...ha valaki táplálkozási rendellenességekről, szexuális devianciákról vagy éppen kamaszkori viselkedés-zavarokról értekezik akkor az blődli, de ha az IQ-ról teszi ugyanezt akkor az már komoly tudomány???

ugyan, ha én alapítok egy szervezetet HÜBRIS névvel, ahová csak 180 IQ felett és legfeljebb két tömött foggal lehet bekerülni, akkor sem kategorizálnák úgy, hogy:
180- (és legfeljebb két tömött fog) : HÜBRIS

amúgy a klubtagok minden kritika nélkül elfogadják, hogy az IQ-teszt oly módon tud differenciálni az emberek között, hogy az érdekes is legyen,(értsd: érdekesebb, minthogy ki mekkorát dob egy medicin-labdával)? magyarán a saját klubjuk értelmét megkérdőjelezik (néha)?

séró, neked se több 50-nél(pia nélkül), szóval nem túl lényeges, hogy mi mit mondunk ;)

dividasero · http://dividasero.freeblog.hu 2008.10.29. 20:08:08

viszont hatalmas szívem van!!! -)

...bakker, megint 250 körül az euro

Pimander · http://pimander.blog.hu 2009.04.15. 13:17:06

Hú, elolvastam mind a 153 kommentet, élmény volt. De megérte, találtam egy érvet, miért érdemes elmenni egy ilyen tesztre: valaki azt írta, az elnök asszony jó nő!!!

ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2013.09.18. 10:58:09

@Pimander: Én is végigolvastam az összeset. Miért? Nem mazochizmusból, hanem éppen ellenkezőleg: Érdeklődésből, és (kisebb mértékben) élvezetből. Arra voltam kíváncsi, hogy egy ilyen témában (megjegyzem, majdnem bármilyen téma - talán kivéve a túlságosan is infantilis hozzászólókat vonzó témákat) milyen érvek jelennek meg.
Természetesen a "baj" ott kezdődik, hogy már maga a blogposzt sem állít nagyon konkrét, letisztult, megfogható, egzakt (stb) állításokat. Amolyan "protokolltételekre" gondolok itt, amelyek ugye a tények közvetlen elírásai, és igazságuk (az egyszerű tények esetében) triviálisan belátható.
Tehát a helyzet ez ügyben ugyanaz, mint egyébként bármely más vita esetében is: Az emberek olyan állításokról (állításokon) vitatkoznak, amely állítások pontos állításait nem is tudják (nem tudják, hogy _pontosan_ mik azok az állítások, amiket vitatnak). Mivel ez gyakorlatilag minden ilyen szintű vita esetében így megy... no de nem keverem tovább a melaszt. Igazad van, végül is, élmény egy ilyen hozzászólássor elolvasása.
süti beállítások módosítása