KAPITALIZMUS RULEZ

HTML

KAPITALIZMUS RULEZ

automatice

Földünknek istenei vének/ Hangodon szól a mindenség siráma/ S hármasával újfajta lények/ Jönnek világra

Friss topikok

  • Cseroki: Már azt hittem, sosem olvasok tőled. Ha ott jártál - s hogy ott voltál-e, nem tudom - akár összefu... (2015.09.03. 17:42) 2 etűd
  • Cseroki: @corpusz hiszti: Csaknem végtelen mesét... Belekezdtem a Trónok Harcába (George R.R. Martin), sze... (2014.01.26. 13:30) Otromba fickók IV.
  • ipartelep: @corpusz hiszti: Szerintem a "különböző szövegekhez való hozzáállás kérdése" nem csak "ízlés és ha... (2013.10.01. 11:37) majom-mellhártya
  • ipartelep: @Pimander: Én is végigolvastam az összeset. Miért? Nem mazochizmusból, hanem éppen ellenkezőleg: É... (2013.09.18. 10:58) az IQ trónfosztása
  • deletedblog: "alattomos örvény. Azt a nézetkülönbséget" ebben a szövegrészben pedig, barátom, a pontban(.), mi... (2013.05.29. 16:51) testvérek

Linkblog

malacka és a másik

2012.05.29. 18:44 corpusz hiszti

 Agresszív kismalac beül egy taxiba:

-„Kérem, nem zavarja, ha magamban beszélek?” – kérdezi.

-„Dehogy Uram, csak nyugodtan.” – válaszolja a taxis.

-„Hozzád meg ki szólt?”

 
Sokunknak ismerősek ezek a típusú viccek.  Az indokolatlan dühbe gurulás, a segítő szándék – akár a saját hátrányra történő - bunkó elutasítása képezik az agresszív kismalac (a továbbiakban: AK) jellegű poénokat. Meg persze a kép, ez a tömzsi, apró, önmagával és a világgal elégedetlenkedő kis zsírgolyó képe, ami szintén biztosítja a csattanót, a nevetés kirobbanását. Nem túl színvonalasak, nem túl mélyek, de egy jó közepes humor szintet el tudunk vele érni. A fenti idézet ebből a szempontból egy kivétel. Véletlenül vagy a gondolati tartalmak ki tudja milyen egymásra gyűrődése, rétegződése, egymásba áramlása folytán, ez a vicc súlyos lett és nyugtalanító. Első pillantásra még szépen besorolódik a hasonszőrű, AK-típusú viccek közé. Ha azt gondoljuk, hogy ők ketten beszélgetnek, hogy AK feltesz egy kérdést, a taxis válaszol, AK pedig szépen, a megszokott modorában letromfolja, akkor az egészben nincs semmi különleges. A poén rendben megérkezett, nevetünk. Tehát ebben az esetben a taxis engedélyező válasza billenti át AK-t magában-beszélő módba, s ő ezt – e szíves engedékenység fölött érzett mérhetetlen dühében – kiterjeszti a múltra is és a létét megalapozó kijelentés ellen támad. Szokásosan és vázlatosan ez az AK viccek létstruktúrája. De ez a struktúra egyúttal fel is bomlik a fenti idézetben. Vegyük egy pillanatra komolyan az utolsó mondatát, a csattanót. Vegyük egy pillanatra komolyan, hogy AK tényleg nem a taxishoz szólt. Ezt megerősíteni látszik a két kérdése közötti stílus- és megszólításbeli különbség. AK már eleve magában beszélt, a kommunikáció szintjén be sem lépett a taxiba, a másik világába. A vicc ily módon felfogott értelme hangsúlyában és mélységében is eltolódott az első változattól. A humorostól az egzisztenciálisan abszurd irányába. Abszurditását az adja, amire a taxis, önkéntelenül ugyan, de nagyon pontosan ráérzett, nevezetesen: az ember önmagában beszélve nem reflektál arra a tényre, hogy ő most magában beszél. Tehát a taxis a szituációt adekvátan tudta volna érteni és kezelni, ha a belépő utas magában motyog vagy énekel vagy valami egyéb dolgot mond. De ő – el nem ítélhető módon – a megszólító kérdést így és csak így (megszólításként) érthette. Ugyanis, a hétköznapi, józan ész előtt meg sem nyilvánulhat az, amit kérdés formájában talán így fedhetnénk föl: hogyan mozoghat valaki olyan otthonosan saját gondolati világában, a magában-beszélés auton világában, hogy ott tegye föl valakinek ezt: -„Kérem, nem zavarja, ha magamban beszélek?” Hogyan lehet eltűnődni a tűnődésben, eltűnni a tűnésben? El lehet-e feledkezni arról, hogy elfeledkeztünk a világról? Van-e bennünk vagy akárhol egy olyan mag vagy meditációs enyészpont, ahová ezzel a zuhanásszerű akrobatikával el lehet jutni? Ez ám a par excellence, gyakorlati és permanens szolipszizmus! Egy istenné alacsonyodni. Másrészt, kihez intézi AK az első kérdését? Csak egy olyan világban, egy olyan környezetben tudunk egyáltalán megszólítani valakit, egyáltalán bárkit, amely otthonos a számunkra. Egy olyan környezet, melyet a saját mértékeinkhez igazítottunk. Nem idegen, de nem is totálisan a miénk. Tehát otthonosan mozogni saját gondolati világunkban, nem azt jelenti, hogy még jobban el(ki)sajátítjuk azt, éppen ellenkezőleg, eltávolítjuk, kicsit elidegenítjük magunktól. Ebben a pillanatban a vicc eredeti csattanója, az utolsó mondat lebegni kezd, kétértelművé, kétségessé válik. Visszatért AK a valóságba, vagy a saját, virtuális taxisának szólt vissza? Vajon megtörik, meg tud törni itt AK otthonos, belső világa? Lehetetlen felmérni a távolságot valós-valódi, nyugtalan-megnyugtató külvilágunk és az általunk teremtett lények között. S ez a bizonytalanság teszi kicsit biztosabbá, hogy megszólítottságunk, feleletre kényszerítettségünk nem magunkból ered, hogy a Másik létezik. A poén így és itt válik igazán hajszálpontossá: „Hozzád meg ki szólt?”
 

59 komment

Címkék: vicc kismalac agresszív

KAPITALIZMUS RULEZ

A bejegyzés trackback címe:

https://automatice.blog.hu/api/trackback/id/tr794553439

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Cherokee · http://eletutjaink.blog.hu/ 2012.07.26. 19:36:09

Szia, C.H. Sok minden történt velem, kicsit elhanyagoltam az olvasásodat. Ha érdekel, többek között ez : logout.hu/cikk/egy_szivinfarktus_margojara/teljes.html
leírtam.
Lesz mit olvasnom, örülök neki; októberben jelenik meg egy könyvem, de messze vagyok stilisztikailag tőled... Mozart és Salieri, és nem én vagyok Mozart...
Az egy város, mon amour c. írásodat még el is mentettem, az előbb akadtam rá, elolvastam, most is ugyanúgy tetszik. Zseniális írás. Komolyan. Utána kerestelek meg. Örülök, hogy vannak még, akik ilyeneket írnak.

Cherokee · http://eletutjaink.blog.hu/ 2012.07.26. 20:01:54

most visszanéztem, hogy a 3,14csába lettem én itt rottenmikéből cseroki? Na, mindegy, úgy látszik, tényleg elgurult a Nootropilom.
Ettől még te zseni vagy, ember.

Cherokee · http://eletutjaink.blog.hu/ 2012.07.26. 21:46:16

Pszichiáternél a páciens, halkan, kezeit tördelve:
- Doktor úr ... kérem... segítsen rajtam... Mostanában nagyon feszült, ideges vagyok...
A pszihomókus előrehajol és kérdez:
- Na jó, de miért?
Páciens üvöltve:
- MIÉRT, MIÉRT...?!

corpusz hiszti · automatice.blog.hu 2012.08.07. 18:28:13

Helló Cherokee!
Örülök, hogy újra hallatsz magadról. Szívből örülök.
Ennek a blognak szüksége van a szívós, csöndesen kitartó olvasókra. Kíváncsi vagyok a könyvedre és azt hiszem lassan fogom olvasni. Egy oldal majd egy csésze kávé, még néhány sor, aztán ki az erkélyre, megnézni, hogy fúj-e még a szél. Milyen lassan lehet/érdemes elolvasni egy könyvet? És megírni milyen gyorsan? :))
Mostanában gondolkoztam azon, hogy mennyire jó lenne írni egy millió oldalas regényt. (Hát még olvasni.) Naponta 60 oldal, egy év alatt 18-20 ezer, cirka 50 év alatt meglenne. Hehe. Viszont, ami érdekes a dologban, hogy - annak ellenére, hogy lehetetlennek gondoljuk/gondolom - nem hagy nyugton a gondolat. Lehet jó egy ilyen regény? Érdekes lenne egyszer beszélni arról, mitől zseniális egy írás, hat sor vagy millió oldal.

Mit szólsz a vívódöntőhöz?

corpusz hiszti · automatice.blog.hu 2012.08.07. 18:58:53

Zárójelben néhány szót még a millió oldalas regényről, ha már felvetettem. A téma, aminek meg kellene tartania ezt az irdatlan tömeget, gyémántkeménységűnek kellene lennie. Valahogyan önmagától jött az ötlet, hogy ez a szentség (és az embernek ezzel való kapcsolata). Egyszerű szónak tűnik, de ha kicsit jobban belegondolunk, szerintem, meghálálja. És továbbra sem hagy nyugton, továbbszövi, felfedi önmagát és megnyilvánul az első rész vezérmotívuma: az ima. (Természetesen ne a hagyományos értelemben vett keresztény fenoménre és praxisra gondoljunk.) Mit teszünk/tehetünk mi, hogy kapcsolatba lépjünk a szentséggel. És már be is villan az első rész első fejezetének képe, egy monumentális templom, óriási méretek, de az egyszerű formáján látszik, hogy nem központi-vallási szerepet szántak neki az építők. Bach egynémely fúgájára emlékeztet. Belépve (akárcsak ebbe a regénybe) első reakció az izgalommal vegyes szédület. A figyelmet, érdekes módon, nem a főoltár ragadja meg, hanem a két oldalhajóban álló, hatalmas, mennyezetig érő és egymással szemben felállított szobor. Balra Mózes fehérmárvány szobra, csillogó, lenyűgöző, apai, fenséges. Egyenesen előre tekint, nemcsak a szemeivel, de a tartásával, gesztusaival, egész szellemével a horizonton is túlra, ő a törvény, a kocsihajtó már-már pogány, apollói alakja. Szemben vele Krisztus fából ácsolt szobra. Mózes figurája aprólékosan kidolgozott, Krisztusé elnagyolt, gerendákból összerótt, hevenyészett alak és mintha maga elé tekintve, minduntalan összeroskadni akarna. Stb...

Rosszabb, mint a drog. :DDD

Cherokee · http://eletutjaink.blog.hu/ 2012.08.10. 16:28:47

@corpusz hiszti:
Szia, én is örülök, hogy aktív vagy:-)
Milyen lassan? Azt hiszem, a jó könyvek betűi gyorsan fogynak. Helyesbítek: a jó írások betűi. De ez sem teljesen igaz... Mert van olyan, amit jó lassan, újra és újra ízlelgetve a szavak ízét, jelentését,élvezni a kitárult látványt, amit eléd vetítenek, azt lassan jó.
Az általam preferált írásodat - egy város, mon amour többször és viszonylag lassan volt jó elolvasni. Újra és újra kutatni a metaforákat...
Megírni milyen gyorsan érdemes? Erre se lehetne sablont húzni. Ha jól megy az írás, ha van kedved szavakból szobrászkodni, akkor gyorsan halad és azt hiszem, mindenkinek van egy optimális sebessége, amikor jól halad, de nem kapkod el semmit. Én tavaly augusztus végén fogtam hozzá, idén áprilisban lettem vele kész. Lektorálással, szerkesztéssel, tokkal-vonóval együtt. A nehezebb része a kiadó keresése volt.
Egymillió oldalas regény... tényleg meghökkentő, talán emberfeletti feladat megírni. De ettől eltekintve, nem hinném, egy írás zsenialitása a jelek halmazával mérhető; inkább abban, hogy mennyire tudja kifejezni az írói gondolatot és ez mennyire és milyen intenzitással ébreszt gondolatokat az olvasóban. Ha olvasás közben néha eltűnődve le tudod tenni, hozzá tudsz kapcsolni megtörtént vagy elképzelt eseményeket de úgy, hogy az eredeti gondolatmenet se szakadjon meg, ne törjön darabokra a kép, azaz zökkenőmentesen folytatni tudjad az olvasást, ahol abbahagytad ... akkor jó az írás.
A vívódöntő... hú, az kurvára tetszett. A döntőben felszabadultabban, könnyedébben vívott a gyerek, mint a döntőbe jutásért. Ott 13-13-nál kicsit beszartam. A döntőben végig éreztem, lehetetlen, hogy ne nyerje meg. Gyönyörű parád-riposztok voltak, olyanok, amiket a mai kardvívásban ritkán lát az ember.

Cherokee · http://eletutjaink.blog.hu/ 2012.08.10. 16:41:11

@corpusz hiszti:
Tényleg annak; gyémánt keménységűnek. A témáról azt hiszem, bitang sokat lehetne írni, annyi, de annyi kétség és meghökkenés, lenyűgöző, transzcendens dolog van benne, basszus, ez tényleg rosszabb, mint a drog, ha folytatnám a fejtegetést, estig itt ülnék...
Egy hétköznapi példa: tavaly áprilisban voltam kint először a feleségemet meglátogatni Párizsban. Fiatal surmóként, meg még egy kicsit később, posztumusz lelkesedtem Napóleonért. Ennek a furcsa rajongásnak később élét vette az korral jövő pacifizmus, de természetesen frekventált kirándulás volt az Invalidusok Dómja, benne Napóleon szarkofágjával. (Hehe, jól korreláltam a hely szellemével, bottal csoszogva...) Nevess ki, de amikor megpillantottam azt az irgalmatlan nagy márvány tömböt és belegondoltam, kinek a hamvai előtt állok, összeszorult a torkom és vagy két percig se köpni, se nyelni nem tudtam. Erre mondják azt, hogy megfogott a helység szelleme, szentsége?

Cherokee · http://eletutjaink.blog.hu/ 2012.08.11. 09:59:19

Még a millió oldalas regényről:
Ez ugye csak elektronikus formátumban valósítható meg. Nem tudom, te hogy vagy vele, de én olvasáshoz a papír alapút kedvelem... Konvenció? Kezelhetőség? De egy könyvnek van illata, vannal zizegő lapjai, (amit esetleg össze lehet szamárfülezni, leönteni kávéval, ráejteni a szalámis szendvicset és utána vastagon káromkodni...

corpusz hiszti · automatice.blog.hu 2012.08.15. 22:31:21

Miért Napóleonért? Ez érdekel.

Természetesen kizárólag papír formában létezhetne ez a monumentális regény. Egy külön szoba kellene hozzá, mint a nagy könyvekhez, családi história-naplókhoz. Egy cella, valahol a magasban, egy eldugott emeleti sarokban. Szerény kilátással, néhány lombcsúcs, varjak légfolyosói. Külön erre az célra kiképzett asztalon feküdne, mint egy óriási hernyó vagy tangóharmonika, mindig felütve valahol. A férfi, aki naponta feljárna olvasni is óriás lenne és amikor belép a szobába, a könyv mint valami hálás kutya nagyot és megkönnyebbülten sóhajtana.

Egy írás zsenialitása, szerintem, egyrészt a benne rejlő szobrokon, sárkányokon, parkokon múlik. Vagy valami máson, de valaminek lenni kell benne. Esetleg csak egy apró, eredetileg senkinek fel nem tűnt, 50 évvel ezelőtti gesztusnak. Másrészt az ehhez a valamihez való hűségén. Az előbb azt írtam, rejlik és nem véletlenül. Az ehhez tartozó tapintat, pontosabban annak hiánya miatt nem olvasok - gyakorlatilag - kortárs, magyar irodalmat.

Cherokee · http://eletutjaink.blog.hu/ 2012.08.18. 20:17:42

Akkor még fiatal voltam és a pacifista személyiségjegyeim nem voltak ennyire markánsak, mint most. Akkoriban csodáltam, hogy az emberek bizonyos háborús helyzetekben micsoda emberfeletti teljesítményekre képesek. Abszurd dolgokra, ami más ember fölé helyezi őket. Amit aztán a hálás utókor a béke nevében hősiességnek hív. Lenyűgözött az a hatás, amit a kis korzikai a kortársaira gyakorolt; amellett Napóleon az akkori feudális Európában a haladást képviselte,mint hadvezér, páratlan, de pl. a Code Napóleon még ma is a francia törvényhozás alapja.

A hatalmas könyv. Jó neked, hogy meseszerű, szürreális elemeket így el tudsz képzelni, mindamellett pontosan rátapintva az ember és a könyv kapcsolatának rejtelmeire. Igen, rejtelmeire - az előbb Eco A rózsa neve c. könyve jutott eszembe - de igazából arra az érdekes jelenségre gondolok, miért válik az ember (már aki) bibliofillé. Miért kezdi el szenvedélyesen gyűjteni a könyveket, megvásárolva azokat is, amiket már többször is elolvasott esetleg. Mégis, az igazi kielégülést az jelenti, ha a kedvencek ott sorakoznak a polcon, karnyújtásnyira tőled. Bármikor leveheted, megérintheted, beleolvashatsz érezheted a lapok tapintását ... lehet, hogy soha nem olvasod már el újra, de akkor is, jó érzés, ha látod, ott van a többi között. Könyvet utálok kölcsön adni és hülyét kapok tőle, ha a családomból valaki kiveszi, nem rakja vissza, én meg, szinte ráérezve a könyv hiányára, elkezdem keresni. Ezen fel tudom húzni magam. És természetesen nem a könyvek értéke miatt vagyok ideges: amiatt, hogy elveszthetem velük azt a VALAMIT, ami rejlik bennük, a szavak kapcsolódását ... a valamihez való hűség.
A kortárs magyar irodalom... hát, én leragadtam valahol Moldovánál, Fejes Endre Szerelemről bolond éjszakájánál...

corpusz hiszti · automatice.blog.hu 2012.08.21. 22:47:29

Nagyon fontos dolognak tartom, hogy tudjunk valamiért, de főleg valakiért lelkesedni. Csak azért kérdeztem rá, mert már több helyről is hallottam, hogy lelkesedésük tárgya Napóleon. Ez nekem furcsa volt és nem a militarizmus vagy a polkorrektség problematikája miatt (tizenévesen, a kamaszlét minden humortalanságával Wehrmacht-rajongóvá próbáltam magam gyúrni, sikertelenül). A furcsaság abból adódik, hogy nekem Napóleon vagy bármelyik másik történelmi hadvezér, államférfi vagy politikai személyiség absztrakció. Egy mondat, egy kép, pár sor a történelemkönyvekben és nem látok, nem érzek mögöttük semmit. Az én lelkesedésem (egy karmester, néhány író és matematikus iránt) a most, általam megtapasztalhatón (hangfelvételek, regények, matematikai tételek, felfedezések) alapszik. Valószínűleg ez alkati kérdés és valószínűleg én sem tudnék közömbös maradni egy nagyobb történelmi-politikai személy sírjánál, a hely, általad is vázolt szellemét átérezve.

Számomra érdekes dolgot pendítettél meg, a mesét. Van egy - talán megalapozatlan - meggyőződésem, hogy egy emberről, a világhoz (és önmagához) való hozzáállásról nagyon sokat elárul az, miként viszonyul a mesékhez, a meséhez, mint olyanhoz (ennél többet, talán csak a játékhoz való hozzáállása mond). Valamiféle szerves egységet gondolok el a mese és a valóság között, nem választhatjuk le önkényesen az előbbit az utóbbiról. A mese sűrített realitás. Értelmetlennek gondolom azt a mondatot, hogy "ez csak mese". Persze legyen tényleg mese és ne csak értelmetlen fecsegés. El kell tudnunk képzelni, ahogyan te is mondod meseszerű elemeket, ahhoz, hogy valamit tudjunk mondani a valóságról. Kapcsolódó meseajánló (Gainman: Hó, tükör, almák): www.gothx.fantom.hu/keret.cgi?/Novella/Neil2.htm
Talán ez az ajánlott novella jobban megvilágítja, mit is akarok mondani azzal a bombasztos fordulattal, hogy sűrített realitás. Ezt olvasva belénk hasíthat, hogy a körölöttünk lévő világ mindig sokkal színesebb és gazdagabb (és kegyetlenebb?) lehet, mint azt gondoljuk. A mese kincs, nem több és nem kevesebb a valóságnál.

Az ember és a könyv kapcsolatán még morfondírozok.

A pacifizmus se rossz téma, mégha nem is oly érdekes, mint az előbbiek. (Bár lehet, kevésbé békés.)

Cherokee · http://eletutjaink.blog.hu/ 2012.08.22. 18:51:19

@corpusz hiszti:
Én egyedül csak Napóleontól voltam lenyűgözve. Páratlan teljesítmény, munkabírás egy alapjában véve gyönge testben. Vesztésre álló ütközet, amelyben ő maga volt a fordulópont - ha jól vélekszem, Lódi, amikor a hídnál azzal állította meg a futókat: Lássuk, ki mer előttem átmenni? Persze, ennek a történelmi nagyságnak, a katonáira gyakorolt hatásnak voltak olyan vadhajtásai, mint amikor valahol Spanyolországban egy hegyi úton egy torlasz és két ágyú állta az útját a Grande Armée útját. A marsallok ésszerű, két oldalról átkaroló támadást javasoltak, azonban Napóleonnak akkor épp elborult az agya és megparancsolta a lengyel könnyűlovasságnak, tisztítsák meg az utat... az ő seregének nem állhat útjában néhány spanyol paraszt... (Csóró lengyelek, ők voltak Napóleon leghűségesebb franciái...) És a lengyelek rajta-rajtában, vágtatva megindultak felfelé a hegyi úton a torlasz ellen. Az első kartácssortűz után vagy 50 ember és ló fetrengett a szűk hegyi úton. A túlélők lóról leugrálva az út két oldalán kerestek fedezéket. De a Császár hajthatatlan volt a stratégiát illetően és végül a lengyel könnyűlovas brigád komoly véráldozat árán elfoglalta a torlaszt. Ehhez képest az angol könnyűlovasság rohama Balaklavánál, mint hadászati tévedés, eltörpül. Máskor viszont megdöbbentő érzékenységről tett tanulságot, pl. amikor Lannes marsall, a barátja lábát ágyúgolyó lövi el Eylauinál.Vagy, a közismert visszatérés, amikor egyedül megy az ellene kiküldött katonák elé: Ötödik ezred katonái! Gondolom, megismertek! Ha van köztetek olyan, aki le akarja lőni a császárotokat...
És puskalövés nélkül visszafoglalta a Bourbonoktól Franciaországot.
Már nem emlékszem, melyik történész írta, minél többet hajolunk alakja fölé, annál kiismerhetetlenebb nagysága...
Szóval, ha akkoriban éltem volna és francia vagyok ... Na, ennyit Bonapartéról.
Mese. Hány író kitalált története hitelesebb a valóságnál... Annyira igaznak tűnnek, hogy bizonyos szituációkban gyakorta szoktam irodalmi idézetekkel argumentálni. A mese gyakorta valóságon túli igazság. Szürrealizmus, ami aztán sokszor meg is történik hasonló formában. Ha valami ilyesmire is gondolt Platon, nem is volt hülyeség az elmélete.
Pacifizmushoz vág az ő mondása is: csak a holtak látták a háború végét...
Pacifista meg úgy lettem, hogy elgondolkoztam azon, milyen értelmetlen dolgok miatt esnek egymásnak emberek, akik párszáz méterre élnek egymástól egy határnak nevezett földsáv két oldalán.
De James Jones előszava kifejezőbb nálam:
"Derűs lélekkel szentelem e könyvet a HÁBORÚNAK és a HADVISELÉSNEK; minden emberi erőfeszítés között a leghatalmasabbnak s a leghősiesebbnek. Soha ne szűnjenek meg számunkra a szükséges élvezetet, izgalmat, fokozott adrenalinszintet nyújtani, vagy hősöket, vezetőket és elnököket adni az emberiségnek; emlékműveket és múzeumokat, amelyeket a BÉKE nevében mi emelünk nekik." (James Jones: The thin red line)

Vagy egy másik idézet, bár ebben már a vallás is benne van:

George Carlin:
"A katonai temetők világszerte tömve vannak agymosott halott katonákkal, akik meg voltak győződve arról, hogy Isten az ő oldalukon állt. Amerika az ellenségei megsemmisítéséért könyörög Istenhez, az ellenségeink a mi megsemmisítésünkért könyörögnek hozzá. Valakik csalódni fognak. Valakik vesztegetik a szaros idejüket. Lehet, hogy mindannyian?"

Tényleg, a nicked Jézus teste analógiájára jött, vagy más?

Cherokee · http://eletutjaink.blog.hu/ 2012.08.22. 19:17:35

@corpusz hiszti:
Elolvastam a mesét. Hófehérke története átdolgozva a kegyetlenség valós misztikumával.
uffff

corpusz hiszti · automatice.blog.hu 2012.09.01. 18:05:36

"Hófehérke története átdolgozva a kegyetlenség valós misztikumával." Mindegyik szó elgondolkoztatott. Valóban Hófehérkéről szól ez a történet vagy a mostoháról? Esetleg rólam, rólad, bárkiről, aki olvassa, a fatalizmusról, - szükségszerűen(?) - hibás döntéseinkről? A mázról, egy képről, amit magunk elé vetítünk, magunk elé akarunk vetíteni, meghamisítva ezzel a dolgok eredeti, mély, nem feltétlenül rossz-jó természetét, leegyszerűsítendő azokat, kényelemből, kényszerűségből, lustaságból, félelemből? A valós misztikumnál csak sejtem mire gondolhatsz. Egy motívumot emelnék ki mindebből, a várakozást. Ez lehet halálfélelem-szerű várakozás vagy tisztán örömteli várás, ami még mindig tudatos, de lehet bizonytalan előjelű és karakterű tudat/lét-villanások sorozata, hogy később majd éretten fogadhassuk be. Egyszer csak megjelenik valami az életünkben vagy egyszerűen rádöbbenünk, hogy mindig is itt volt, elkísért, körülvett, átitatott. A minap láttam életem legszebb madárraj vonulását-táncát. Rengetegen voltak és hihetetlenül közel hozzám, örvénylettek, egymásba forogtak, lecsapódtak, felrobbantak, tényleg, mint valami futurisztikus gépezet-komplexus táncolt volna ott a mezőn. Egy ilyen élmény nem csak akkor és nem csak utólag él, hanem a múltba is kiterjed, talán éppen a várakozáson keresztül hatja át azt.
A kegyetlenséget bonyolult dolognak tartom. A kegyetlenség valós misztikuma találó kifejezés, de szerintem éppen az eredeti történetre vonatkoztatva. Gainman novellája felfedi és ezáltal mintha fel is oldaná ezt a kegyetlenséget. A mostoha kegyetlensége mint önvédelem és az ottani társadalmi, kulturális és erkölcsi(!) berendezkedésnek megfelelő és az által elvárt reakció? A lány kegyetlensége mint természetének része (manapság valószínűleg betegséget mondanánk és szívének kivágása helyett pszichiátriai kezelésre küldenénk, nem vagyok teljesen biztos, hogy ez utóbbi hatékonyabb)? Vagy önnön kegyetlenségünk, ahogyan az eredeti történetet a fentebb írt, kétdimenziós képpé redukáló gondolattalansággal olvasnánk?

Cherokee · http://eletutjaink.blog.hu/ 2012.09.03. 23:42:05

@corpusz hiszti:
Úgy tűnik, pontosan érted, mire gondoltam. De írhattam volna úgy is, Gainman meséje (Hófehérkével csak a "sztorira" utaltam, nem arra, hogy róla szól, hiszen tképpen a mostoha a főszereplő) a szükségszerű, önvédelem indikálta kegyetlenségről szól,ami a leírt társadalom elvárásai - elfogadott viselkedési formái - szerint zajlik. De hadd ne ismételjem más szavakkal, amit te is leírtál.
A madarak és az utolsó mondatod eszembe juttatta Töfit, a tengerimalacom. (Tulajdonjogilag a nevelt lányomé volt, de facto az enyém.)
A feleségem külföldi munkavállalása után a kis punksérós állatka érzelmileg felértékelődött bennem. Öregedett, a szemem láttára és féltem attól, ami egyébként törvényszerűen be is következett. Egy hónapig kint voltam Párizsban a nyáron, mire hazajöttem, a malacka nagyon beteg volt; leginkább a szomorúsága fogott meg. 3 napig ment a kínlódás, már enni sem evett. A negyedik nap reggel eljött egy idős állatorvos. Én egyébként híve vagyok az eutanáziának, s amikor azt mondta, higgyem el, a leghumánusabb, ha ő most szépen elaltatja... Beleegyeztem. Igen ám, csak nem tudtam kivonulni és magamra csukni az ajtót, ahogy elgondoltam. Mint említettem, a doki öreg volt; nekem kellett kivennem a kis állatot, felrakni a "kanapéra", újságpapírra és megfogni, amíg megkapta az injekciót.
A malacka, amelyik előző nap már a szemét is alig nyitotta ki, csak vánszorgott és feküdt a ketrecben, felélénkült és gyanakodva nézte az előkészületet. Ahogy lehajoltam érte, meg is próbált elslisszolni. (Amit egyébként velem nem igen csinált meg.) Vagyis: feltámadt benne az életösztön. Amikor a tű a testébe hatolt, felvisított és megpróbált kiugrani. Egy lépést sikerült neki. Az orvos mondta, most fogjam meg és rakjam vissza. Ahogy megemeltem, abban a pillanatban szált el belőle teljesen az élet. Az egész pár másodpercig tartott, de sosem fogom elfelejteni az élettelenné váló kis test tapintását. Azóta sokat rágódtam ezen. Nem tettem volna, ha az állat totál beletörődéssel viselte volna el. De ő - ha erőtlenül is - de menekülni próbált. Vagyis még élni akart, a szenvedése ellenére, én pedig ráerőltettem a meghívott halált. Valóban humánus voltam, vagy kegyetlen? A szeretetembe belevegyült az önzés, mi lesz VELEM, ha Töfike elmegy... Az agóniája fájt, megkínzott, de vajon nem ez elől akartam előre menekülni? Vagyis saját magamat védtem annak ürügyén, hogy az állat szenved és ettől meg kell szabadítani.Most nagyon fáradt vagyok, képtelen vagyok pontosan kifejezni magam; nem tudom, érted-e így, vagy nevetséges, ahogy ezen agyalok. Az állat rám volt utalva: nem tudott elmenni magának uborkáért a boltba ... vagy salátáért. Én ezt a rám utaltságot komolyan vettem és a malacka nyilván respektálta is. Bízott bennem, én pedig hoztam egy olyan döntést, amit ő a jelek szerint nem akart.
Vagyis a szeretet és az önzés, az önvédelem és a kegyetlenség kézen fogva járnak.Vékony vörös vonal van ezek között is?

Cherokee · http://eletutjaink.blog.hu/ 2012.09.03. 23:44:23

P.s.: szerettem volna én is látni a madarakat. Ahogy leírtad, teljesen életszerűvé vált számomra.

corpusz hiszti · automatice.blog.hu 2012.09.09. 21:47:44

Nyikolaj Bergyajev orosz filozófus írja a következőket: "Meghalt a kedvenc macskám: erre azt fogják mondani, hogy ez a halál nem tragikus, mert az állatnak nincs személyisége. Ennek az érvnek nincs jelentősége a számomra az iránta érzett mély gyászomban, éspedig különböző okok miatt. Egy állatnak, melyen feltárulnak a szépség, értelem, gyöngédség és báj fontos minőségei, világos egyedisége van, megismételhetetlen és egyedi a maga nemében. Nem személyiség emberi értelemben véve, egy más szinten azonban mégis az. Nem tudom elgondolni Isten Országát anélkül, hogy hely ne legyen benne Murja számára."
Ő írt a kis halálokról is, azokról a valós és tényleges tapasztalatokról, melyekben közvetlenül és saját magunk (számára) tapasztaljuk meg az elmúlást. Ez lehet a hozzánk közel álló halála, egy elszalasztott lehetőség vagy képesség, egy szimfónia utolsó pár hangja. Amikor kimúlt az állatod, benned is meghalt valami. Nem szimbolikusan. Ezek a kis halálok olyan valóságosak, mint ez az előttem gőzölgő csésze kávé vagy a varjú behallatszódó károgása.

Én nem vagyok híve az eutanáziának. Igaz ellene sem vagyok. A nekem szegezett kérdésre a válaszom egy kényszeredett igen, de rossz közérzetem ezzel kapcsolatban nem múlna el. Szerintem az eutanázia mint problematika egyszerre vakvágány és kényszerpálya. A mennyiségre kihegyezett teljesítménykultusz bűvkörében élve és saját testünkre, sőt, saját létünkre mechanikus szerkezetként tekintve, persze, ezen nincs is mit csodálkozni. A betegség és szenvedés kijavítandó üzemzavar lett, megszűnt életünk szükségszerű és szerves részének lenni. Aki beteg vagy szenved, aki nem akar boldog lenni, az már eleve gyanús, arra ferde szemmel kell nézni. A halált pedig letagadjuk. Mivel már nem vagyunk birtokában azoknak a rítusoknak - vagy olyan világképnek - amelyekkel kezelni tudnánk azt a tényt, hogy létünk véges, igyekszünk minden erőnkkel elfedni azt. Ez nyilvánul meg gyakran abban a klinikai praxisban is, amely az embert minél tovább életben akarja tartani, legalábbis olyan állapotban, hogy még működjenek a testfunkciói, hogy újabb rekordot döntsünk. Nézd, nem akarok igazságtalan lenni a klinikai orvoslással kapcsolatban, de azt látni kell, hogy az években mérhető élet-rekord-szemlélet nem jelent feltétlenül minőségi életet is. Ahogyan nem jelent a magas iq pontszám vagy hatalmas lexikális ismeretanyag mély és elmélyült tudást, bölcsességet, okos döntéseket vagy nem is tudom mit. Nem érzem igazi alternatívának azt, hogy kihúzhatom-e a dugót. A halál nem a test-gép kikapcsolása egy fárasztó munkanap végén. A magam részéről nem azt tartom veszteségnek vagy megalázónak, hogy adott esetben nincs jogom "dönteni a halálom felől" (hangsúlyos idézőjelben), hanem, hogy nem tudom az életem szerves részének tekinteni a szenvedést, a betegséget és a halált, hogy ez a tudás nincs jelen a kultúránkban, sőt. Az a mondhatni, derűs tudás, amellyel el tudjuk fogadni a kis halálokat. Ennek hiányában értetlenül vagy egyenesen rosszalóan fogadjuk ezeket, a gyász elől önvádba vagy elutasításba menekülünk, esetleg tapsolunk a koncert végén.

corpusz hiszti · automatice.blog.hu 2012.09.14. 19:42:19

Az előbbi kommentemen, pontosabban a betegség, fogyatékosságok elfogadásán gondolkoztam, mikor találkoztam a Kukás Mentával. Reggelenként, munkába menet, el szoktam haladni egy, bizonyos fajta fogyatékos embereknek fenntartott, alapítványi otthon mellett. Ilyenkor már ott is zajlik az élet, kavicsokat szednek, himbálózó rituálékat végeznek, az eget bámulják gyanakodva, ketten gyermeki örömmel dobálgatnak egymásnak trágár szó-labdacsokat, egy harmadik a cigijét szívja, de olyan átéléssel, mintha az életében az utolsó lenne, miközben a kísérője már a haját tépi. Azon a bizonyos reggelen egy kukásautó mögött haladtam, valahogyan pont az én járási tempómhoz igazodtak, kukákat felkapni, beborítani, darálás, tovább. Lenyűgözve figyeltem ormótlan géptestét és mégis hatékony eltüntető-képességét. (Azt hiszem van valami révületbe ejtő az óriási gépekben.) Épp az otthon elé értünk, amikor egy elegáns autóból egy csinos, tüchtig nő szállt ki és a bejáratot feltépve várta, hogy a szívfájdítóan koravén kisfia is kikászállódjon végre a kocsiból és odacsoszogjon hozzá. A kukásautó - végezvén az utcával - felgyorsított és egy éles kanyarban eltűnt. A két kukás a rámpán állt és arcuk máig megfejthetetlen a számomra. Néztek vissza szótlanul, meredten, nézték a nőcit és a kacsagyereket. Nem volt az arcukon se sajnálat, se gúny, nem nevettek, nem szánakoztak. De nem voltak közönyösek sem. Nem hiszem, hogy különösebben toleráns vagy megértő lett volna bármelyikük is, ezt azonnal láttam elkeseredett, csapzott arcvonásaikon. De volt rajtuk békesség, mint akik tökéletesen el tudják fogadni a világot olyannak, amilyen, volt a szemükben egy kis cinkos szikra is, hogy kvázi kollégájuknak tekinthetnék az egyre távolodó házban dolgozókat és volt rajtuk valami fájdalom, valami elkerülhetetlen fájadalom is. Kukákat felkapni, beborítani, darálás, tovább.

Cherokee · http://eletutjaink.blog.hu/ 2012.09.17. 17:18:53

Néha még most is meglepsz, ember. Eredetileg még gondolkoztam is, mit siránkozok itt neked a témalacomról. De amit írtál rá, mellbe vág.
Először is, bevallom, sosem hallottam Bergyajevről. De amit idéztél tőle... ha az egész filozófiája ilyen, tanítani kellene.
Amit hozzáfűztél, szintén telitalálat.
"melyekben közvetlenül és saját magunk (számára) tapasztaljuk meg az elmúlást. Ez lehet a hozzánk közel álló halála, egy elszalasztott lehetőség vagy képesség, egy szimfónia utolsó pár hangja. Amikor kimúlt az állatod, benned is meghalt valami."
Nem tudom, ki vagy, hombre, de ennyire pontosan még senki sem fogalmazta meg az érzéseimet, véleményemet. Az elszalasztott lehetőségtől a szimfónia utolsó hangján át a bennem is meghalt valami-ig. Ez a mondatod a katarzis. Sosem gondoltam, hogy akad egy ember ezen az elcseszett földön, aki ismeretlenül ennyire ráérez - kikövetkeztet - erre. Igen, akkor bennem is meghalt valami és ismerősöktől, rokonoktól kezdve, se a gyerekeim, se a feleségem nem érezték, értették ezt bennem. Valami, ami Hemingway előszavával kezdődik - minden halállal én leszek kevesebb, mert egy vagyok az emberiséggel - és ott, a kezemben végződött, amit akkor éreztem és azóta is érzek.
" Ezek a kis halálok olyan valóságosak, mint ez az előttem gőzölgő csésze kávé vagy a varjú behallatszódó károgása." Óriási...

A második bekezdésre is csak azt tudom írni, kurvára igazad van, legalábbia addig: "Ez nyilvánul meg gyakran abban a klinikai praxisban is, amely az embert minél tovább életben akarja tartani, legalábbis olyan állapotban, hogy még működjenek a testfunkciói, hogy újabb rekordot döntsünk."
De innen azért van, amit vitatnék. Mielőtt ebbe belemennék, kikeresek egy idézetet a könyvemből, Borbényi Zita professzorasszonnyal készített interjúmból: (hematológus)
"Azt hiszem, erre is kialakul mindannyinkban az évek során egyfajta módszer. Hiszen nekünk nem tanítottak még ezzel kapcsolatban semmiféle kommunikációt, ami segíthetne. Azt hiszem, ezt nem is lehet igazán tanítani. Más az, amit elolvasunk a tankönyvben vagy jegyzetben és más az, amikor minden nap, az élet minden pillanatában szembesülünk vele. A legsúlyosabb helyzetekben is mindig van valamiféle perspektíva vagy kiút. Lehet, hogy ez nem messzire mutat, de mondok egy nagyon egyszerű példát: én a valóságközeli, nevezetesen a betegséggel kapcsolatos dolgokat mindig elmondom a betegnek. Soha nem titkolok el semmit, azonban még a legnehezebb helyzetekben is hagyok valamiféle kiutat. A legproblémásabb szituációkban arról beszélünk, most nem a jövő nyáron vagy a vállalkozás két év múlva bekövetkező helyzetén kell gondolkoznunk, hanem azon, hogy mi lesz a jövő hétfőn, aztán szombaton, majd karácsony estén. Megbeszéljük, mi a dolga a betegeknek nálunk és mi a dolgunk nekünk. Aki teheti, legyen otthon karácsonykor a családjával. Természetesen az esetek egy részében az is eszébe jut mindannyiunknak, hogy leginkább azért, mert ki tudja, lesz-e másik karácsony… De azt hiszem, hogy ezt minden nap így megfogalmazva sok erőt lehet adni a betegeknek. ....
A másik nagyon furcsa dolog, hogy az elmúlt harminc vagy ötven év alatt a családokban nem alakult ki az a kultúra, – vagy az a kultúra nem volt jelen, – hogy megszületünk, élünk, együtt élnek nemzedékek, gondoskodnak egymásról, aztán a beteg vagy idős ember elhagy minket. Nem tudják elfogadni semmilyen módon a halál gondolatát. Nem tudják megtenni azt, hogy ott üljenek, ne szóljanak semmit, csak fogják a beteg családtagjuk kezét."

Ezzel az idézettel ellent is mondok annak, hogy kurvára igazad van, a betegség csak egy kijavítandó üzemzavar és a teljesítménycentrikusság dominál a halál minél későbbre való kitolásánál. Mert az orvosok egy jelentős hányadánál nem ez dominál. Ez a professzornő pl., ahogy kérdezgettem tovább, konkrétabb esetekről is faggattam és elkezdett a könnyeivel küzdeni, ahogy beszélt róla. De a könyvemben több orvos is volt, akinek hirtelen nagyon összeszorult bizonyos kérdésekre a torka. Azt hiszem, talán ők azok, akik az eutanáziát úgy, ahogy te is írod, kihúzzuk a dugót és gyorsan lefolyik, nem, de a passzív eutanáziát talán el tudják fogadni. Amikor már csak egy értelmetlen statisztika, hány napig lehet a kiváló gyógyszerekkel és műszerekkel életben tartani a beteget.
Miben van akkor nagyon igazad? Azoknál, akik úgy beszélnek, fejlődtünk, mert nőtt a születéskor várható élettartam.
Én úgy gondolom, az élet értelme nem a hossza, hanem a minősége... Ha valaki olyan szerencsés, magas életkort is élt meg, tetejében igazán ÉLT... nos, azok a nagyon szerencsések.
A szenvedést, ha valaki megtanulta elfogadni a z élet részének... nem akarom felsorolni, a legrosszabb az a 26 év, amióta megismertem, minek a rövidítése az SM. Több, igen tiszteletre méltó embertől, többek között egy intézetvezető, országosan is ismert pszichiátertől hallottam, - hozzáfűzte, nem kellene és nem is akarta elmondani - bennem azt az emberi nagyságot tiszteli módfelett, amivel a betegségem elviselem... Ilyenkor kicsit csodálkozom is, ééééén??? mert rosszabb pillanataimban azért a másik véglet, sőt, az A-típusos depresszió is jócskán fellobban; de azért a gondolkodásmódom szemléltetésére egy aprócska példa:
Egy nálam 15 évvel fiatalabb, akkor végzős egyetemista barátommal majd egy évig vívtunk plasztron nélkül. (Akkor még a bajom ellenére kardoztam, nem is rosszul.) Azt kikötöttük, szúrni, "vonalat adni" nem lehet, csak vágni.
Az ember ilyenkor megpróbál finoman vágni, ami növeli a gyorsaságot és persze a védekezést is felpörgeti. Egy szál pólóban kentük és a legtöbbször úgy mentünk haza, mint akit megkorbácsoltak. Én akkoriban - legalábbis ezt a fájdalmat - szinte barátomként kezeltem. Aztán egy alkalommal a segédedző ránk szólt: basszátok meg, nem vagytok normálisak! Nem féltek, hogy egyikőtök pengélye eltörik és... Vállat vontam, miért, szép halál lenne... De a srác csak agitált tovább és amikor befejezte, kész? - kész! - rajta - a barátom csak menekült előlem. Éppen egy szép testcsel - fejvágást akartam neki bevinni, amikor láttam, hogy annyira fél, még a feje is reszket, ahogy hátrál előlem. Az utsó tizedmásodpercben fogtam vissza a vágásra kinyúlt karom, testem és megtorpantam: mi bajod van, Zsolt? Lekapta a sisakot, ledobta és valósággal kirobbant: - Mi?! Félek, bazmeg!!!! - De mitől? - A fájdalomtól!!!! - Zsolt, az is csak egy érzés.... De nem tudtam megnyugtatni. Attól kezdve újra plasztronba gyömöszölve vívtunk.
Ennek ellenére én egyet értek Albert Schweitzerrel: "A fájdalom nagyobb ura az emberiségnek, mint a halál maga." - és a félelem, teszem mindig hozzá. Mert ez a kettős az, amitől az ember elveszti az arcát.
S ha ez fenyeget, én úgy akarok meghalni, hogy megmaradjon az arcom. Mert akkor inkább húzzák ki a dugót...
Mellesleg nagyon régen láttam egy brazil filmet. Nagyon tetszett. Röviden: egy, állandóan kocsmatöltelék haverjai között (előkelő rokoni rosszallás ellenére) dúsgazdag szivar meghal. (Olyan ötven +) Vízordító - ez volt a beceneve a paisanók között, mert annyira utálta a vizet, jóformán csak szeszt ivott.
A ravatalozóba a varjú kinézetű elegáns rokoni virrasztókhoz bemennek gyászolni ezek a haverok. Mintha Steinbeck kedves csirkefogói léptek volna színre... a varjúk nem is bírják a már kissé ittas alkesz társaságot elviselni és elszivárognak, átadják a terepet. A csavargók elkezdenek gyászolni és egyiküknek eszébe jut, adjanak a pálinkából Vízordítónak is. Az alkohol a friss tetem szájába öntve görcsös izom összehúzódásokat idéz elő és a halott kiprüszköli a pálinkát. A részeg haverok megörülnek, akkor Vízordító nem is halt meg igazán, közrefogják a hullát és vonszolják magukkal a törzshelyekre: kocsma, kupi... mindenhol nagy az öröm, itt van Vízordító...(persze nyilván a részegek is tudják, ez csak az, amit hinni szeretnének...) Végül felcipelik a saját jachtjára, ahol már holt tajbák részegen beleejtik a hullát a tengerbe... Itt ér véget a film, az egyik, viszonylag józan és értelmes haver narrációjával, aki a történetet mesélte: " hát így halt meg a jó
öreg Vízordító másodszor is...

Cherokee · http://eletutjaink.blog.hu/ 2012.09.17. 17:35:26

@corpusz hiszti:
A Kukás Mentával kapcsolatban most csak annyit: gimis koromban hazafele (a külvárosi részben, Szeged Felsővároson laktunk) tartva találkoztam egy pár évvel idősebb fazonnal. Örök vigyort, nyár ellenére hosszú kabátot viselt és egy bazi nagy fakardot hurcolt magával. Kölcsönös barátságos egymásra vigyor után megkérdeztem: te mit csinálsz? Körüljárom a háztömböt! Az is egy szórakozás, nem? - fürkészte rajtam a hatást. - Nem jössz velem? Aztán válaszra se várva tovább ügetett. Talán meglepő, de elkísértem.

Illetve, van itt egy friss írásom, pályázatra dobtam össze jobb meggyőződésem ellenére, fércmunkának, az utolsó pillanatban, de így is különdíjas lett.
Testünk börtönébe zárva
A magyar lakosság egy ezreléke él így. Nem nagy szám, de akiket érint, azoknak túl sok is.
„A tekintet az a gesztus, amely a fogyatékossággal élő személyt elnyomott társadalmi helyzetűvé teszi.” Cheryl Marie Wade
Nyolc évvel ezelőtt történt. Reggel elindultam dolgozni a tévébe. Amikor felszálltam a kerékpárra, még semmit sem éreztem. Körülbelül kétszáz métert tehettem meg, amikor előlépett a semmiből, fémes íz villanását éreztem a nyelvemen és máris lesújtott a tarkómra. Annyi időm maradt csak, hogy a szerencsére csak nagyon ritkán előforduló tünetek észlelésekor a kerékpárútról a fal tövébe kormányoztam a biciklit és félig-meddig tudatos mozdulattal dőltem el a járdán. A szemeim előtt az addig szilárdan álló valóság függőlegesen elnyújtott ovális pályán vad, egyre gyorsuló körforgásba kezdett. Becsuktam a szemem, hátamat félig nekiszorítottam a betonnak, de még így is úgy szédültem, mintha a repedezett járda alattam valahova a világűrbe akarna kilökni. A rémületes forgás két-három gyötrelmes perc után kezdett lassulni. Ekkor már újra ki mertem nyitni a szemem, felkészülve arra, hogy esetleg néhány járókelőtől körülvéve ülök hátradőlve, félig betakarózva a biciklivel. De ettől felesleges volt tartanom. Az emberek igyekeztek úgy tenni, mintha semmi közük nem lenne az eseményhez. Némelyik úgy pillantott oda, gyorsan visszakapva a tekintetét, mintha azt mondaná, „látod, én szégyellem magam helyetted, hogy korán reggel bepiálsz”.
Én pedig csak ültem ott még néhány percig, mire fel tudtam tápászkodni és azon gondolkoztam, ilyenkor vajon a nyakamba akasztott tábla segítene? Rajta nagy betűkkel a felirat: Emberek! Csak SM beteg vagyok, nem részeg!
Mielőtt folytatnám, tekintsük át, mit is jelent ez a két betű:
Magyarországon egyes adatok szerint 6-8000, más számítások szerint ennél valamivel több ember szenved sclerosis multiplexben.

Az SM általában fiatal felnőttkorban jelentkezik és a központi idegrendszer idegvégződéseit támadja meg. A betegség pontos eredete még ma is ismeretlen - legelfogadottabb az az álláspont, mely szerint egy fiatalkori vírusfertőzés félrevezeti az immunrendszert és létrejön egy óriási paradoxon: a becsapott védelmi rendszer tévesen mozgósított „katonái” átlépik az agyban a vér-liquor gátat és kezdetben az idegvégződéseket borító myelin hüvelyeket támadják meg, majd magát az axont veszik célba. A támadási területek elhelyezkedése és nagysága alapján a legváltozatosabb neurológiai tünetek, mozgás, érzés és vegetatív működésbeli zavarok jönnek létre. Bár a betegséget kórlefolyás szerint különböző csoportokba osztják – leggyakoribb az úgynevezett rosszabbodó – javuló kórforma, a tünetek változatossága, sokszínűsége miatt ezerarcú kórnak is nevezik. Az axonok károsodásakor súlyosabb, úgynevezett maradványtünetek, végleges pusztulásuk esetén bénulás jön létre.

Az egész folyamatot ahhoz lehet hasonlítani, mint amikor egy áramkör vezetékeinek kezdetben a szigetelését rongálják meg – ilyenkor zárlatok, működési zavarok jönnek létre – majd amikor a frekventált helyeken a vezetékeket is átvágják, a rendszer leáll.
A betegség közvetlenül nem veszélyezteti a beteg életét, de pokollá teheti mindennapjait és jelentősen megnehezíti életvitelét. Ugyanakkor – finoman fogalmazva – a világ legidősebb emberei nagy valószínűséggel nem ebből a betegcsoportból fognak kikerülni.
Kanadai kutatók azt is megállapították, hogy a sclerosis multiplexben szenvedők nagyobb hányada úgynevezett „A” típusos depressziós is.
Én 1986 óta élek így. Sokat gondolkoztam rajta, hogyan tudnám magamnak definiálni ezt az állapotot. Leginkább úgy érzem, akaratomtól függetlenül saját magam korlátozom magamat, szűkítem be mozgásteremet, határt szabva vágyaimnak, igényeimnek. A korlátok, amelyeket az ezerarcú kór állít fel bennem, egyre szűkebb határokat szabnak, gúzsba kötik végtagjaimat, akadályoznak a társasági életben, elveszik tőlem a mozgás gondtalan szabadságát, örömét és így válok lassan saját testem foglyává.
Egészséges emberként szinte lehetetlen elképzelni, hogy ami annyira természetes, - jobb lábat a bal után – egyszerre megváltozik, erőfeszítést követel, sőt, fizikai fájdalmat is okoz. Ezt csak mi tudjuk, SM betegek, akik már mind a két oldalt megtapasztaltuk, bár az innenső part egyre inkább csak emlékként él bennünk.
Az SM gyógykezelése az egyre újabb és újabb immunmoduláns szerek megjelenésével sokat fejlődött az elmúlt két évtizedben. Segítségükkel a betegség lefolyása megváltoztatható, a visszaesések száma csökkenthető, a rosszabbodás mértéke lassítható. A végleges megoldás, az adekvát terápia, amely a sclerosis multiplexet gyógyíthatóvá teszi, még várat magára.
A bennünket kezelő orvosok messze hivatásukon túl teszik a dolgukat: az SM beteg számára orvosa egyfajta baráttá, családtaggá válik. Én személy szerint, mint jól képzett beteg, egészségügyi újságíróként is kiemelkedően fontosnak találom a betegek gyógytornáztatását. Az el-elvesző mozgások, mozdulatok állandó gyakorlását létfontosságúnak tartom. Hiszek abban, hogy más idegsejtek is képesek legalább részben megtanulni a már károsodottak feladatát. Gyógytornászom szinte a lelkét is kiteszi azért, hogy segítsen megőriznem mozgáskészségem roncsait.

Van azonban valami, amivel változatlanul elégedetlen vagyok annak ellenére, hogy bár hazánkban is sokat javult az elmúlt évtizedekben, de még mindig nem eléggé: ez pedig a betegség társadalmi megítélése.
1986-ban, amikor a betegségem első jeleit észleltem, akkori munkatársaim jelentős része komplett futóbolondnak nézett. Tehették ezt annál is inkább, mert akkoriban még – mind markánsabban kibontakozó tüneteim ellenére – aktívan sportoltam, kardvívó voltam.
2000 óta azonban a jobb oldali végtagok gyengülése, az ataxiássá váló, torz járás egyre látványosabbá vált. Innen kezdve a vívás, futás végleg eltűnt életemből; bizonyos mozdulatok kivitelezésére egyre kevésbé voltam képes. Mostanra a járás is mind nehezebbé válik; teljesen kiszámíthatatlan, mikor tudok párszáz métert gyalog leküzdeni és mikor megerőltető még lakáson belül is a két lábon való helyváltoztatás.
Ettől kedve jelent egyre nagyobb problémát a még most is sok helyen hiányzó akadálymentesítés, a magas villamoslépcsők, nem beszélve a vasút vonalain közlekedő szerelvényekről, amelyekre való fel- és a róluk leszállás komoly gondot jelent a mozgásukban korlátozott embereknek.
Akadnak olyan lépcsők is, ahol nincs korlát, s amelyek láttán a rémület költözik szemembe; gondolom, ezzel nem vagyok egyedül betegtársaim között.
Szeretném néhány dologra felhívni egészséges embertársaim figyelmét:
Az SM beteg bizonytalan járását a pszichés tényezők jelentős mértékben ronthatják. Ezek közé tartozik, amikor érezzük magunkon a bámész tekinteteket; érezzük a pillantásokat, vajon mi miatt mozgunk torzan, esetlenül. S hogy mire gondolnak általában az emberek, arra saját repertoáromból említeném meg a két legmarkánsabb példát:
Tavasszal veszi kezdetét a „kerékpár edzéses” korszakom. Ilyenkor próbálom a téli hónapok alatt leromlott állóképességemet javítani. Tavaly történt, hogy jócskán elfáradt jobb lábamat megpihentetni a visszaút során megálltam egy külvárosi utcácska szélén. A bizonytalan megállás és letámasztás feltűnhetett a személygépkocsijával a szomszédos autóbejáróban megálló atyafinak is, aki ezt a kérdést szegezte nekem:
- Mikor ivott utoljára? Jó lesz vigyázni, mert feljebb rendőrök igazoltatnak!
Amikor nem csekély rezignáltsággal válaszoltam neki, hogy „- Egészen pontosan 2010. szeptember 18-át, a szívinfarktusomat megelőző héten ittam egy üveg sört utoljára” – még mindig nem nagyon értette meg a jóember, árnyékra vetődött.
Az a kerékpáros, harminc év körüli férfi se nagyon sejti és érti, milyen reakciókat indított el bennem megjegyzése, amikor néhány hete szerencsém volt a járdán összetalálkozni vele.
A saját bringámat vittem el javíttatni a tőlünk kb. 800 méterre levő szerelőhöz. Visszafele gyalog kellett megtennem ezt a távolságot, amikor mintegy 400 méter megtétele után összetalálkoztam vele. Én általában 400 méter megtétele után már nagyon nehezen vonszolom magam. Jobb lábam egyre nehezebben engedelmeskedik az „előre” parancsnak, derekam elkezd irgalmatlanul fájni, lábam feje erőtlenül lóg lefelé és mind könnyebben kibillenek egyensúlyomból.
A járdán velem szemben kerékpározó férfit furcsa vonulásom látványa megszólalásra késztette. Pontosan nem értettem, mit mondott még „nabammeg” kezdetű monológjában, de nagyjából kikövetkeztethető volt, hogy nagyobb mennyiségű alkohol elfogyasztását, esetleg néhány „bélyeg” elnyalogatását feltételezi rólam.
A megjegyzés pszichés vonzata két nap múlva következett be. Ekkor mentem vissza a bicajomért. Az emberi elme sajnos negatív vonatkozásban is csodákra képes. Néhány kerékpáros ekkor is jött velem szemben a járdán és nekem minden alkalommal meg kellett állnom, sóbálvánnyá dermedve, mint Lót felesége. A jobb lábam lecövekelt az ingervezetési blokktól és addig nem tudtam mozdulni, amíg a szemben jövők el nem haladtak mellettem. Féltem az újabb megjegyzésektől.
Mondhatnák erre: az ilyenekkel nem kell törődni. A dolgok azonban SM betegség esetén nem egészen így működnek. Korlátozottságunk tudatában egyre érzékenyebbé válunk. Egyre nehezebben megyünk el egymáshoz közel álló tárgyak vagy emberek között és egyre nehezebben járunk keskeny felületeken.
Miben tudnak nekünk segíteni? Kérem Önöket, hogy ne bámuljanak érdeklődve minket, s ha segíteni akarnak, viselkedjenek minél természetesebben. Vegyék egyszerűen tudomásul, ilyen is van; tudjanak minél többet problémáinkról. Ne kezeljenek minket ritka csodabogárként és ne akarjanak tolakodóan segíteni sem. Tartsák szem előtt azt: az egészség megléte vagy elvesztése gyakran csak jószerencse dolga, semmi más…
Ha emellett mindenhol komolyan vennék az akadálymentesítést és némely közlekedési vállalat kocsiparkjának korszerűsítésében gondolnának azokra, akik nem tudnak felfelé fél métereset lépni, nagy lépést jelentene az européerség felé.
Gyakorta meglátogatom feleségemet, aki jelenleg Párizsban dolgozik. Az a megállapításom, hogy ott más érzés SM betegként botorkálni az utcákon. Ha megbotlottam, akadt, aki figyelmeztetett: vigyázzak, mert itt egyenetlen a járda. A buszokon többnyire komolyan veszik a bot piktogrammal ellátott helyek azonnali átadását, de más ülőhelyekről is készséggel felállnak idősebb, de mozgásra egészségesebb embertársaink. A tekinteteken nem érezni az alig rejtett vizslatást, „részeg ez, vagy valami furcsa nyavalyája van csak?”
Illetve… volt egy alkalom, amikor egy felvonulás miatt szünetelt annak a busznak a közlekedése, amivel haza akartunk menni. A távolság csaknem meghaladta pillanatnyi teljesítőképességemet; volt dolga a botnak is és feleségem segítő kezének is. Tetejében a város utcái gyakran emelkedőben vagy lejtőben fekszenek.
A fiatal nő kint állt az üzlet előtt és nyilván cigarettaszünetet tartott. Ahogy elvonszoltam magam előtte, tekintetünk összevillant és abban a pillanatban mindketten elmosolyodtunk. Leírhatatlan az a bátorítás, ami abból a tekintetből áradt: „Látom, hogy nehezen mozog, de biztos, hogy menni fog; együttérzek magával.” Valami ilyesmi metakommunikációs üzenetet éreztem abból a mosolyból. Pozitív együttérzést.

m össze fél gőzzel

Cherokee · http://eletutjaink.blog.hu/ 2012.09.19. 11:05:07

Még akartam az orvosokkal kapcsolatban mesélni, mennyire nem igaz mindegyikükre, az egészségipar megélhetési katonái:

Az itteni, volt gyerekkórház igazgatója egyszer egy perben volt beidézve szakétőnek? tanúnak? (Kézilabdás volt, nagy, magas, igazi behemót, szikra háj nélkül ötven felett is; sosem piált, dohányzott, mégis a rák vitte el 54 évesen.)
A szülő brutálisan összeverte a csecsemőjét, nem emlékszem, nyomorékként életben maradt-e; a tárgyaláson, miután elmondta a szakvéleményét, a professzor igen vehemensen rávetette magát az apára, alig tudták lefogni, verte az ürgét, mint a cséphadaró.
Aztán volt egy urológus-andrológus barátom, nem abban az értelemben volt az, hogy együtt jártunk kocsmázni, mégis, jobb kifejezést nem tudok rá.Barátom volt, mert tartalmilag több volt köztünk, mint szokványos orvos-beteg, vagy szerkesztő-riporter interjúalany kapcsolat.
44 évesen ment el, paradox módon hererákban...
Többször megsirattam, a temetésén is, mert jó ember volt, - bár ezt a kifejezést banálissá gyalulták már - az orvosi hivatás etalonja. Neki a beteg nem egy két lábon járó vese vagy prosztata volt. Mindig az egész embert vagy pszichét nézte. A könyvem alcíme is az: Dr. Török László emlékére.

Ismét egy idézet a könyvemből:
"- Említetted az előbb Török doktort, Török Lacit, aki barátod volt. A betegei úgy tekintettek Lacira, mint az orvosi magatartás etalonjára.
- Ez így igaz. Lacinak mérhetetlen volt a türelme a betegekkel kapcsolatban. Erre csak egy példát tudok mondani, hogy az orvosi szobában – tulajdonképpen már az ügyeleti időben – beszélgetett egy beteggel, akinek feltehetően erektilis diszfunkciós problémái lehettek. Nekem közben el kellett menni konzíliumba a kettes, onnan az egyes belklinikára. Jó másfél-két óra múlva jöttem vissza, és Laci még mindig azzal az emberrel beszélgetett. Amikor befejezték, megkérdeztem tőle: - „Laci! Te ezt hogy bírod?” Azt mondta, a betegnek muszáj volt kibeszélnie magát és neki meg kellett, hogy hallgassa. - De ezt hogy bírtad? - Azt mondta: „Én mindenkivel így szoktam csinálni.” – „Hát ne haragudj, – mondtam – de én ezt negyedóra múltán biztos befejeztem volna!” Hihetetlen türelme volt a betegekhez és hát szerette is a betegeket, de őt is nagyon szerették, valóban."

shadowplay 2012.09.25. 20:47:05

Igazán élvezetes számomra olvasni az eszmecseréteket,elgondolkodtató és tanulságos.
Életről, halálról, félelemről, bátorságról emberi nyelven, színvonalasan írni már nem is hétköznapi teljesítmény.
Gratulálok.

corpusz hiszti · automatice.blog.hu 2012.09.27. 23:43:19

Valami olyasmit akartam kifejezni én is, amit a Borbényi doktornő a könyvedből. Amit ő úgy gondol el, hogy nem alakult ki a megfelelő(?), kulturális, végességünkhöz viszonyuló attitűd, én úgy árnyalnám, vagy úgy módosítanám, hogy ki sem alakulhatott ilyen hozzáállás a halálhoz. A világképünkből adódóan, de nem ismételném magamat. Persze, az orvosok egy része gondolkodhat és praktizálhat másképp és még azt is aláírom, hogy a többsége (szerencsére erre annyira nem látok rá), de a klinikai praxist nem csak az orvosok tartják fenn, hanem azok a családok is akikről a nyilatkozó doktornő beszél. És akikről a maguk komplexitásában illetve a téma iránti érzékenységében nagyon szimpatikusan beszél. Egyre kíváncsibb vagyok a könyvedre.
Tetszik a Vízordító története. Vajon miért érezzük adekvátabbnak a haverjai viselkedését a varjú-rokonainál? Talán az antik kor embereinek, elmúlással kapcsolatos derűje villant itt meg az alkohol-gőzön keresztül. (Nekem, egyik ehhez kapcsolódó kedvenc filmem a Lökött gyásznép illetve a kivételesen nem borús hangulatú egzisztencialista és csodás zenei világú Az óceánjáró zongorista legendája.)

Cherokee · http://eletutjaink.blog.hu/ 2012.10.01. 10:23:52

Amit elmulasztottam megnézni, a francba... A könyv meg... 16-án lesz? lenne az ünnepélyes könyvbemutató az egyetemen, az igazgatónő a múlt héten még hangosan mosolygott rajtam, mely szerint aggályaim vannak, hogy ezen a héten megjelenik; de facto viszont még a külső borítóval töketlenkednek...

Cherokee · http://eletutjaink.blog.hu/ 2012.10.01. 10:28:16

A tördelő szerint másfél hét... Én már hiszem, ha látom. Pedig - lehet, hogy visszás vonás - nagyon vártam, hogy bemehessek az Alexandrába és megvehessem a saját könyvem; mag@shadowplay: amban somolyogva, mint egy álruhás Mátyás király.

Árnyékjáték, köszönjük.

Cherokee · http://eletutjaink.blog.hu/ 2012.10.01. 10:40:28

Ja, a Vízordítóról utólag eszembe jutott: nekem az a végakaratom, semmi temetés, hozzanak haza - akár egy cukrosdobozban, mint Dannyt a Big Lebovszkiban - aztán van egy Land Roveres találkozó forgatáson kapott L.R. hátizsákom, abba rakjanak bele és irány a szekrény mélye. Barátaim, közeli rokonaim legyenek meghívva, valami olyan zsúrra, mint az 50. születésnapomon; de ne ríjjon senki, arra emlékezzenek, ami vidám volt bennem; a tréfáimra. A jobbik énemre...

shadowplay 2012.10.01. 10:40:39

Álruhás Mátyás király.....
Ezen most én somolygok. :-)

Cherokee · http://eletutjaink.blog.hu/ 2012.10.01. 11:31:15

@shadowplay:
álruhás Goldingot mégsem írhattam, ahhoz kevés vagyok.

shadowplay 2012.10.01. 11:41:19

@Cherokee:
Én meg csak egy légy vagyok a virtuális falon. A lordokat figyelem éppen.

corpusz hiszti · automatice.blog.hu 2012.10.01. 21:54:26

Pár napja azt olvastam egy cikkben, hogy közel vagyunk egy olyan, agyba ültetendő, eszköz kifejlesztéséhez, amely korábban elképzelhetetlen mértékben tolná ki szellemi képességeink korlátjait. Egyetlen részletre emlékszem csak, hogy ezzel két perc alatt tudnánk elolvasni egy 500 oldalas könyvet. Innentől nem érdekelt maga az eszköz, se nem a cikk szavahihetősége, hanem csak maga ez az igény. Gyorsolvasás, villámgyors, elmélyülés-mentes tudás, a Mátrix fimből ismert képesség betöltések. Vajon jól értjük, mit jelentene pár perc alatt elolvasni a Varázshegyet, pillanatok alatt megtanulni kungfuzni vagy egy hangszeren jól játszani, amihez általában egy élet szükségeltetik, mit jelentene egy félmásodperces Mozart szimfónia? Mit jelent igazából olvasni?

Érdekes, hogy pont most idézted meg a Legyek Urát. Elgondolkoztam rajta, hogy újra akarom-e valaha is olvasni. Nem valószínű, de ha mégis az az újraolvasás különbözne minden azt megelőzőtől. (Különös mélységekbe zuhannék.) Most jövök rá, kevés értelmetlenebb dolog lenne, a fentebb írtakkal kapcsolatban, mint a gyors-újra-olvasás.

Cherokee · http://eletutjaink.blog.hu/ 2012.10.02. 10:33:32

Brave New World? Valóban, az emberek egy (jó nagy) részében megvan ez az igény: semmi fáradtság, semmi időpocsékolás, gyorsan-gyorsan, istenképzés fél perc alatt. Kicsit elszomorító számomra és részben újra megerősíti bennem azt a véleményt, az információrobbanás, a telekomunikáció eszkalálódása az interperszonális kapcsolatok elsivárosodásához vezetnek. A Nokia symbián rendszerének 2 év alatt bekövetkezett detronizálásáról volt egy jó kis vitám;mivel már a két, sőt négymagos processzoros androidos telefonok a menők. Hasítanak ezerrel, komoly tizedmásodperceket (ehhehe) rávernek a nemrég még világelső Nokia "okostelefonokra". Megkérdeztem, hova ez a rohanás? Miről maradunk le? Miért idegesítő kivárni mondjuk fél, vagy még kevesebb másodpercet egy telefon menüjében egy váltásra? Amit találtál, azért elképesztő, mert magunk és a kütyüjeink által lassan kiborgok leszünk. Senkinek sem fog hiányozni egy könyvtár, egy olvasóterem csendje, illata? A lapok zizegése, a könyv tapintása? Hol a határ, a "csillagos ég"? Talán egyszer feltalálják a "semi contact" szexet is, elektromos kisülés-szerű orgazmus egy tized másodperc alatt... És így lesz a homo sapiensből homo neuroticus, vagy man maschine... Nekem erről a cikkről, amit írsz róla, a Szép új világon kívül a 451 fok fahrenheit és a Gattaca jutott eszembe.
Talán atavisztikus vagyok, egyenesen élő anakronizmus; de -miközben a fejlődés bizonyos formáit (technikai értelemben is) örömmel fogadom, más formáit, mint például ezt az agyrémet mereven elutasítom. Az emberi elmében éppen az a legcsodálatosabb, hogy a gondolkodás művészete révén vált ilyen innovatívvá; de most már ez sem elég, Leonardo da Vincit lenyomja a Terminátor...
Egyszer vitatkoztam a fiammal, aki meg akart győzni róla, hogy a Pink Floyd zenéjét csak marihuana fogyasztása mellett lehet igazán élvezni - azért pszichedelikus rock. És nem tudtam róla meggyőzni, hogy pont ezért, aki igazán zeneértő, zenerajongó, azt a hatást a zene hatására is el tudja érni, azaz a zene tudatmódosító hatása azoknál, akik nem sekélyesek, igenis működnek. Az agy képes előállítani a megfelelő neurotranszmittereket.
Lehet, hogy az emberiség érzéki, érzelmi kiürülése, az exponenciálisan növekvő ingerek sokasága miatt van szükség mindenhez "ízfokozókra"? Én nagy hifi buzi voltam, de az egykori hifi magazin szerkesztőivel egybehangzóan állítottam, az erősítő hangja lineárisan az igazi; nem pedig loudness, basszus rá tökig...
Én konkrétan csak Goldingot hoztam fel, a Legyek urára kifejezetten a másik versenyző utalt; de ha már szóba jött, a Legyek ura egyik kedvenc könyvem, ami az írói elme határtalan nagyságának egyik eklatáns bizonyítéka. Ahogy leírja Simon találkozását a Legyek Urával, a vihart, amit az ég felszakadt csatornái kiváltanak a gyerekekből, a közös rémület, ahogy agyonverik a körbe bebotladozó társukat stb. ... félelmetes. Nem tervezem én sem az újra olvasását; de ha mégis, valószínű egy még mélyebb értelmezés szemszögéből fogom tenni; ez - ahogy írtad - különös mélységekbe zuhanás - teszi teljesen irreleváns agyrémmé a gyorsolvasást. Legalábbis nekem.
Végül, írás közben eszembe jutott még fiatalabb korom egyik kedvenc filmje, a Rollerball. Nem a mostani akció-agyrém, még az eredeti, James Caannal. Jonathan...Jonathan... Jonathan,,, Jonathaaaaaan! Bár a film technikailag már megmosolytat, hogyan képzelték el a futurisztikus eszközöket, de azok a gondolatok, amik felmerültek a film nézése közben, az még egy darabig aktuális lesz. A Corporáció irányította világ... a zöld, kék és piros tablettákból álló vacsora ... a kijelölt párkapcsolatok, a kasztrendszer ...
A kómában fekvő Moonpee, akinek "megsemmisítési kimutatását" Jonathan nem volt hajlandó aláírni: Azt mondja, nem írez semmit? Érdekes... még egy növény is érez valamit; virágával fordul a nap felé ... hagyják úgy, ahogy van.
A katarzis: "A játék lényege, hogy az egyéni emberi erőfeszítés hiába valóságát bemutassa"; és rá a cáfolat, az utolsó meccs és Jonathan.

shadowplay 2012.10.02. 11:28:16

@corpusz hiszti:
" Valamiféle szerves egységet gondolok el a mese és a valóság között, nem választhatjuk le önkényesen az előbbit az utóbbiról. A mese sűrített realitás. Értelmetlennek gondolom azt a mondatot, hogy "ez csak mese". Persze legyen tényleg mese és ne csak értelmetlen fecsegés. "

Ezzel teljes mértékben egyetértek.
Bosszant, hogy kedvenc könyvemet, a Harry Pottert
sokan lenézik, mert "csak" egy gyerekeknek szóló könyv, ami nem igaz, el sem olvassák, elítélik pusztán a filmek alapján.
Te olvastad?

shadowplay 2012.10.02. 11:34:30

@Cherokee:
Ha már zene, nekem Beethoven 5. zongoraversenyénél hatásosabb tudatmódosító nem létezik. Jelenleg nálam ő a No.I. Meg persze Rory Gallagher.:-)

www.youtube.com/watch?v=zYl6iI4l9gA&feature=plcp

Cherokee · http://eletutjaink.blog.hu/ 2012.10.03. 18:59:17

Azért ez se kutya... www.youtube.com/watch?v=N7gh-5oI_lE&feature=related
meg Malmsteen interpretálásában Beethoven 5. szimfóniája

shadowplay 2012.10.05. 00:02:51

@Cherokee:

Jó zenék, kösz.

Örök kedvencem: www.youtube.com/watch?v=ZIsQPdC9YnY

Talán corpusz hisztinek is tetszik.

corpusz hiszti · automatice.blog.hu 2012.10.06. 18:30:41

Esetleg, tényleg itt lehetne megragadni ennek az egész információ-betöltősdinek a fonákját, az elmélyült tanulást, gyakorlást, magát az elmélyülést is egyfajta memorizálásként, feltöltésként látó szemléletmódnak a hazugságát, de minimum a valóságtól való elrugaszkodottságát. Az újraolvasás. Azt gondolom, ez a fogalom értelmetlenné válik a teljesítményelvű tudás szempontjából. A különböző kvíz és rejtvény műsorok, a legyenönismilliomos, az iq-tesztek világa valószínűleg nem tud mit kezdeni az újraolvasással. Legföljebb időpocsékolásként tekint rá. És valóban, ha a célunk az, hogy egységnyi idő alatt (egy élet) minél több információt kebelezzünk be, ez nem is lehet más. Elvégre, mi más célunk is lehetne az olvasással, nemde? És szerencsésen kilyukadunk az ember és a könyv, az ember és az olvasás kapcsolatához. Amikor azt a fordulatot használtam, hogy megidézted a Legyek Urát, akkor nem arra gondoltam, hogy szó szerint említetted is. Hanem arra a mágikus mozdulatra, amely lehetővé teszi, valamennyire tudatosuljanak azok a képek, képzetek, gondolatok, sőt önkéntelen mozdulatok magamban, amik ebből a furcsa szövegből erednek. Kiborg legyen a talpán, aki megmondja, hogy most ezen gondolatok az előző olvasatok, újraolvasások közül melyekhez tartoznak leginkább, vagy az esetlegesen majdan következőhöz. Ha én egy reklámfeliratból figyelmetlenül olvasva az "öld meg a malacot, ontsd ki a vérét" rigmusra asszociálok vagy egy sarokkal arrébb az utcán egy epileptikusan döngő nagy rohamban a Simon-i zuhanást ismerem föl, az nem újraolvasás/élés? Az olvasást ismeretgyűjtésként felfogni ahhoz hasonlít, hogy egy képtárból csak a kiállító művészek nevét, a képek címét és színkódjait jegyezzük meg.

Kedves shadowplay, a Harry Pottert nem olvastam, nekem túl sok hordalék rakódott már rá (az én fejemben is), pl. ami te is említettél, amúgy is nagyon kevés kortárs irodalmat olvasok.

Egyrészről nem értek egyet a zene tudatmódosító hatásával. Főleg, hogy ez a jelző a közhasználatban eufemizmus. Gyakorlatilag azt jelenti - a drogokkal kapcsolatban - hogy tudatkioltás. A zenére ezt nem gondolnám, bár ismerek nem egy ellenvéleményt, jelentős művészektől is. Másfelől mégiscsak el kell ismernem - bármennyire nehezemre esik is - valamiféle tudatállapot változást zenehallgatás közben. A változás iránya, pedig valószínűleg a zenei anyag és a figyelem, a hallgatás minőségétől függ.

Ez a Malmsteen idegen tőlem. Amikor Hendrix eljátszotta az amerikai himnuszt, az még lehetett hitelesebb, adekvátabb előadás is sok más "komoly" ünnepségnél. Malmsteen játékában számomra semmi nem történik, az 5. szimfónia egyetlen mondanivalóját sem sikerült felfedeznem, a kommercializált első pár dallamon kívül. Vagy ezt hogyan, milyen füllel kellene hallgatni?
Ha már ez a szimfónia szóba került, szerintem itt jelenik meg a Beethoveni életmű egyik legnyugtalanítóbb motívuma, egyébként a négy közül a nekem legkevésbé meggyőző első tételben. Amikor csak az az egy szál oboaszólam hangzik néhány másodpercig, mintha egy tasmán-ördög, egy őrült, dühöngő, harcos kis kobold kiverekedve magát a sűrű dzsungel aljnövényzetből, megpillantaná az ezüstösen csillogó folyót és elakadna a lélegzete. És ahogyan a tétel hátralévő részében ott rezeg, remeg ez a folyó-oboahang a zenei tudatunk, a hallott felszín alatt, az nekem picit felfoghatatlan és elbeszélhetetlen.

A Debussy-nél csodás a zongora hangja és a zene is szép.

Én egy cselló játékot ajánlok:
www.youtube.com/watch?v=mGQLXRTl3Z0

shadowplay 2012.10.06. 23:15:05

@corpusz hiszti:
Az újraolvasásról:
Szeretem többször elolvasni, ami tetszik. PL. Merle 13 kötetes Francia históriáját háromszor olvastam végig. A mű élvezete miatt, és azért is, mert mindig felfedezek benne valami újat, ami nem meglepő, mert mivel falom a könyveket, döbbenetes, milyen gyorsan elfelejtem amit olvastam, bármennyire élveztem is. Ahhoz tudom hasonlítani, mikor pl. egy férfinak rengeteg egyéjszakás kalandja volt, és talán még a nevekre, az azokhoz fűződő hangulatra emlékszik, de a részletek kiesnek. Érdekes, zenében nem, irodalomban viszont mindenevő vagyok. Számomra az a jó könyv, ami letehetetlen. Általában gyorsan olvasok, de vannak kivételek. Jane Austen összes könyvét angolul olvastam, és nála nem a tartalom fogott meg, elvégre mindegyik arról szól, hogy a kisasszony kérőre vár, aki előbb-utóbb meg is érkezik, gyakran épp fehér lovon. A stílusa, a többszörösen összetett, régies nyelvezetű körmondatok bonyolultsága, az angol nyelv szépsége, ami lenyűgözött. Igazi szellemi kihívás volt, hatszor elolvasni egyetlen mondatot, mire ki tudtam bogozni a pontos jelentését.
Dickens, Mark Twain, Swift Gulliverje szintén ilyen hatással voltak rám. Valami van ezekben a klasszikusokban, ami a kortárs írókból hiányzik, ebben egyetértünk. Eredeti nyelven, gondolom, még hangsúlyosabban, magyarul nemigen olvastam őket.

Legutóbbi nagy élményem: Szerb Antal Utas és holdvilág. A letehetetlen kategóriába tartozik, tudom ajánlani, ha még nem olvastad volna.

Tetszik a Bach, amit linkeltél, olyan zene, amit többször kell meghallgatni, mikor az ember úgy érzi, már ismeri, akkor az igazi. Nem rossz a cselló, de én a zongoraversenyeket jobban szeretem. Zongoráztam 7 évig. A zene tudatmódosító hatása szerintem létezik, bár soha nem drogoztam, csak elképzelni tudom, hogy az valami ehhez hasonló lehet, ha nem is egészen. Megszűnik a külvilág, megfeledkezel a zajokról, bajokról, csak a zene létezik.

Cherokee · http://eletutjaink.blog.hu/ 2012.10.07. 09:36:56

@corpusz hiszti:
Csakhogy én az újraolvasást soha, sehol nem amiatt preferálom,mert ismeretgyűjtésre használom. Illetve van, amit azért olvasok el újra, mert frissíteni akarom a megfakult ismeretanyagom, de ez nem a szépirodalomra vonatkozik. Azért, hogy azt a hangulatot, amit esetleg egészen más asszociációk útján felidézek, a könyvvel a kezemben újra, talán jobban átéljem. Amikor úgy járok vele, mintha egy nő lenne a múltból, akivel nagyon jó volt és újra megkívánom. Sokszor már én is csodálkozom magamon, (nem csak közeli ismerőseim), hogy a fenébe maradt meg bennem annyi, nekem tetsző irodalmi részlet, többé-kevésbé pontos idézet, amit esetleg több, mint 3 évtized tárlatából is fel tudok idézni. Már pontatlanul, de ... majdnem. S ha elolvasom újra A legyek urát, nem azért teszem, hogy újratöltsem, Jackék félelmetesen lüktető rigmusában az általad idézett első két sor után -illetve közte - a vágd el a torkát jön. Újra megcsodálni, hogy tudta leírni Golding azt a bizonyos vihart; a társalgást a Legyek Urával; vagy elolvasni újra az Oroszlánkölyköket (amire már nagy valószínűséggel nem kerül sor) egyes részletek újraszínesítése miatt; megcsodálni azt az utolsó fejezetet, ami valahogy úgy kezdődik, Michael lassan, de biztosan beérte a menekülő Christian Diestl-t; s ami az osztrák síoktatóból lett német őrmester fenyőfa tövébe rogyásos visszaemlékezésével kezdődik, az ellökött Schmeiserrel, ami már túl nehéz volt, a visszatérő pörögnek a kerekek, egyre hidegebb lett kezdetű emlékképekkel és végül a döbbenetes befejezés, ekkor megpillantotta az amerikait. Az amerikai már nem volt fiatal ember és már egyáltalán nem óvatoskodott. - Isten hozott Németországban! - mondta a hirtelen ajkára toluló angol szavakat és figyelte az amerikait, ahogy az felemelte a kezét a géppisztollyal.
Vagy: Lothar-Günther Buccheim, A hajó befejezése: Ekkor megpillantottam az Öreget. Máskor is rongyos pulóvere csupa vér volt. Egymással szemben térdre rogytunk a repedezett betonon, mint a szumó birkózók. Az Öreg eltátotta a száját, mintha ordítani akarna; de csak vér volt, ami a szájából dőlt.
Ezek így maradtak meg bennem (sokadmagukkal), s ha újra elolvasnám, nem azért tenném, mert ezt a bevésődést szeretném újra, pontosabbra csiszolni. Ezek így maradnak meg bennem, a hangulattal együtt, amiket felidéznek, ha eszembe jutnak; különben belépnék azok sorába, akik számomra érthetetlenül műveltségi vetélkedő pontgyűjtő agytréner módjára halmozzák a lexikális anyagot és igényeiknek megfelel az a kiborg módszerrel betáplálható ismeretanyag szerzés, amitől szerintem - ha jól értelmezlek - mindketten borzadunk. Nekem egy idézet kapcsán az érzés, és az ezek nyomában felbuggyanó asszociációk, a saját magam új, az adott gondolat kiváltotta saját gondolatsorom a fontos, nekik a lexikális kiindulópont. Számomra ugyanilyen fontos, hogy valamilyen történés, élethelyzet kapcsán az olvasmányaim-beli szituációk szinte deja vu-ként jutnak eszembe; olyankor elcsodálkozom újra, hogy ezt egy író csaknem pontosan elképzelte előre és ilyenkor esetleg kedvet kapok a repetícióhoz. Mellesleg - és a zenével is így vagyok - hangulatok alapján olvasok, eszembe jut egy könyv, beleolvasok, de ha elmúlik a kiváltó hangulat, abbahagyom, vagy - ha rögtön nem volt rá időm - később bele sem kezdek.
A zene tudatmódosító hatásával kapcsolatban azt hiszem, nem pontosan értettél. Mert a zenének van tudatmódosító hatása, gondolj csak a különböző ősi törzsek szertartásait kísérő dobokra és egyéb hangszerekre; el tudok révedni egy Pink Floyd vagy akár Iron Maiden koncerten. De ezt tiszta tudattal akarom átélni, nem pedig egy jointtal rásegítve. Semmi mást nem állítok, mint azt, hogy a zenének van hatása a központi és vegetatív idegrendszer működésére; ez a hatás - azt hiszem - nagy mértékben függ az adott zenehallgató intellektusától.
Malmsteen. Nem titok, megrögzött hard rock, progresszív rock, esetleg igényes heavy metal rajongó vagyok. Amikor 1985-ben először hallgattam a rádióban Malmsteen Marching out nagylemezét, nagyon nagy hatást tett rám az a kapcsolat, ami zenéjét összefűzte a klasszikus zenével. Később, amikor az Odyssey után már egyértelműen "elkurvult" és egyre inkább a másodpercenként lefogott triolák mennyisége volt zenei mérvadója, (jub-jubjubjubjub) kiábrándultam belőle és azt mondtam, én arra a Malmsteenre akarok emlékezni, akit az 1985-ös Tokyói koncerten láttam, hallottam. Ugyanígy vagyok a korszak másik, meghatározó gitárosával, Blackmore-ral, aki a Deep Purple után feleségét akkordozva kísérgető trubadúrrá váltott vissza. (Under a violent moon...)
Ettől eltekintve sosem fordultam el teljesen Malmsteentől: valamiféle részvétteljes megbecsülést éreztem az iránt a klasszikus zenén (anyja jóvoltából) nevelkedett heavy gitáros iránt, aki autóbalesete után öt napig feküdt kómában, jobb keze teljesen le volt bénulva, s amikor a kómából öntudatra tért, az első hír, amit kapott, az anyja halálhíre volt. Nem mindennapi teljesítmény ezek után talpra állni... Malmsteen egyébként "meghálálta" a bizalmamat, mert visszafordult a "gyökerekhez", szép példa erre a Prágai Filharmonikusokkal vagy a japán szimfónikusokkal közös hangversenye, ahol akusztikus gitáron is), saját szerzeményeit káprázatos futamokkal interpretálja.
Ettől eltekintve, mivel van egy erős szövegcentrikusságom a rockzenében, ilyen szempontból talán a Pink Floydot becsülöm a legjobban:
www.youtube.com/watch?v=zPwucFar9kM
de utalhatnék a Turning away c. számukra, vagy a zseniális The wall-ra.

Shedózzal ellentétben - volt csellistaként - fenntartom: a gordonkánál szebb hangzású hangszer talán nincs is; thx a linket.

corpusz hiszti · automatice.blog.hu 2012.10.30. 22:11:02

Köszönöm a meghívót, Cherokee. Remélem, jól sikerült a bemutató. Sikerült azóta egy könyvesboltban kézbe venni, belelapozni, a körülötte lebzselő vásárlókat megfigyelni? Tényleg, egyáltalán, milyen volt megírni, öröm, szenvedés, nyűg, stb...?
Visszatérve egy kicsit a könyvhöz és az újraolvasáshoz, most csak idézek Borgesnek A könyv c. előadásából, meggondolásra: "Életem jó részét az irodalommal töltöttem, s azt hiszem, hogy a boldogság egyik formája az olvasás: a másik, gyengébb formája az írói alkotás, amely az olvasottak emlékének és felejtésének keveréke...Annyit köszönhetünk a betűknek. Én igyekeztem többet újraolvasni, mint olvasni, azt hiszem az újraolvasás fontosabb, mint az olvasás, csak persze, ahhoz, hogy újraolvashassunk valamit, azt már előbb el kellett olvasnunk. Ez az én könyvkultuszom...Azt játszom, hogy nem vagyok vak, továbbra is vásárolok könyveket, könyvekkel rakom tele a lakásomat. Nemrég valaki nekem ajándékozta a Brockhaus Encyclopaedia 1966-os kiadását. Éreztem a könyv jelenlétét a lakásban, mint valami gyönyörűséget. Ott volt a huszonvalahány gót betűs kötet, amit nem tudok elolvasni, térképekkel és metszetekkel, amiket nem látok, és mégis, a könyv ott volt. Éreztem a könyv baráti vonzását."
Mostanában egyre gyakrabban látni embereket, olyan kis lapkákkal, e-book-kal vagy mi a fenével. Ráfér több száz, több ezer kötetnyi írás, és azt hiszem ez már egy más minőségű, más ízű világ, mint a föntebbi idézett. Egy e-book-ban azonnal megtalálsz bármit, és kimarad az a meditatív gyönyör, amikor a könyvtár sarkában próbálsz arra rájönni, hogy azt a hetek óta nyugtalanító mondatot melyik könyvben, melyik szerzőtől olvashattad. Ugyanis, szívesen újraolvasnád.

corpusz hiszti · automatice.blog.hu 2012.11.03. 17:31:06

Ez előző kommentemben idézett szövegen gondolkodok továbbra is. Az egyik ösvény, melyen szívesen elindulok, az a borzongatóan megragadó, irodalmi kép, amit Borges saját élete gyakorlatává is tett. Egy vak ember könyvekkel pakolja tele a lakását. A keserűség és megbékéltség ilyen intenzív és szerves összefonódásáról én még nem olvastam. És ez nem önkínzás, ez a legvilágosabb fölismerése vagy inkább élő tudása a könyvekhez való mély, valós viszonynak. Viszony az olvasotthoz és a még ezután olvasandóhoz, a majdnem elfelejtetthez, és igen, a még meg nem írthoz is. Vagy ahhoz a lelki-tudati folyamathoz, amikor átállsz az egyik nagyobb lélegzetű olvasmányodról egy másikra, emezt már befejezve, de a másikat még nem elkezdve, mintegy lebegve a kettő között. Vagy a várt és vágyott szöveg olvasását halogatva, nem lustaságból, hanem, hogy megágyazhass neki, felkészítve rá önmagad, a feszültségében élve. Mindezeket és valószínűleg még sokkal többet jelenthettek a vak Borgesnek a könyvei. De miért mondja, hogy az írás gyengébb formája a boldogságnak, mint az olvasás. Éppen ő. Micsoda intenzitással és odafigyeléssel és boldogsággal lehet olvasni, olyannal, amiről talán mi nem is álmodhatunk. És milyen messze van ettől az e-book-ok hunyorgó, villódzó iq-nyeglesége.
Abban, hogy elkezdünk valamit olvasni, több érdekes dolog is rejtőzhet, mint amit az előbb érintettem. Vajon a könyv első lapjával, első szavával kezdődik minden? Még akkor sem, ha ez lenne az első könyv, amit az életünkben a kezünkbe veszünk, a megelőző olvasatok, élmények, várakozások mind hozzá kell hogy tartozzanak. Másrészt, mikor és hogyan csúszunk bele egy szövegbe, akár írjuk, akár olvassuk. Régebben, azt hittem, hogy ez a kérdés csak az írásnál problémás. Arról már nem is beszélve, hogy mekkora mértékben vagyok én az alanya e kettő bármelyikének.

Cseroki 2012.11.07. 09:41:00

Szia, a könyvbemutató várakozáson felül jól sikerült, kb. 50-55 vendég vett rajta részt. A kapott visszajelzések is - mi tagadás - jól estek.
Saját magam egyik blogbejegyzését idézném:
"2012. 10. 15-én 14.30-kor a Medicina szegedi könyvesboltjában vehettem először kezembe Mi is emberek vagyunk című könyvemet.
Milyen érzés? - kérdezte azóta több ismerősöm.
Furcsa. Kicsit olyan, mintha nem is a saját írásomat olvasgatnám. Eddig is tudtam, a papír alapú könyveket egyhamar nem fogják pótolni az Interneten olvasható írások. A számítógépen valahogy ridegebb, személytelenebb minden. A könyvnek tapintása, illata van; a lapok zizegésének hangulatát semmi sem pótolhatja.
Az írásomat szinte hányingerig tartóan olvastam már, a megfogalmazástól a csiszolgatásokig, a korrektúráig, a tördelésig -és az ezzel együtt járó hibajavításokig bezárólag.
Mégis, a könyvben ugyanazok a szavak mintha más, mélyebb értelmezést kapnának; vagy éppen így kapják meg igazi értelmüket.
A könyvet sosem fogja pótolni a számítógép. Gutenberg találmánya örökéletűbbnek tűnik, mint a laptop vagy a mobiltelefon.
A könyvben még benne van az élő ember; az emberi fantázia, az absztrakció.
A PC már csak man maschine."
De, hogy valójában mit jelent a könyv, megadtad rá a választ fejtegetésedben Borgessel kapcsolatban.
Maga az írás-olvasás képességének kialakulása az emberi absztrakció olyan csúcsa, amelyet semmi sem fog túlszárnyalni. A sérülékeny könyvek lapjai pótolhatatlanul,ércnél szilárdabban létezni fognak az emberiség végeztéig. Írni, vagy olvasni a nagyobb érzés; nehéz eldönteni, a kettő elválaszthatatlan egymástól, de az előbbinél ott az alkotás öröme; a tudat, hogy valami maradandót alkotsz; ezzel vitathatatlanul több, mint "csak" olvasónak lenni; ugyanakkor utóbbi nélkülözhetetlen ahhoz, hogy valaki írásban alkotni tudjon. Aki nem képes átérezni más "mondatfaragásának" alkotói szépségét; aki nem tud azonosulni - értelmezni más írását, az nem tud írni sem. Az olvasás az élet legnagyobb tanítómestere.
Volt vívó barátom, akinek apja és ikertestvére is szerepel a könyvemben, valami ilyesmi szövegű e-mailt küldött nekem:
"Drága Padre! Azzal, hogy megírtad ezt a könyvet, beléptél a halhatatlanságba és azokat is azzá tetted, akikről írtál."
Ez persze költői túlzás és inkább azok halhatatlansága érdekel, akikről írtam, de azért jól esik. Persze, nem mellékes, hogy a nevem a szereplőimmel egyetemben egy-két emberöltőn keresztül fennmarad. De az igazi öröm az, hogy egy interjúsorozatot, beleültetve a saját stílusom, gondolataim, sikerült olvasmányosan megfogalmaznom és leírnom.

Cseroki 2012.11.07. 09:42:53

(Párizsban vagyok és a régi nickemen sikerült belépnem...)

shadowplay 2012.11.07. 13:42:16

@Cseroki:
Olvastam a könyved, és nagyon tetszett, olvasmányos, informatív.
Az interjúalanyaid hétköznapi hősök, akikről példát vehetünk. Remélem, sokan fogják olvasni.
Gratulálok.

Cherokee · http://eletutjaink.blog.hu/ 2012.11.07. 15:15:31

Na, kiderült. melyik e-mailhez melyik nick tartozik; mindenesetre indián - indián.
Kösz; neked sincs jobb dolgod, minthogy ilyeneket olvass?:-))

corpusz hiszti · automatice.blog.hu 2012.11.07. 22:06:58

Nem hagy nyugodni a gondolat, az írás a boldogság gyengébb formája. Értjük pontosan, mi van itt megkülönböztetve? Az olvasás, mint valami olthatatlan izzás, valami ősi, önmagába gyűjtő koncentrációs mozgás. Valami szaggatottan sóhajtó kíváncsiság. De az írás is kíváncsiság, az igazán jó írás(mint cselekvés) már-már a vakmerőséggel határos vágyódás a megismerésre. Egyelőre csak arra tudok gondolni, hogy a borgesi megkülönböztetés a fecsegéstől való irtózásból eredhet. Olvasásban nem tudunk fecsegni. Írásban annál inkább, talán elkerülhetetlenül. Nem tudjuk elég sokáig magunkban tartani a gondolatainkat, mindenáron megosztani valakivel akár érdemes arra, akár nem. Mostanában, köszönhetően az egyébként oly csodálatos eszközöknek és technológiai interface-eknek, még inkább. Többek között, ezért sem osztom optimizmusodat, hogy az olvasás és a könyvek oly hosszú életűek lesznek. A(z infantilizált) képi világ - akár szövegekben is megjelenő - zsigerisége, felhasználva, de majd el is nyomva a közléskényszer azonnali és kielégíthetetlen ösztönét végül is kioltja az olthatatlant.

Cherokee · http://eletutjaink.blog.hu/ 2012.11.08. 13:03:48

@corpusz hiszti:
Néhány ponton nem egészen értek veled egyet. Az írás miért gyengébb formája a boldogságnak? Boldognak lenni annyi, mint testi-lelki (mámoros)megelégedettséget érezni valami miatt. Ez az érzés lehet gyengébb, erősebb, sőt, túláradó is. A felsorolás hosszú lenne, mi miatt érezzük ezt a kellemes elégedettséget; beletartozik az alkotás öröme, ami lehet éppen az írás is. Az olvasás érzékeltetésével egyet értek, kiegészítve azzal, hogy fő motivációja a befogadás; mivel az írás-olvasás rituáléjában az író a donor, az olvasó az akceptor, a befogadó. Ezért szerintem az írás már nem a kíváncsiságból adódó késztetés, (hacsak nem a megmérettetés aspektusából nézzük) hanem valamilyen tudás, tapasztalat, gondolatsor, vélemény stb. átadása sok embernek. Vakmerőséggel határos vágyódás arra, hogy amit írsz, befogadják, elfogadják, azonosuljanak vele. Van, aki ettől a késztetéstől fecsegővé válik. Mindent, lényeges és lényegtelen információt kizárólag mindenkivel meg akar osztani.Vagyis: extrovertált személyiség, akinek kommunikációja rengeteg redundanciát - a mondanivaló megértéséhez szükségtelen és felesleges jelet - tartalmaz. A lényeg számára az őt belülről feszítő jelek közlése, nem pedig minőségi mondanivaló átadása.
Az írást összehasonlítva az olvasással, előbbi aktív, utóbbi bizonyos értelemben passzív, reprodukálásra szorítkozó. Ha távoli analógiaként a szexualitásra gondolok, a férfi - tulajdonképp a donor - az író, míg a nő - a befogadó - az olvasó. Persze ebben az esetben a "kommunikáció" egyidejű és oda-vissza működik. Optimális esetben nehéz definiálni, melyikük érzése nagyobb boldogság.
Az író a megörökíteni vágyó, az olvasók - szerencsés esetben - a termékeny anyaöl. Az író esetében az alkotás élvezetéről beszélhetünk, de ez az élvezet olvasó nélkül nem lehet teljes; nekem (is) nagyobb örömet okoz olvasni a te írásaimat, mint a sajátom. Abban nincs - vagy csak jelentéktelen - a befogadás, a megértés, az azonosulás öröméből.
Optimizmus... Szerinted akkor egyszer csak eljön valamiféle 451 fok fahrenheit-szerű világ?
A technikai haladásnak köszönhetően a könyvbarátok tábora sajnos zsugorodik, de gondolj csak a romantika nagy mesterére, Victor Hugóra, aki A nyomorultak c. remekművének előszavában azt írta: "... egyszóval mindaddig, amíg nyomor és tudatlanság van a földön, az effajta könyvek talán nem lesznek feleslegesek." Ezt a 19. század derekán vetette papírra; s bár egyre kevesebben nyúlnak ezért a könyvért a polcra, de azok számára, akik megteszik, a 21. században is az ez a könyv, mint aminek Hugo megírta.
A problémát - és a veszélyt - én nem (csak) a telekommunikáció fejlődésében és terjedésében látom, barátom, hanem azokban, akik ebben a környezetben egy új generációt tanítanak és szocializálnak.

shadowplay 2012.11.08. 19:21:26

@Cherokee:
Felkeltetted a kíváncsiságomat, és egyébként is, szeretek olvasni.:-) Írni is, csak nem tudok. Pláne ilyen illusztris társaságban, mint te és corpusz hiszti. Csak korrektornak vagyok jó a PH! Logout oldalán.:-))

Cherokee · http://eletutjaink.blog.hu/ 2012.11.09. 14:35:50

@shadowplay: Sejtettem, hogy konnektor vagy... ismerős volt. hogy már virtuálisan találkoztunk. Akkor viszont el tudod dönteni, olvasás vagy írás a nagyobb művészet.

shadowplay 2012.11.09. 17:44:00

@Cherokee:
"Nem kell hinni, hogy aki könyvekbe menekül, okvetlen az élet elől akar szökni. Sokszor inkább tágítani akarja életét, több életre szomjas, mint amennyit kora s végzete kiosztott."
- Babits Mihály

Sokáig azt hittem, én az olvasásba menekülök a gondok, bajok elől. Aztán ráakadtam erre az idézetre, és bevallom, a második verzió jobban tetszik. :-)

Az írásról:
"Nem mondd, hogy világít a hold; mutasd meg a törött üvegen megcsillanó fényt."
- Anton Csehov

"Inkább írj önmagadnak közönség nélkül, minthogy a közönségnek írj és közben elveszítsd önmagad."
- Cyril Connolly

Írni nehezebb.

Cherokee · http://eletutjaink.blog.hu/ 2012.11.12. 08:55:23

@shadowplay:
Az a gyanúm, hogy a Babits idézet mondanivalóján kissé túlhaladt az idő. Akkor még kevesen olvastak, most meg már kevesen olvasnak, ez a különbség.Csehov mondanivalója egyértelmű; Connolly viszont jól hangzó közhelynek tűnik: bár valszeg nem veszítette el önmagát, de amit mondott, azt a közönségnek mondta, nem önmagának.

shadowplay 2012.11.12. 09:51:34

@Cherokee:
Szerintem úgy értette Conolly, legalábbis én úgy értelmezem, hogy az írás a legbensőségesebb önkifejezési mód az összes művészet közül. Ha az író nem elég "szemérmetlen" (? biztos van erre jobb szó), ha fél kiadni magát, őszintén, leplezetlenül megosztani a gondolatait, mert túlságosan is számít neki az olvasói ítélete, akkor nem is lehet igazán jó író. Az írás rengeteget elárul egy emberről. Bátorság kell hozzá, még egy kitalált történet megírásához is, nem csak egy személyes jellegű, naplószerű, vagy önéletrajzi íráshoz. Csodálom azt, aki képes erre.

Cherokee · http://eletutjaink.blog.hu/ 2012.11.12. 11:06:00

A szemérmetlen helyett én inkább az egészséges extrovertáltságot használnám. Ettől függetlenül, nem túl népszerű nálam a megjegyezni érdemes bölcseletek kategóriában az idézet. Aki magának ír, az naplót vezet. (Ez a műfaj bizonyos helyzetekben érthető, bizonyos emberektől elfogadható és szükséges, de alapjában véve én nem értékelem nagyra az önmaguknak írogató embereket. Ha rövid az esze, legyen notesze, sőt, naplója?) Én tehát azt tartom, eleve az fogjon csak hozzá írni, aki megtartja önmagát; egy egészséges kompromisszum keretein belül, de a saját világát akarja elfogadtatni azokkal, akik olvassák. Az író legyen lázadó, másként gondolkozó, mint a szürke többség, mert különben nem egyéb egy bértollnoknál. Az olyan pedig dugja fel a tollát a seggébe, egészen a saját füléig.

corpusz hiszti · automatice.blog.hu 2012.11.12. 19:08:01

@Cherokee:
Ha jól értem, amit írsz, akkor mély és elvi felfogásbeli különbség van köztünk az írás és olvasás jelenségét, jelentőségét illetően. Ennek örülök, ugyanis kedvelem a szakadékokat. Ha akarsz és tudsz, hidat építhetsz fölé vagy egyszerűen csak belebámulva, érdekes gondolataid is támadhatnak. Véleményem szerint itt másfajta vagy inkább más irányú differenciálást kell követni, mint hogy az olvasás fő motívuma a befogadás az irásé pedig a donor-lét, az adás lenne. Inkább a keresés mindkettőnek, és valamifajta teremtés. Ez a teremtés nem attól függ, hogy most te olvasol-e vagy írsz, hanem a konkrét személytől. Azt is gondolom, hogy nem azért írok (ha írok), hogy átadjak egy gondolatsort vagy valamiféle tudást a másiknak és nem azért olvasok, hogy úgymond a másik oldalról meg átvegyem ezeket. Mindkét dolgot azért művelem, mert meg akarok tudni valamit, amit úgy tudhatok meg, ha létrehozom. Ez a létre-hozás, szerintem, igen érdekes kapcsolatban van magával a kívülről is látható fizikai cselekvéssel. Amikor leírom az első szót, amikor elolvasom az első szót még nem létezik, de amikor leírom vagy elolvasom az utolsó szót, talán, még akkor sem létezik. Vagy létezik, csak még rejtve, csak még bujkál, csak még szemérmes - ha shadow megengedi ezt a picit pimasz allúziót. Szóval, ez a valami vagy megtörténik vagy nem és nem tudom, hogy ezután a valami utáni vágyódás, ennek a valaminek a megteremtése mellett mennyiben játszik szerepet az írás közbeni, majdani olvasóra történő odafigyelés, reflektálás. Leegyszerűsítve, ha az aki olvas vagy ír aktív akkor az olvasása-írása is aktív, ha passzív, akkor soha, sehogy nem fog eljutni ahhoz a valamihez (és itt lehetne sorolni az ún. írókat). Nem tudom se megmondani, se jobban körülírni, mi az a valami, de boldogság lengi körül és ebben még mindig nem értem Borgest.
Fahrenheit 451? De hiszen, ha jól emlékszem rá, az egy dicshimnusz a könyvekhez, ahhoz képest, amit én gondolok a jövőről. Nézd, ha valakik el akarják pusztítani a könyveket, azzal tulajdonképpen óriási értéket és erőt tulajdonítanak nekik. Arról nem is beszélve, hogy hol vannak manapság olyanok, akik kívülről megtanulnak egyet is, a múltban sem, a jövőben meg pláne.

shadowplay 2012.11.12. 20:35:10

@Cherokee:
Napló.
Konkrétan Popper Péter izraeli útinaplójára gondoltam, ami szerintem az egyik legjobb könyve. Szemérmetlen őszinteséggel ír, nem csak az országról, (ami miatt sok támadásban volt része) hanem a vendéglátóiról is, akik ott élő magyar barátai voltak. Írás közben biztos nem arra gondolt, ki mit fog hozzá szólni, kit sért vérig az őszinteségével. Ehhez azért kellett bátorság, és épp ettől olyan érdekes a könyv. Egyik előadásában beszélt az olvasásról is. A diákja megkérdezte tőle, minek annyit olvasni? Erre ő:
- Az ember olvas, aztán elgondolkodik az olvasottakon.
- És azután?
- Azután megint olvas, és gondolkodik...

Számomra ezt jelenti az olvasás.

@corpusz hiszti:
Hogy ez mennyire passzív, vagy aktív, azt nem tudom. Azt viszont igen, hogy óriási különbség van az olvasó és a nem olvasó ember között. Aki sokat olvas, nem azt mondom, hogy okos lesz, de talán szélesebb látókörű, megtanul nem egysíkúan gondolkodni, fantáziadúsabb, nyitottabb lesz az újra. Állandóan fejlődik, nem csak a szelleme, de a lelke is. Ez független az iskolai végzettségtől, találkoztam már olyan emberrel is, akinek érettségije sem volt, mégis élmény volt vele beszélgetni, (nem meglepő), pl. könyvekről. Viszont olyan tanárhoz is volt szerencsém, aki kijelentette, ő bizony utál olvasni. Mivel régóta ismerem, ezen meg se lepődtem. A lelki gazdagsága egy szinten van a templom egerével.
Érdekes, amit az írásról írtál, nem hétköznapi megközelítés, ezen még elgondolkozom. Elolvastam, és most elgondolkozom rajta. :-)) Aktívan! :-)

Cherokee · http://eletutjaink.blog.hu/ 2012.11.13. 15:34:53

@corpusz hiszti: délelőtt már megírtam, de az utolsó karaktereknél elszállt a net... grrrrrrrrrrrrrr.
Szerintem jól értelmezel, néhány dologban egyet értek veled, néhány lényeges ponton azonban különbözik a véleményünk. Részemről a donor-akceptor analógia nyilvánvaló kisarkítása a jelenségmegítéléséről alkotott eltérő véleményünk demonstrálására. Változatlanul nem értek egyet azzal, hogy az írást elkövetőt ugyanúgy a kíváncsiság, a keresés hajtja, az olvasó pedig éppen úgy teremt. Illetve... ahhoz, hogy valamit megírj, ahhoz persze, hogy kell a megismerés. A kíváncsiság, hogy kialakíthass valamiről egy véleményt, egy gondolatsort, elengedetlen ahhoz, hogy nekifogj írni. Meg kell figyelned a világot ahhoz, hogy írni tudj - bár Karl May se töltött egy órát sem indiánok társaságában. Ezért aztán valamiféle ismeret és óriási képzelőerő is kell az íráshoz. Ezért állítom azt, hogy a kíváncsiság elsősorban az olvasás motorja. Az író a művész, az olvasó a műértő. Nem feltétlenül az a szándék vezérli az olvasót, hogy feltétlenül befogadja az írást, lehet, hogy teljesen negálni fogja az író véleményét. De a világbó1l mégis nagyon sokat az írókon keresztül ismerünk meg. Azt írod, mindkét esetben meg akarok tudni valamit... de az író - elvileg - azért akarja megtudni, hogy írni tudjon róla. Az olvasó pedig azért olvas, hogy megtudja. Vagyis az író a pioneer. Vegyük DaVincit. Rengeteg dolgot megfigyelt, tanulmányozott, és - részben ezekből kiindulva - rengeteg dolgot elképzelt. Verne - szerintem - nem kíváncsiságtól hajtva írta az Utazás a holdra c. regényét, mert elsősorban valamiféle kíváncsiság hajtotta. Nem igen volt mit megfigyelnie; a fantáziája hajtotta, a képzelőereje és ezt meg akarta osztani másokkal. Fantázia + alkotóerő. Az utóbbi hiányzik - szerintem az olvasóból, ezért ő nem teremt, nem hajtja az alkotási vágy.Azt írtad, nem azért írsz, hogy átadj egy gondolatsort,hanem meg akarsz tudni valamit. De a "megtudás" (megtapasztalás) már megelőzte az írást, nem? Ha megírod, megtudhatod, vissza tudod-e adni azt, amit tudsz, tudod-e ábrázolni és ez az ábrázolás hatással van-e másra... Nézd, 16 év televíziós tapasztalatából azt mondom: amikor végre összeáll a szerkesztés, montírozás után, amit és ahogy ábrázolni akarsz valamit, elégedetten dőlsz hátra, mert neked tetszik; végre kész van, remélhetőleg úgy, ahogy eredetileg elképzelted, illetve ahogy menet közben még csiszolgattad. De az igazi öröm akkor jön, amikor már adásba is kerül, s amikor megkapod az első pozitív visszajelzéseket. Meséltem neked a Csillag börtönös riportfilmemről? Rettenetesen nyomasztó forgatás után, feszült hangulatú montírozás után, amikor kész lett, félig nyugodtunk meg, mert szerintünk jó lett. Azután akkor, amikor adás után szakma + ismerősök azt mondták: ez kurva jó lett. Mégis, az iazi elismerés, amit jobban jegyzek, mint a MOK-tól kapott média díjamat (remeköl tudok hajgumikat és fejhallgatót tartani a bronz szobrocskán), amikor két nappal az adás után, ahogy a feleségemmel ültünk a sörfeszten, észrevettem, két fiatal ffi nagyon nézeget. Még bosszankodtam is magamban, mi a faszt néztek, nem láttatok ma még fehér embert? Aztán az egyik odaballagott hozzánk és így szólt: Elnézést, de nem te csináltad az a börtön riportfilmet? Felkészültem rá, hogy ebből még akár pofozkodás is kerekedhet, elvállaltam, de igen, én. (Két gyilkossal, + a sajtóreferenssel készítettem interjút.) Kemény volt, ugye? kérdezte, vagy inkább állapította meg a srác. Hát, nagyon kemény... bólintottam. Srác visszaballagott, majd egyszer csak megint odajött, de nem üres kézzel: hozott nekünk két korsó sört, engedjem meg, hogy erre meghívjon.
De vegyük példának a mi esetünket. Ha jól emlékszem, A maszturbáló Kirké kacaja volt az első, amit elolvastam tőled. Véletlenül futottam bele, de onnan kezdve tudatosan kerestem az írásaidat. Vagyis a mi relációnkban te vagy az író, én az olvasó. A legnagyobb hatással rám az Egy város, mon amour c. írásod volt. Valamit élesen felvillantottál bennem, valamit újra éltem, a hófehérre meszelt házak vakító ragyogását, a tenger felé lejtő szűk sikátorokat, ahogy oldalba böknek, egymáshoz szorítanak ... örömöt (boldogságot) éreztem, ahogy a betűk mögött egy képzeletbeli városkában - mon amour - felizzott bennem Hydra, Benitses, Naphlio, Korfu,Dubrovnik, Mlini; örömet és csodálatot éreztem, hogy valaki ezt betűkből így megfestette úgy, ahogyan én sosem tudtam volna megírni, csak nagyon hasonlítottak a gondolataink. Jó érzés volt, hogy dekódoltam az írást, ami nem volt fércmunka, kifejezetten művészetnek éreztem és onnan kezdve már nem egy idegen voltál számomra. De nem gondolom, hogy számodra nem jelentenek - jelentettek - semmit az elismerő visszajelzések, mert ez az író jutalma.
Vagy vegyük példának Kós Károlyt, akinek Varjunemzetség c. könyve a képszerű írás etalonja:
csak nagyon röviden a II. fejezet kezdetéből, mert megint elszállt ez a gyökér és a kezem majd leszakad:
"Halkan koccant a két csupor s az öreg házban, vénülő csendben 16 esztendő és még több, egy egész élet támadott fel újra. Emberek, akik voltak és meghaltak ... örömök és verítékes, véres tusakodások, kicsi és nagy, minden itt él újra, kavarog, beszél, sír és jajgat a két ember szeme előtt a sűrűsödő homályban. És a csendben, mint az előre és csupán előre nyomakodó idő szava, halk hangon, meg-meg szakadozva perceg az őrölő szú és az asztalra hull, hulldogál a fekete tölgygerendák finom, fehér pora."
Nos, ahhoz is kreativitás kell, hogy az olvasóban kirajzolódjon ez a kép, ez az érzés, hogy lássa azt is, ami a szavak mögött van; de ezt így leírni ... arra csak nagyon kevés ember képes.
Moldova egyébként a Gázlámpák alatt c. novelláskötetét azzal kezdi, hogy az irodalom úgy keletkezett, az ősemberek ültek a tűz körül, egy pedig hazudott nekik: ő volt az író.:-))
A 451 fok Fahrenheitet azért hoztam csak fel, mert én a fikció alapján - lehet, teljesen illuzionista voltomban - még mindig bízom abban, hogy a könyvekre mindig szükség lesz. S hogy lesznek-e olyan emberek, akik egész könyveket meg tudnak jegyezni? Ez nyilván csak fikció, de azért valamit megjegyeznék: faterom elejétől végig tudta fejből a Toldit, mind a 12 éneket, de a Toldi estéjéből is elég szép darabokat kihasított emlékezetből. 10 éves voltam, amikor elváltak anyámmal és én szerencsére vele maradhattam. Sokat jártunk nagyanyámékhoz kajálni esténként, s amikor az öregem vitt haza a 28-as bicikli vázán, mindig mesélt, amit otthon is gyakran folytatott. Jó, egy kiskamasznak nyilván nem Stendhalt vagy Faulknert, de pl. rengeteg Jókai novellát. Ezeket természetesen már nem szó szerint fújta, de rengeteg idézetet tudott. Valamennyit én is örököltem ebből a képességéből, csak én már elkorcsosultam :-)

Cherokee · http://eletutjaink.blog.hu/ 2012.11.13. 15:40:58

@shadowplay:
Az őszinteség sohasem szemérmetlen; a hazugság inkább. Az őszinteség lehet kegyetlen, de nem szemérmetlen. Esetleg leplezetlen.
Popperrel kapcsolatban meg annyit: olvasok és már közben gondolkozom. Utána is, de már közben is; akár meg-megállva. (Mint a percegő szú...:-) )
süti beállítások módosítása