HTML

KAPITALIZMUS RULEZ

automatice

Földünknek istenei vének/ Hangodon szól a mindenség siráma/ S hármasával újfajta lények/ Jönnek világra

Friss topikok

  • Cseroki: Már azt hittem, sosem olvasok tőled. Ha ott jártál - s hogy ott voltál-e, nem tudom - akár összefu... (2015.09.03. 17:42) 2 etűd
  • Cseroki: @corpusz hiszti: Csaknem végtelen mesét... Belekezdtem a Trónok Harcába (George R.R. Martin), sze... (2014.01.26. 13:30) Otromba fickók IV.
  • ipartelep: @corpusz hiszti: Szerintem a "különböző szövegekhez való hozzáállás kérdése" nem csak "ízlés és ha... (2013.10.01. 11:37) majom-mellhártya
  • ipartelep: @Pimander: Én is végigolvastam az összeset. Miért? Nem mazochizmusból, hanem éppen ellenkezőleg: É... (2013.09.18. 10:58) az IQ trónfosztása
  • deletedblog: "alattomos örvény. Azt a nézetkülönbséget" ebben a szövegrészben pedig, barátom, a pontban(.), mi... (2013.05.29. 16:51) testvérek

Linkblog

auramocsok IV.

2008.09.14. 17:26 corpusz hiszti

"De bűvös váram tűzálló üveg!
falát hiába vívja vérsugár,
olvasztja száz szikrás idegfonál,
nem olvad, pattan szét, - de szívtelen,
szűkös terébe azt, mit szív terem:

bezárja sűrű, fojtó lázaim"


ROZSDÁLT SIVÁR, az alapélmény a félelem, ez mint kődarab hullik bele világunk őrület-mátrixába, ebbe a zaccos ős-matériába, hogy rajta csapódjanak ki a rozsdált sivár foszlányai, ekként képezve meg azt az amorf és tehetetlen, keserves tömeget, mit bolondságnak ismerünk; ezek az aura foszlányok mindenhol ott vannak, bevetésre készen, építőanyagként hisztérikus kitöréseinkhez, neurotikus fásultságunkhoz, mániás depressziónkhoz, paranoiás hallucinációinkhoz, skizofrén dühöngéseinkhez, minden parafrén álmunkhoz, ott vannak a fontosabb kereszteződések és csomópontok mentén, az agórák peremén, de ott derengenek a legracionálisabbnak hitt döntéseink mélyén vagy a mindennapi rutinunk eseményhorizontján is; ködszerű és megfoghatatlan, képtelenség egyértelműen konstatálni jelenlétét, és itt fontos látni, hogy a bolond léte nem egy a világtól különböző mínőség - számunkra, "normálisak" számára megnyugtató - távolsága, nem egy elkülönült és értelmetlen kvantum, hanem a környezeténél észrevehetően sűrűbb rozsdált sivár delejes masszája, egy visszafordíthatatlan folyamat mellékterméke, a kirekesztés, a megvetés és a gyanakvó cinizmus által konstruált zárt tér egyik gravitáló pokla; ez a pokol a mi mennyországunk torzítatlan tükörképe, a mi mítoszaink és hiedelmeink izometrikus projekciója egy hibátlan és ellentmondásmentes rendszerbe; a viszolygás ettől a rendszertől való eltéréstől, a devianciától, éppen, hogy a félelemből ered, és ez kovácsolja egyre keményebbre és áthatolhatatlanabbra a rozsdált sivár legkülső burkát, nem törődve azzal, hogy a kitörhetetlenség fölött érzett dühében kóvályogva és mazochista indulattal fog önmagára támadni a külső világból visszavont, szűzi libidó, és pusztítja el magát; ezen a roncstelepen nincsenek oázisok, végeláthatatlan sorokban állnak a szétrohadt, kibelezett és leselejtezett vágyak, remények; keserű történet ez; "a bolondság úgyszólván az ember kronológiai és társadalmi, pszichológiai és szervi gyermekkora.", de míg a gyermeket mi, a saját kezünkkel űztük ki a világból(vagy mini-felnőtteket kreálva belőlük, vagy belefullasztva őket egy dögletesen infantilis, negédes ragacsba), addig a bolond saját magán hajtja végre ugyanezt, habzó, és egyre fogyó lélekkel, és motorikus trehánysággal morzsolva szét minden újabb, megtalált, érzékeny idegvégződést; ön- és közveszélyessége azonban megtévesztő, orvosok és pszichiáterek, börtönök, intézetek és kényszergyógykezelés, pszichoanalízis, kényszerzubbony és hideg fürdő, inzulin- és elektrosokk, különféle terápiák, medicinák, ráolvasások, de nincs, nem is lehet, megoldás, se gyógyszer, ugyanis ez nem betegség, és nem is valami kiküszöbölhető processzhiba, ez maga a fröcsögő szolipszizmus, az autoerotikus Nárcisz utolsó átka, és az ebből eredő, a filozófusok pimasz fantáziátlanságát tükröző, 'ismerd meg önmagad' különös maximája; tessék, baszdmeg!, megismerte önmagát, a folytonosan visszacsatolt autizmus makulátlan förtelmét, a Másik által neki ajándékozott értelemtől eloldódó, félautomata, belső koherenciája fattyú ártatlanságát; és ez semmi, ez semmi...

18 komment

Címkék: aura

KAPITALIZMUS RULEZ

A bejegyzés trackback címe:

https://automatice.blog.hu/api/trackback/id/tr44663097

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fruschka · http://kaleid.blog.hu/ 2008.09.23. 10:19:03

hát ez a cikk durva volt... bár mondjuk, a magyar egészségügyről nem sok jót lehet elmondani eleve sem...

szerintem amúgy sokat segítene, ha az orvosokat és az ápolókat rendesen megfizetnék, csak máshogy dolgozik az ember, ha jó körülmények közé megy haza és érzi, hogy anyagilag is megbecsülik a munkáját (ugyanez a helyzet a tanárokkal, talán épp ez az a két szakma, amit a legjobban kéne megfizetni)...

mondjuk én csak egyszer voltam kórházban eddig, egyetlen napot, de inkább úgy csináltam mintha semmi bajom nem lenne, csak szabadulnék már onnan minél hamarabb... arról nem is beszélve, hogy jópárszor odajöttek hümmögni meg bólogatni az emberhez, csak aztán azt elfelejtették közölni, hogy mi az isten van...

mondjuk érdekes ez a "bolondság" témakör, mert tényleg ennek az eldöntése feltételez valamilyen viszonyítási alapot, amihez képest rendellenes egy agyműködés, vagy nem...

én mondjuk el tudom képzelni, hogy adott esetben az elmezavarok fizikai deformációhoz/rendellenességhez is visszavezethetők, pl az agysejtek, vagy az agy egyéb területeinek rendellenes működése, vagy fizikai felépítése - és ebben az esetben azt hiszem elfogadható, hogy nem ez a normális állapot, tehát objektíve kimondható, hogy az illetőnek valami "baja" van... végülis a szervezetünk elég jól leírható kémiai folyamatokkal működik, az orvostudomány már elég jól feltérképezte az emberi testet, tehát szerintem viszonylag könnyen kimondható, hogy mi normális és mi nem...

a pszichiáterek és pszichológusok világa számomra amúgy mindig kicsit homályos és érthetetlen volt :), nem tudom, hogyan segíthet valaki az embernek belső dolgokban totál személytelenül, nem is ismerve őt igazán, ráadásul anyagi ellenszolgáltatás fejében... és a másik, a pszichológia tudománya is kissé légbőlkapottnak tűnik, hogyan lehet általánosságokat levonni az emberi viselkedésről, személyiségről, amikor ez szinte minden ember esetében más és más mintát mutat ??? és ráadásul még tanítják is, ez az ami végképp hihetetlen :D...

nyuszisz 2008.09.23. 10:34:00

Nem vagyok biztos benne, hogy a fizetéssel be lehet lelkesíteni a dolgozókat. Egy idő után kiég mindenki, egy ilyen helyen, nem segít ezen a pénz, fogalmam sincs mi segíthet ezen :S
Tanultam egy kevés pszichológiát, nem tartom olyan légből kapottnak, meglepően hasonlóan viselkednek ám az emberek, de majd Corpusz Hiszti megmondja, ő itt a legokosabb :)
Ja, voltam egyszer én is elmegyógyintézetben (tanulmányi kiránduláson), ott is volt egy skizoid, aki úgy gondolta kitalált valami szerkezetet, amivel tud repülni.

fruschka · http://kaleid.blog.hu/ 2008.09.23. 10:44:48

Corpusz hiszti a legokosabb :) - na kíváncsi vagyok mit szól ehhez :)...

hát, igen, előítélet, de én ezt a pszichológia-dolgot nem tartom túl sokra...

szegény... és ilyesmiért bezárják... azért megnéztem volna azt a repülő szerkezetet :)...

nyuszisz 2008.09.23. 10:48:28

Hát, nem ezért zárták be szegényt. Veszélyes volt önmagára. Papírból volt a kis szerkezete (amolyan kis papírsárkány), mesélték, hogy egyszer majdnem leugrott vele valahonnan.

fruschka · http://kaleid.blog.hu/ 2008.09.23. 10:53:55

hmm... hát, őt el kellett volna vinni repülni :)... és talán az valamit segített volna...

nyuszisz 2008.09.23. 11:00:20

Jó ötlet :)
De mi van, ha repülésfüggővé vált volna? Ezt már sosem fogjuk megtudni.

fruschka · http://kaleid.blog.hu/ 2008.09.23. 12:42:56

alapvetően szerintem ugye a politikusok dolga lenne az egészségügy gatyábarázása, de mondjuk én azoktól, akik jelenleg ezt a "hivatást" Magyarországon űzik, hát nem várok valami sokat... igaz, hogy nem nagyon foglalkozom politikával, és csak felületesen ismerem a helyzetet - de mit várjunk azoktól, akik egymás pocskondiázásával töltik azt az időt, amit hasznosabb dolgokra is fordíthatnának???

a magyar mentalitás meg eleve olyan, hogy ahelyett, hogy összeszednénk magunkat, siránkozunk azon, hogy mi szegény történelem által keményen sújtottak (nézzük meg a Himnuszt pl, hát nem egy lelkesítő költemény), nyavalygunk állandóan - csak így hogy lehet előrébb jutni?? Ez az állandó pesszimizmus és savanyúság szerintem sok mindenre rányomja a bélyegét a társadalomban és a politikában is...

corpusz hiszti · automatice.blog.hu 2008.09.23. 18:38:23

persze, vannak olyan esetek, mikor a nem megszokott viselkedést jól diagnosztizált fizikai zavarokra vissza lehet vezetni, de az agy még közel sincs jól "feltérképezve", sőt; de a legtöbb eset mégis a nem megértésből, az intoleranciából, a megszokottól való eltérés eltüntetéséből és helyrerakásából fakad

"viszonylag könnyen kimondható, hogy mi normális és mi nem" - nagyon, nagyon remélem, hogy nem

de mindezektől függetlenül mindig lehet segíteni a másiknak, sokan(?) csinálják is, kivíva maguk ellen a pszichiátriai kánon rosszallását,( pl Feldmárnak van néhány tényleg szimpatikus meglátása); és nem személytelenül segítenek, hanem mintegy a "terapeuta" is belevonódik a játszmába; kérdésessé és próbára teszi a saját cselekedeteinek a mozgatórugóit is, de azt hiszem ez csak elenyésző része az egésznek
nekem se túl szimpatikus a pszí-k többsége, saját instabilitásuk elleplezése, mások baján való csámcsogás, másokon való hatalmaskodás...sokféle ok miatt lehet a dívány, az üvegfal, vagy a ketrec elé leülni :P

"Corpusz hiszti a legokosabb" végre!, kimondatott! ;) /hmm... félelmetes és okos? idáig azt hittem, hogy csak nők lehetnek ilyenek :) /

"Ja, voltam egyszer én is elmegyógyintézetben (tanulmányi kiránduláson)" - kedves ez a zárójeles tisztázás :)

ja amúgy sok típusán az "őrületnek" sokat segíthet az állatok jelenléte, lovak, delfinek stb..., érdekes...valszeg ők jobban tolerálnak nálunk

fruschka · http://kaleid.blog.hu/ 2008.09.23. 19:12:55

hmmm.... :)... édesapám agykutató, és legutóbbi beszélgetésünkön épp ezt kérdeztem tőle, hogy mennyire ismerik a kutatók az emberi agyat... ő azt válaszolta, hogy a különböző agyterületek funkcióit már majdnem teljesen feltérképezték, viszont vannak olyan, egyelőre "rejtett" lehetőségek az agyban, a hihetetlenül bonyolult hálózati felépítésből adódóan, amiket még nem ismerünk, mert csak bizonyos körülmények aktivizálják őket... tehát a körülmények hatására új funkciók is jöhetnek létre az agyban...

ez durva amúgy, ha belegondolunk - mi mindenre lehetünk képesek akkor, és esetleg fogalmunk sincs róla???

mondjuk érdekes, mert én is arra számítottam, hogy azt fogja mondani, sok területét nem ismerik még az agynak...

a normális és nem normális megkülönböztetést csakis olyan esetekre értettem, amikor egyértelműen megállapítható (mondjuk valamilyen fizikai rendellenesség hatására) az agyban a funkciózavar... de nyilván ez nem mondható el mindig, és akkor jönnek az előítéletek, és esetleg téves következtetések... abban igazad van szerintem is, hogy elég merész dolog egy szemszögből nézve megítélni a normalitás mértékét... mondjuk nem tudom, ha azt nézzük, hogy nem feltétlenül csak fiziológiai folyamatok összessége vagyunk, akkor már jóval bonyolultabb a helyzet...

Feldmár egyébként mivel foglalkozik, kicsoda? sokszor találkoztam már a nevével, de nem teljesen tudtam hova tenni...

"félelmetes és okos? idáig azt hittem, hogy csak nők lehetnek ilyenek :)" -- ez jó :D :D...

corpusz hiszti · automatice.blog.hu 2008.09.23. 22:25:35

komolyan? olyan szinten, hogy tudják egy részéről az agynak, hogy az milyen funkciókért felelős és hogyan csinálja? de akkor tudnánk is stimulálni a kívánt részt is, ez kemény lenne...képzeld el, hogy a matematikai vagy a nyelvi potenciálodat képes vagy tetszés szerint felturbózni; én idáig csak olyanról hallottam, hogy ha egy részt eltávolítunk az agyból akkor az várhatóan milyen visszaesést eredményez; szóval a feltérképezés valami olyasmi, hogy képesek is vagyunk tetszés szerint manipulálni vele pl annak az analógiájára, hogy a szívet vagy vesét már elég jól ismerjük és egyesek képesek műszívet csinálni vagy olyan gépet ami a vért tisztítja, de az ilyesfajta ismeretekben az agyról én kicsit kételkedek(bár ne lenne igazam) és ehhez szerintem is valahogy a komplexitását kellene átlátni; van valami konkrétabb eredmény, amit egy laikus is megért?

Feldmár szerintem leginkább pszichoterapeuta, a Youtube-on van vele néhány interjú

fruschka · http://kaleid.blog.hu/ 2008.09.24. 02:28:17

hát... nekem konkrétan azt mondta, hogy nem igazán van olyan területe az agynak, aminek a működését és szerepét ne ismernék behatóan, tehát azt is pontosan tudják, hogy az egyes agyterületeknek mi a szerepük és hogyan funkcionálnak...

(megjegyzem, azért bennem mindig van némi kételkedés a tudományos eredményeket illetően, mert simán el tudom képzelni, hogy amit a jelenlegi technikával és hozzáállással, és ismeretanyaggal gondolunk/be tudunk bizonyítani, arról később akár az ellentéte is kiderülhet -- még ide illik a következő kis idézet a Tudósok nevű zenekartól, imádom :), "A tudomány: intézményesített tanácstalanság" :D :D)

ez a tetszés szerinti manipuláció érdekes dolog... és mondjuk engem is foglalkoztat, hogy ha nem is orvosi beavatkozás szintjén, de mondjuk te magadnak hogyan tudnád elérni az agyad bizonyos irányú fejlesztését... szerintem amúgy meglehet ennek a módja, csak még nem tudjuk hogyan :)... fúú, durva is ebbe belegondolni, amúgy néha történnek olyan dolgok, telepátia-szerű megnyilvánulások, amikor pl egy az egybe ugyanarra gondolsz, mint valaki más épp abban a pillanatban, és hasonlók -- és ezek ugye megmagyarázhatatlannak tűnnek... ilyenkor is az jut az eszembe, hogy ha ez lehetséges, akkor vajon mennyi minden az lehet még, amire nem is gondolunk???? ja, jó késő van már, most jönnek majd az elszálltabbnál elszálltabb gondolatok :D...

amúgy arról is beszélgettünk ennek kapcsán, ami neked is eszedbe jutott most, a mesterséges intelligencia kérdése.... apukám igazából ezt épp az agy elképesztően bonyolult felépítése miatt érzi lehetetlennek, és nem csak a szervezeti felépítés bonyolultságára gondol, hanem a folyamatok milyensége is elég sokféle kombinációt képezhet - most itt arra gondolok, hogy az agyban elektromos és kémiai folyamatok egyaránt vannak, sőt ezek kombinációja is asszem -- és ezt már nagyon nehéz lenne mesterségesen reprodukálni...

de hogy ne csak másodkézből származó infókkal traktáljalak, berakok ide egy levélrészletet, amiben épp erről írt nekem, ha van kedved olvasd el, talán érdekesnek találod :)...

"...Habár az agyat a computerhez hasonlítani csak a megfelelő óvatossággal -- és a nyilvánvaló különbségek hangsúlyozásával -- lehet, sok szempontból az összehasonlitás segít megvilágítani magának az agynak a valószínű működését is. Ezért élek most én is ezzel az összehasonlítással. A computer, amit most használsz, mérhetetlenül több kapacitással es potenciállal rendelkezik, mint amire a megvásárlása óta felhaszáltad. Programok tucatjai vannak benne, amelyek gyakorlatilag sohasem kerülnek felhasználásra, felajánlja a lehetőséget teljesen új, sosemlátott programok működtetésére, sőt, még a rutinszerűen használt programok is -- ha akarod es energiát szánsz rá -- teljesen új produktumok létrehozásához tudnak "asszisztálni". Bizonyos szempontból az agy is ilyen: a lehetősegek miriádjait hordozza magában, amit tulajdonosa, a napi életfenntartással küszködő, sokszor kedvetlen, bátoritás nélkül élő ember csak töredékesen használ fel. De adj ennek az embernek lehetőséget, és lélegzetelállító meglepetésekben lehet részed. Emlékszem, az Internet-korszak előtt magam is azt gondoltam, hogy csak egy kevés, kiválasztott embernek van képessége filmkészítésre. Aztán jött a YouTube, lehetőséget adva rövidebb-hosszabb video-clip-ek publikálására -- és hirtelen, a nyilvánvaló és szükségszerűen jelentkező ostobaságok tömege mellett, tehetséges fiatalok ezrei kezdtek érdekesebbnél érdekesebb, sőt már-már művészi értékű munkákat szó szerint a világ számára közzétenni. Mi történt? Honnan szabadult fel ez az energia, ami az emberiség filmkészítő száz éve során használatlanul hevert az emberek millióinak agyában? Nyilvánvalóan nem keletkezett egycsapásra új agyterület senkinek a fejében. Ami törtent az valószínűleg nem több, mint (1) egy szedületes változatossággal és intenzitással jelentkező vizuális kultúra érzékennyé tette az új generáció fiataljaiban a vizuális asszociációs kéreg már meglévő neuronjait, (2) ezek az érzékennyé vált neuronok immár képessé váltak olyan agyterületek [pl. a motivációs rendszer] neuronjaival is kommunikálni, amelyekkel eddig aligha létesítettek kapcsolatot, megteremtve a kreativ vizuális tevékenység alapjait, és (3) az agy végrehajtó sejthálózata számára lehetővé vált olyan teljesen újszerű külső eszközök -- a computer, digitális kamerák, video-készítő programok és az Internet -- használata, amely módot adott az agy vizuális asszociációs kérgében megszülető látványok dekódolására, intelligens komponálására, és vegül disszeminálására.

Ezzel a példával csupán azt a véleményemet szeretném illusztrálni, hogy ugyanaz az agy, ugyanaz az agysejtszám, sőt, nagyjából valószínűleg ugyanaz a szinapszis-mennyiség, ami legalábbis az elmúlt húsz-harmincezer évben minden földi embernek a sajátja, teljesen új feladatokat képes ellátni, ha a környezet ezekre lehetőséget kinál. Ha pedig ez igy van -- márpedig a fenti példa igazával nehéz vitatkozni --, akkor az agy igenis rendelkezik olyan potenciálokkal, ami egy átlagos emberi élet során nem kerül felhasználásra. Hasonló állapotot fedezett fel egyébként Ady is, aki azt írta arról a bizonyos hortobágyi poétárol (ha jól emlékszem) "...gondolt halálra, borra, nőre/minden más táján a világnak/szent dalnok lett volna belőle./ De ha a bamba társaira nézett, hát köpött egyet es fütyörészett"..."

corpusz hiszti · automatice.blog.hu 2008.09.24. 22:35:36

de nem pontosan az jelentené az agynak, mint olyannak a megismerését, ha képesek lennénk mink is létrehozni valami hasonlót?(a számítógép szerintem nem az), de legalábbis értőn(!) belenyúlni a működésébe?

én nem értem az idézetbeli összehasonlításnak ezt a szempontját; az embernek, az emberi agynak a még feltáratlan lehetőségeivel szemben egy computernek nincsenek lehetőségei, nekem van lehetőségem, hogy a számítógépet különféle dolgokra felhasználjam, tehát úgy látom, hogy itt nem egy párhuzamról van szó hanem ugyanarról a dologról, de az idézet jól is fogalmaz, ugyanis míg a computer "asszisztál" addig az ember kreatív módon új dolgokat tud létrehozni; szóval egészen pontosan azt nem értem, hogy ez a példa miért megvilágító erejű az aggyal kapcsolatban; egy sziklában is rengeteg lehetőség rejlik általunk(!) nem kevesebb mint egy számítógépben(pl mit faragjunk, olvasszunk ki belőle vagy ha pl urántömb akkor egyéb szép dolgok :) ) persze az agyat a számítógéppel hasonlítani divatos, de én tényleg nem értem, milyen megértési segítséget tud nyújtani ez a példa

fruschka · http://www.kaleid.blog.hu 2008.09.25. 00:13:43

hmmm... ez érdekes... szóval a megismerés azt jelentené, hogy képesek lennénk mi is létrehozni valami hasonlót... most ezen elgondolkodtam :)...

amúgy talán nem feltétlenül, mert mi van pl akkor, ha megismerni megismered, mert mondjuk ezt még lehetővé teszi a technika, viszont reprodukálni még nem tudod technikai akadályok miatt?

a számítástechnikához amúgy legalább annyira nem értek, mint az agyműködéshez :) - azért szórakoztató beszélgetni róla, legalábbis nekem :)-, tehát igazából nem tudom, helytálló-e ez a párhuzam... de talán az tényleg nyilvánvaló, hogy már csak nagyobb komplexitásából adódóan is több lehetőség rejlik az utóbbiban...

basszus, tényleg, ha belegondolok, hogy mennyire laikus vagyok sok mindenben, ami azért érdekel, de az embernek valamilyen álláspontja mégis kialakul azért... Látom, hogy például neked elég széles az érdeklődési köröd, és nyilván nem tudod ezeket mind ugyanolyan behatóan tanulmányozni... nemrég egy ismerősöm említette, hogy ő eleve nem is tesz fel olyan kérdéseket, és nem is foglalkozik velük, amikre ő biztosan nem tudna válaszolni... te hogy vagy ezzel? vagy most itt a blogon csak "udvariasságból" álltál le válaszolgatni :)??

"egy sziklában is rengeteg lehetőség rejlik általunk(!) nem kevesebb mint egy számítógépben" - igen, ebben szerintem is igazad van... még az is lehet, hogy a példa valóban nem volt az igazi :)... nekem mindenesetre érdekes volt azzal szembesülni, hogy a kutatók szerint is ekkora potenciálok vannak még az agyműködésben, ráadásul hogy ez a körülmények hatására még egyetlen egyén élete alatt is fejlődhet, változhat...

"vagy ha pl urántömb akkor egyéb szép dolgok :)" - ezt hogy érted? miért pont ha urántömb, és milyen "egyéb szép dolgok"-ra gondolsz?

corpusz hiszti · automatice.blog.hu 2008.09.25. 19:21:00

de ha valamit úgy ismerek meg, hogy én azt később nem tudom utánacsinálni, akkor beszélhetünk-e egyáltalán megismerésről? segíts ki valami példával, mert tényleg nem találok :) , nekem inkább a másik irány tűnik a simábbnak, tehát, hogy valamit úgy is le tudunk kopizni, hogy nem is igazán tudjuk mit csinálunk;
ha egy folyamaton belül valami részt nem tudunk reprodukálni - akár a technikai eszközök hiánya miatt - akkor mit nevezünk azon rész értésén? nem tudom, nekem biztosan vannak olyan dolgok, amiket érteni vélek, de biztos csak bambulnék ha utána kéne csinálnom; viszont aki ért hozzá az meg is tudja csinálni(persze eszközök a rendelkezésére állnak)

szerintem is fontos, hogy valamilyen álláspont a lehető legtöbb dologban kialakuljon, ez adja a felelősséget, elvégre nem vagyunk gyerekek :) , és azt gondolom, hogy ehhez nem szükséges, hogy profik legyünk az adott dologban(persze a nyitottság fontos), valami irányultság vagy előítélet(na bumm!) :) mindig kell :)

az ismerősödet egy kicsit sajnálom, nem lehet könnyű ilyen megfelelési kényszerrel(még akár magunk felé is) élni, én nem foglalkoznék/om azzal, hogy egy problémán gondolkozva mi lesz az egésznek a végső kimenetele(egyáltalán meg lehet ezt előre jósolni)

izé, nem az uránt használják az atommag hasadásánál, vagy az a plutónium?(sose voltam jó kémiából), ilyesmire gondoltam; hogy faragás, olvasztás, maghasítás és még ki tudja milyen lehetőségek vannak egyetlen kődarabban is, ha egyszer a kezünkbe kerül :)

fruschka · http://www.kaleid.blog.hu 2008.09.25. 21:38:22


nem tudom, van-e értelme az olyan kopizásnak, ha fogalmunk sincs, mit csinálunk :)...

én amúgy tényleg el tudom képzelni, hogy a megismerés nem feltétlenül jár a "lemásolás" lehetőségével... pl gondolj bele, hogy ha az agy példájánál maradunk, akkor két teljesen különböző dolog az, ha az agykutatók képesek teljesen megismerni az agyműködést (tegyük fel, hogy ez megtörténik) és egy másik az, mert mondjuk már egy másik tudományágról van szó, hogy pl a mérnökök és az egyéb kapcsolódó szakterületekkel foglalkozók képesek-e ugyanolyan mesterséges szervet létrehozni... pl azért, mert a két szakterület nem egymással összhangban fejlődik...

mondjuk az anyagtudomány ez esetben nagyon fontos szerepet játszhat, ha azt a mesterséges szervet létre akarjuk hozni, és lehet, hogy hiába ismerjük akár kémiai, elektromos, biológiai, stb szinten az agyműködést, ha az anyagtudomány még nem tart ott hogy ezt kézzelfoghatóvá tegye...

ezzel az értés-megcsinálás dologgal nem értek teljesen egyet, szerintem egyszerű példát is felhozhatok... mondjuk megérthetem simán úgy a motornak a működését, hogy nem tudok motort csinálni :)...

örülök, hogy te is így látod - én is úgy érzem, nem kéne gátakat felállítanunk saját magunknak azzal, hogy bizonyos területektől eleve elzárjuk magunkat azért, mert mondjuk feltételezzük, hogy nem érthetjük meg :)... valahogy szerintem ez egy szabadságérzetet is adhat, hogy a gondolataidnak semmilyen határt nem szabsz :)...

ja igen, az atombomba, persze :)... basszus, tegnap már fáradt voltam, de hirtelen az jutott eszembe, hogy talán foglalkozol képzőművészettel, és azért írtad ezt, aztán rájöttem, hogy az urántömb nem épp a megfelelő alapanyag ilyesmikhez :)...

corpusz hiszti · automatice.blog.hu 2008.09.26. 17:54:48

szerintem ez nem jó példa, mert valaki(!) meg tudja csinálni a motort; az agyműködést pedig senki(!) nem tudja reprodukálni /most ezt a mondatomat visszaolvastam, viccesnek tűnik, így hagyom :) /, szóval agyat senki nem tud csinálni

de amúgy lehet, hogy igazad van, már ha csak abba is belegondolok, hogy azt azért nem tagadnám, hogy pl egy "egyszerű" izom működését valakik ismerik, arról viszont még nem hallottam, hogy mű-izom lenne,

amúgy szerintem valamilyen határt mindenképpen szabunk magunknak a gondolkodás közben, én azt érzem fontosnak, hogy ezek ne mindig ugyanazok a határok legyenek, de Te is írtad valamikor, hogy úgyse tudunk mindennel foglalkozni, valszeg annyit tehetünk , hogy nem tartjuk magunkat szigorúan a saját szabályainkhoz (sem) :)

fruschka · http://www.kaleid.blog.hu 2008.09.26. 19:30:57

hát.... most valahogy nem tudtál meggyőzni :D... de igazából fáradt vagyok kissé, hogy megindokoljam, miért :)...

de tény, hogy agyat senki nem tud csinálni, ez igaz! :)... hmm... most hirtelen eszembe jutott, milyen lenne, ha mondjuk otthon csak úgy össze tudnánk ütni egy agyat, mondjuk ha unatkozol, és már nem tudsz magaddal mit kezdeni; agyat csinálsz! :):)... és lenne hozzá recept is, stb... csak mondjuk biztos nagy dzsuvával járna :D...

műizom tutira nincs? pedig én azt hittem, hogy van...

a gondolkodásnak az is ad egy szabadságot, ha te szabod a határait... na most ha te szabod a határait, akkor én ezt úgy fogom fel, hogy mivel csak rajtam múlik, a lehetőségek végtelenek, és nincs határ!...

ma valamiért semmiben nem értek veled egyet :D...

és végezetül, péntek estére egy kis versike:

Két tölcsér éjjel bandukolt,
szűk torkukon a kandi hold
ezüstös fényét átalönti,
s útjukra
szórja
stb...

süti beállítások módosítása